Diginaiset innostavat meitä näkemään, että tekniikka ei ole pelottavaa

Soili Meklin Snellman-kesäyliopisto

Snellman-kesäyliopiston rehtori Soili Meklin joukkoineen oli jo monen vuoden ajan taistellut sosiaalisen median kanssa. Tavoitteena oli nostaa Snellman-kesäyliopiston näkyvyyttä myös somekanavien kautta. Digitaalisen markkinoinnin sääntöjen, mahdollisuuksien ja kanavien jatkuvassa muutosten virrassa uiminen osoittautui kuitenkin haasteelliseksi ja kesäyliopistolaiset totesivat tarvitsevansa hommaan ulkopuolisen ammattilaisen.

Sparraaja kumppaniksi

Kumppaniksi etsittiin tahoa, joka auttaisi, sparraisi ja tekisi osin kesäyliopiston puolesta somemarkkinointia. Etsinnän jälkeen digitaalisen markkinoinnin kumppaniksi valikoituivat Sollertiksen diginaiset.

”Diginaisiin päädyttiin sen takia, että he tarttuivat heti toimeen ja olivat hyvin konkreettisia. Digimaailma on ollut jotenkin miehinen maailma ja diginaisilla voima tulee siitä, että he tekevät vähän erilaisia juttuja naisina. He ovat innostuneita ja innostavat meitä näkemään, että tekniikka ei olekaan pelottavaa ja tylsää vaan se oikeasti mahdollistaa hyviä juttuja.” kertoo Soili.

Määrätietoista näkyvyyden kasvattamista

Sollertiksen diginaiset ottivat Snellman-kesäyliopiston Facebook-sivut haltuunsa ja ryhtyivät tuottamaan aktiivisesti postauksia näkyvyyden kasvattamiseksi. Samalla tuotettiin materiaalia oppilaitoksen LinkedIniin sekä toteutettiin Google AdWords mainontaa. Diginaiset sparrasivat kesäyliopistoa uutiskirjeotsikoinnissa ja pohtivat yhdessä millaisia markkinointitekstejä kannattaa tehdä sekä millä lailla Facebook-sivut olisivat toimivat myös kotisivujen kannalta. Snellman-kesäyliopistolle toteutettiin erilaisia videoita ja optimoitiin heidän Facebook-sivujaan uusimpien somevirtauksien mukaan.

Somemarkkinointi vaatii pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä eikä tuloksia välttämättä synny hetkessä. Snellman-kesäyliopiston ja diginaisten yhteistyö jatkuu edelleen. Digitaalisen markkinoinnin suuntaa tarkistetaan tarpeiden mukaan ja työkalujen muuttuessa.

Snellman-kesäyliopiston somenäkyvyys on kasvanut merkittävästi Facebook-markkinoinnin aloittamisen jälkeen. Markkinointiin käytetty raha on noin kaksinkertaistunut ja kasvattanut huomattavasti linkin klikkauksia. Postauksien näkyvyydessä on myös huima kasvu aiempaan. Snellman-kesäyliopiston julkaisujen nähneiden määrä on kasvanut yli 120 % diginaisten tartuttua kesäyliopiston somemarkkinointiin.

Yhteistyön voimaa

”Sollertiksen ja diginaisten kanssa on ollut hyvä työskennellä, koska heillä on vahva ammatillinen perusta, mutta sen lisäksi he tuovat bonuksena iloisuuden ja mukaansatempaavuuden yhteiseen työskentelyyn.” Soili kertoo.

”Me diginaiset olemme oppineet Snellman-kesäyliopiston kanssa työskennellessämme, että voimamme on tiimi. Tiimityöskentely kannattaa aina yhdessä yhteistyökumppanin kanssa. Olemme oppineet myös uutta kokeilemalla asioita asiakkaan kanssa. Yhteistyö on ollut erittäin hedelmällistä ja antoisaa kumminkin puolin. Vinkkejä annetaan toinen toisillemme.” kommentoi kumppanuutta diginaisten Tiina Weisell.