Some-markkinointi

Facebook-markkinointi

Diginaisten tiimi modeemit kädessä

Facebook on yksi maailman suosituimmista sosiaalisen median alustoista. Siellä on lähes kolme miljoonaa suomalaista käyttäjää. Markkinointi Facebookissa on erittäin tehokasta hyvien kohdentamismahdollisuuksiensa vuoksi. Kun tunnet asiakkaasi, löydät heidät myös Facebookista.

Facebookissa voidaan tehdä maksettua mainontaa ja tehdä julkaisuja yrityksen omalle sivulle tai ryhmään. Julkaisujen tekeminen on nopeaa ja helppoa Facebook-alustalla.

Millaiselle yritykselle Facebook-markkinointi sopii?

Eri sosiaalisen median kanavilla on erilaiset käyttäjäryhmät. Voit laajentaa Facebook-markkinointisi näkymään Instagramiin, jolloin markkinointisi tavoittaa hyvin erittäin laajan ikähaarukan. Facebookilla ja Instagramilla tavoitat 18-70 vuotiaita henkilöitä.

Mitä paremmin tunnet asiakkaasi, sitä paremmin markkinointi onnistuu. Markkinointia voidaan rajata esimerkiksi iän, paikkakunnan, sukupuolen ja kiinnostuksen kohteiden mukaan.

Facebookissa pystyt rakentamaan yrityksesi brändiä ja pääset käsiksi suuriin kohderyhmiin. Tuloksia pystytään seuraamaan erittäin tarkasti ja niiden avulla voit suunnitella tulevaa markkinointiasi.

Läsnäoloon Facebookissa tulee sitoutua pitkäjänteisesti. Yrityksen läsnäolon rakentaminen ei tapahdu päivässä tai kahdessa. Kokeilemalla oppii parhaiten millainen sisältö saa asiakkaasi kiinnostumaan yrityksestäsi myös sosiaalisessa mediassa. Haastavinta onkin saada potentiaalisten asiakkaiden mielenkiinto heräämään.

Pähkinänkuoressa Facebook-markkinointi sopii yrityksellesi, jos

  • kohderyhmääsi ovat täysi-ikäiset henkilöt,
  • olet valmis tuottamaan sisältöä Facebookiin säännöllisesti,
  • ymmärrät mistä asioista asiakkaasi ovat kiinnostuneita,
  • tunnet asiakkaidesi ostopolun eli tiedät kuinka he yleensä päätyvät ostamaan tuotteitasi.

Lisäksi on hyvä muistaa, että parhaimpiin tuloksiin päästään, kun myös yrityksen verkkosivut on optimoitu asiakkaan ostopolku huomioiden. Tällöin markkinointi ja verkkosivut tukevat toisiaan. Markkinointi kannattaa aloittaa tekemällä somestrategia, jossa asetat tavoitteet ja raamit toiminnallesi.

Lue lisää:
Some-markkinointi
Google-markkinointi

Kuinka teen Facebook-strategian?

Facebook-strategian tulisi olla osa suurempaa sosiaalisen median markkinoinnin strategiaa. Mennään siis suuremmasta kokonaisuudesta yksityiskohtaisempaan suunnitelmaan. Jokaisen postauksen, vastauksen, tykkäyksen ja kommentin tulisi perustua suunnitelmaan, joka perustuu yrityksesi päämääriin.

Strategia on yhteenveto kaikesta mitä aiot tehdä ja saavuttaa bisneksessäsi hyödyntämällä Facebookia markkinointikanavana. Sosiaalinen media ei saa olla erillään muusta liiketoiminnasta, vaan sosiaalisen median strategia tulee kytkeä organisaation tavoitteisiin. Selkeä suunnitelma auttaa sinua toimimaan tehokkaasti sosiaalisessa mediassa.

Suunnitelman tulisi sisältää selvitys siitä, missä asiakkuutesi ja yrityksesi ovat tällä hetkellä ja missä haluat niiden olevan lähitulevaisuudessa (puolen vuoden ja vuoden päästä) sekä kaikki työkalut joita haluat hyödyntää päästäksesi tavoitteisiin. Vastaa siis kysymyksiin miksi, kenelle, mitä, koska ja kuka.

Huolehdi, että Facebook-sivusi on kunnossa ennen kuin viet strategian käytäntöön. Sivulta tulisi löytyä yrityksesi yhteystiedot ja tietoa siitä mitä yrityksesi tekee. Voit vaikkapa kertoa lyhyesti tuotteistasi ja palveluistasi. Katso myös onko yrityksesi Facebook-sivun ilme yhtenäinen yrityksesi ilmeen kanssa? Ja kuvastavatko profiili- ja kansikuvat yritystäsi?

Lataa:
Sosiaalisen median strategiapohja

Mitä Facebook-markkinointi maksaa?

Yrittäjälle kalleinta on yleensä oma aika, jonka vuoksi Facebookissa oloaika pitäisi saada tuottavaksi. Jos sosiaalisessa mediassa pyöriminen ei ole sinun päätyötäsi, niin somenäkyvyys jää helposti kaiken muun kiireellisemmän jalkoihin.

Eipä hätää! Tuotamme palveluna Facebookiin sellaista sisältöä mitä sitä haluat ja yrityksesi tarvitsee. Voit ostaa meiltä palveluna haluamasi määrän päivityksiä / viikko. Päivityksien lisäksi hoidamme puolestasi myös markkinointikampanjat ja raportoimme sinulle tulokset kuukausittain seurantapalaverissa. Hintamme alkavat muutamasta satasesta / kuukausi.

Maksettua mainontaa voi alkaa tekemään muutamalla kympillä ja kasvattaa summaa myöhemmin, kun tuloksia alkaa tulemaan. Facebookissa on mainiot työkalut tulosten seuraamiseen, joilla saa lukuja muun muassa päivityksen tavoittavuudesta, klikkauksista ja konversioista.

Jos haluat kuitenkin mielummin toteuttaa markkinointisi itse, niin valmennamme sinua tekemään sitä entistä tehokkaammin.

Varaa tapaaminen diginaisten kanssa

Millainen sisältö kiinnostaa asiakkaitani?

Käännetäänpä kysymys toisinpäin. Mitä asiakkaat kysyvät sinulta useimmiten tuotteeseesi tai palveluusi liittyen?

Hyvän sisällön tulee olla joko informatiivista tai viihdyttävää. Sinulla on vain muutama sekunti aikaa pysäyttää katselija Facebookissa, jonka vuoksi visuaalisuus on erittäin tärkeää. Video tai mielenkiintoinen kuva kertovat usein enemmän kuin tuhat sanaa.

Yllättävää kyllä Googlen rinnalla Facebook on myös yksi suosituimmista hakukoneista.

Lue lisää:
Huu­mo­ri ja ta­ri­nal­li­suus toi­mii so­mes­sa
Järjestä menestyvä Facebook-kilpailu

Kuinka valitsen oikean kohderyhmän?

Diginaiset Katri ja Tiina Sollertiksen kotkat kädessään

Mieti, kenet haluat tavoittaa Facebook-markkinoinnillasi. Karkeasti jaettuna kohderyhmiä on kaksi: uudet asiakkaat ja jo olemassa olevat asiakkaat. Usein yritykset pyrkivät hankkimaan uusia asiakkaita, mutta kannattaa muistaa, että jälkimarkkinointi olemassa oleville asiakkaille on aina edullisempaa ja helpompaa kuin uusasiakashankinta. Määrittele kohderyhmäsi ja mieti millainen sisältö kiinnostaa kohderyhmiäsi. Tunnista asiakkaasi tarpeet ja palvele heitä hyvillä sisällöillä.

Facebookin kävijätiedot välilehdeltä saat arvokasta tietoa Facebook yrityssivusi seuraajista. Sieltä selviää heidän ikänsä, sukupuolensa, sijaintinsa ja mihin aikaan he käyttävät Facebookia.

Kuinka tavoitan verkkosivuillani käyneet ihmiset Facebookista?

Facebook-pikseli mahdollistaa asiakkaiden tavoittamisen uudelleen. Voit kohdistaa markkinointia vain niille henkilöille, jotka ovat käyneet kotisivuillasi.

Uudelleenmarkkinointia tarvitaan, koska asiakkaan ostopäätös ei synny aina ensimmäisellä eikä välttämättä toisellakaan kertaa. Ostotapahtuma voi keskeytyä kiireen vuoksi, tai huomio voi siirtyä toiseen asiaan. Muistuttamalla asiakasta yrityksen tuotteista uudelleen ostotapahtuma saadaan todennäköisemmin loppuun asti.

Pikselikoodi lähtee toimimaan, kun se luodaan ensin Facebookissa ja asennetaan sen jälkeen verkkosivujesi koodiin.

Ole aktiivinen ja määritä vastuualueet

Päätä kuka yrityksessäsi vastaa Facebook sivun ylläpidosta. Pidä huoli, että hän tietää, miten keskusteluihin ja kysymyksiin reagoidaan yrityksesi linjan mukaisesti. Seuraa, osallistu ja reagoi. Vastaa kommentteihin, huomioi palaute ja reagoi siihen, ole aktiivisesti esillä somessa. Tarjoa laadukasta asiakaspalvelua myös somessa.

Ole kärsivällinen. Sosiaalisessa mediassa on vaikea saada tuloksia nopeasti aikaan, eli pitkäjänteisyyttä tarvitaan. Jokainen idea ei voi onnistua, mutta älä lannistu, vaan ota opiksi ja kehitä tekemistäsi.

Lisää vinkkejä?

Sollertis kuuluu Suomen Vahvimpiin yrityksiin

Jos kaipaat lisää vinkkejä Facebook-markkinointiin, jätä viestiä alla olevalla lomakkeella diginaisille. Valmennamme yrittäjiä tekemään tehokasta Facebook-markkinointia, tuotamme sisältöä asiakkaillemme, toteutamme markkinointikampanjoita ja seuraamme tuloksia.