Puustjärven kellon ja kullan sormusvalikoimaa

Some on parhaimmillaan ihan mielettömän hyvä markkinointikanava

Petri Mielonen Puustjärven kello ja kulta

”Se on ihan järkyttävän tyhmää. Ei ihmisen pitäisi roikkua Facebookissa.” Näin Puustjärven kellon ja kullan toimitusjohtaja Petri Mielonen alun perin ajatteli ja hannasi kaikin puolin sosiaalista mediaa vastaan.

Petrin elämä somemaailmassa mullistui, kun Puustjärven kello ja kulta avasi nelisen vuotta sitten tuotteilleen verkkokaupan. Verkkokauppa vaatii somemarkkinointia, jotta asiakkaat löytävät kanavan, ja samassa rytäkässä Petri koki suoranaisen digimarkkinoinnin valaistumisen. ”Huomasin, että some on parhaimmillaan ihan mielettömän hyvä markkinointikanava.”

Kivijalkakaupan ja verkkokaupan liitto

Puustjärven kello ja kulta viettää 120-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018. Kotimaisen kellosepänalanyrityksen juhlavuosi huipentuu jouluun. Koko vuoden ajan mainonnassa ja muualla on pikkuhiljaa nostettu esille yrityksen pitkää paikallista historiaa.

Petrin mukaan heidän somemarkkinointinsa on kahtiajakoinen. He haluavat tavoittaa sekä savolaiset kuluttajat että verkkokauppa-asiakkaat. Kohderyhmät verkossa ja kivijalkakaupassa ovat hyvin erilaisia, mutta verkkokauppa tukee kuitenkin kivijalkakauppaa ja kivijalkakauppa tukee verkkokauppaa. ”Suuri osa (asiakkaista) halutaan tavoittaa sähköisenä, me halutaan olla näkyvillä.”

Digimarkkinoinnin muuttuva maailma haastaa

Somemarkkinointia tehtiin aluksi omin voimin. Jotain kuitenkin tuntui puuttuvan. Petri ajatteli, että ”Somea ei varmaan pysty tykittämään milloinkaan tarpeeksi, mutta ei yrittäjällä ole aikaa opetella muuttuvia someasioita”. Hän kokee digitaalisen markkinoinnin Facebookeineen, Google AdWordseineen ja hakukoneoptimointeineen sellaiseksi kokonaisuudeksi, jota hän ei itse osaa tehdä.

Puustjärven kello ja kulta sekä Sollertiksen Diginaiset kohtasivat BNI:n ja Nuorkauppakamarin kautta. Puustjärven kello ja kulta tarvitsi tekijää markkinoimaan verkkokauppaansa ja Diginaisten Tiina Weisell sattui sopivasti siihen saumaan.

”On hurjan tärkeää, että myös somepuoli pelittää. Markkinoita ei pysty kasvattamaan, jos ei ole hyvää somesisältöä, sen takia me lähdettiin Sollertiksen kanssa yhteistyöhön”, kertoo Petri.

Näkyvyyden kasvattamista

”Nyt kun Tiina on oman tiiminsä kanssa ottanut tämän homman hoitoon, niin me ollaan aika kivasti noustu näissä meidän ykkösbrändeissä, missä halutaankin olla ykkösiä ja hyviä, ja mistä meidän liike on tunnettu”, jatkaa Petri. Hän kokee, että ammattilaisen hoitaessa somemarkkinointia markkinointi on ajastettua ja siinä on jokin punainen lanka. Vaikka ”Kyllähän me osataan (itse) räiskiä Facebookiin kaikennäköisiä juttuja. Välillä on hyviä ja välillä hyvin huonoja”, Petri nauraa.

Diginaiset ovat sparranneet yritystä tekstintuotannossa niin, että verkkokauppa optimoituu nyt paremmin. Facebook-markkinointi on pääasiallisesti Diginaisten hoidossa.

”Tiimityöskentely Puustjärven kellon ja kullan kanssa on toiminut erinomaisesti. Olemme samalla myös oppineet paljon kelloseppäalasta. Yrityksen somenäkyvyys on lähtenyt selkeään kasvuun”, Tiina Weisell Sollertiksen Diginaisista kommentoi yhteistyötä.

Tutustu Puustjärven kelloon ja kultaan osoitteessa www.puustjarvi.fi.