Uudet kotisivut yritykselle – vinkit kotisivujen hankintaan

Yrityksesi tarvitsee uudet kotisivut, mutta et tiedä mistä aloittaa. Kuulostaako tutulta? Kokosimme sinulle kotisivujen hankintaan liittyen tärkeimmät pointit yhteen, jotta uusien kotisivujen hankinta sujuisi jouhevasti.

Uusien kotisivujen kanssa ei kannata lähteä niin sanotusti soitellen sotaan. Kotisivuprojekti onnistuu parhaiten, kun se tehdään askel askeleelta.

Kotisivujen hankinta yritykselle

Hankintavaiheessa on hyvä huomioida se, missä sivut tulevat fyysisesti sijaitsemaan ja kuka omistaa sivut. Osa tarjoajista käyttää sivujen toteuttamiseen omia julkaisujärjestelmiään, jolloin et voi siirtää sivujasi pois heidän palvelimilta.

Kotisivujen toteutus yleisesti käytössä olevalla julkaisujärjestelmällä kuten WordPress, takaa sen, että julkaisujärjestelmään tulee tietoturva- ja käytettävyyspäivityksiä ja sivuston webhotellin voi valita melkein mistä vaan toimijalta.

Sollertiksen asiakkaana omistat itse kotisivusi. Pääset muokkaamaan niitä milloin tahansa sivujen julkaisun jälkeen ja voit sijoittaa verkkosivusi minne haluat. Suosittelemme asiakkaillemme Sollertiksen ylläpidettyä WordPress-sivutilaa sivujen nopean toiminnan varmistamiseksi. Tällöin pystymme tarjoamaan helposti tukea myös jatkossa verkkosivuillesi. 

Hinta on monesti ostopäätökseen vaikuttava tärkeä tekijä. Kotisivujen hinnat vaihtelevat erittäin paljon. Hintaan vaikuttaa tekijän lisäksi se mitä toiminnallisuuksia sivuille tulee, kuinka paljon sivuilla on sisältöä ja miten paljon aikaa varataan palvelumuotoiluun ja esimerkiksi brändi-ilmeen luomiseen sivujen ohessa.

Me Sollertiksella tarjoamme verkkosivuja alkaen 935 €. Hintoihimme sisältyy oma projektipäällikkö, graafikon luoma ulkoasu, sisällön syöttö paikoilleen ja ulkoasun ohjelmointi WordPressiin.

Kotisivuprojektin aloitus

Usein verkkosivuprojekti alkaa aloituspalaverilla, siinä sovitaan suuntaviivat uusille sivuillesi. Palaveriin kannattaa valmistautua listaamalla kilpailijasi ja esimerkkejä sellaisista verkkosivuista jotka puhuttelevat sinua. Aloituspalaverissa keskustellaan mm. siitä mitä uusilta sivuilta odotetaan, miten asiakkaiden halutaan ottavan yhteyttä sivujen kautta, mitkä ovat tärkeimmät palvelusi ja millainen värimaailma sivuille tulee. 

Aloituspalaverin lisäksi voidaan pitää myös palvelumuotoilun työpajoja. Niissä mietitään tarkemmin asiakkaiden segmentointia, miten asiakkaat sivustolla liikkuvat ja usein myös markkinointia. 

Useimpiin kotisivuprojekteihin sisältyy ”leiska” eli vedos verkkosivuista eli kuva siitä mille valmiit verkkosivut tulevat näyttämään. Tämä voi olla kuva tai osittain toimiva selaimessa katsottava malli verkkosivuista. Kotisivujen vedosta kannattaa katsoa työaseman näytöllä. Mieti erityisesti ulkoasua asiakasnäkökulmasta. Jos olet sivulle tuleva loppuasiakas, niin mitä näet ensin? Löydätkö etsimäsi tiedon nopeasti?

Alla esimerkkinä muutamia toteuttamiamme verkkosivuja. Kuvista voi huomata, että värimaailma ja asettelu vaikuttavat vahvasti yrityksen verkkoilmeeseen.

Kotisivujen ulkoasu 

Kun verkkosurffailija saapuu kotisivuillesi, ensimmäisiä asioita, joihin hän kiinnittää huomionsa, on ulkoasu. Jos olet hankkimassa verkkosivuja yrityksellesi, jolla on jo logo tai brändi-ilme, värimaailman miettiminen on hyvä aloittaa niiden pohjalta. Jos logoa ei ole, värimaailma kannattaa muuten miettiä toimivaksi ja yhteneväiseksi kokonaisuudeksi.

Toinen ulkoasuun liittyvä asia on kotisivujesi sisältö. Tekstit, kuvat ja videot luovat yhdessä kotisivujen kokonaisuuden. Verkkosivuilla on hyvä käyttää lyhyitä helposti silmäiltäviä kappaleita, väliotsikoita, listoja ja kuvia rytmittämään ja selittämään sisältöä.

Kun asiakkaasi kokevat verkkosivusi mukaviksi ja helpoiksi käyttää, he viihtyvät sivuillasi pidempään. Iso osa kotisivujesi kävijöistä aloittaa esimerkiksi tuotteen tai palvelun etsimisen älypuhelimellaan tai tabletillaan. Siksi on erityisen tärkeää, että kotisivut skaalautuvat mobiililaitteille oikein eli ovat responsiiviset. Silloin tekstit, kuvat ja videot näkyvät verkkosivujen selaajalle oikein.

Tutkimusten mukaan sinulla on noin seitsemän sekuntia aikaa saada nettisurffailija pysähtymään sivuillesi. Erityisesti internetin ja sosiaalisen median parissa kasvanut sukupolvi karkaa sivuiltasi välittömästi, jos verkkosivusi eivät ole käyttäjän mielestä toimiva kokonaisuus tai sisältö ei ole koukuttavaa.

Kun suunnitelmat ja ulkoasu on hyväksytty, alkaa sivujen rakentaminen. Kun saat ohjelmoinnista valmiit kotisivut niin käy vielä itse varmistamassa, että kaikilla sisältösivuilla on haluamasi sisältö, soittonappi toimii, lomakkeet tulevat oikeaan osoitteeseen ja yhteystiedot ovat oikein.

Muista turvallisuus

Osoiterivillä oleva lukittu lukko sekä https-kirjainyhdistelmä osoitteen nimen alussa viittaavat salattuun liikenteeseen selaimen ja palvelimen välillä. Avoinna oleva lukon kuva ja http-kirjainyhdistelmä puolestaan kertovat, että salausta ei ole.

SSL eli Secure Sockets Layer tarkoittaa suojausmenetelmää, jolla suojataan kaikki data ja tieto, jotka lähtevät selaimeltasi web-palvelimelle. SSL-sertifikaatti asennetaan verkkosivuja tarjoavalle palvelimelle. Kotisivujen rakennusvaiheessa on hyvä huomioida, että SSL-sertifikaatti on tilattu ajoissa, jotta se saadaan toimimaan heti, kun kotisivusi julkaistaan.

SSL-sertifikaatti vaikuttaa myös Google-näkyvyyteen. Google parantaa kotisivujesi näkyvyyttä hakukoneessa, jos sivujesi yhteys on SSL-salattu. 

SSL-sertifikaatteja on sekä maksuttomia että maksullisia useassa eri hintaluokassa käyttötarkoituksen mukaan. Tarjoamme maksutonta Let’s Encryt sertifikaattia erityisesti pienille yhdistyksille ja yrityksille. Suosittelemme kuitenkin ensisijaisesti varmatoimisempaa ja luotettavampaa maksullista sertifikaattia yrityssivustolle.

Sertifikaatin lisäksi kotisivun turvallisuuteen vaikuttaa se, että sivusto aina päivitetty. Päivittää täytyy sekä julkaisujärjestelmä että siihen asennetut lisäosat. Tämän vuoksi tarjoamme ylläpito palvelua WordPress-sivustoille. Päivitysten lisäksi huolehdimme sisuvston turvalisäosan asennuksesta ja tehostetusta varmuuskopioinnista.

Hakukonenäkyvyys – mitä ja miksi se on tärkeää?

Sivujesi sisältö, toiminta, kiinnostavuus ja sivustollesi tulevat ulkopuoliset sivut vaikuttavat niiden hakukonenäkyvyyteen. Sisältöä luodessa on hyvä miettiä tekstit niin, että haluamasi hakusanat esiintyvät tekstissä. Myös kuvien nimeäminen ja alt eli vaihtoehtoiset tekstit vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen. WordPress-alusta tarjoaa hyvät työkalut hakukoneoptimoinnin tekemiseen esimerkiksi maksuttomalla Yoast SEO-lisäosalla.

Jos kotisivusi eivät löydy Google-haun kärjessä, ne jäävät valtaosalta huomaamatta. Kovinkaan monella ei riitä nykypäivänä keskittymiskyky siihen, että selaisi monta sivua Google-hakuja esimerkiksi tuotteen tai palvelun löytämiseksi. Google on 2020-luvun puhelinluettelo – jos et näy Googlessa, et ole olemassa.

Tarjoamme halutessasi apua myös hakukoneoptimointiin, joko kotisivuprojektin yhteydessä tai sen jälkeen.

Muistilista – uudet kotisivut

Varmista ainakin nämä asiat, kun tutustut kotisivutarjouksiin:

  • omistatko toteutetut kotisivut itse
  • onko verkkosivut halutessasi siirrettävissä toiselle palvelimelle
  • mitä hintaan sisältyy eli onko kyseessä avaimet käteen paketti vai jääkö osa tehtävistä sinun hoidettavaksi
  • mikä on kotisivuprojektin aikataulu
  • sisältyykö hintaan palvelumuotoilua tai hakukoneoptimointia (jos niille on tarvetta)
  • millä järjestelmällä kotisivut toteutetaan
  • voitko itse muokata kotisivuja
  • millaisia referenssejä toimittajalla on.

Mietityttääkö kotisivujen ostaminen? Ota yhteyttä, niin katsotaan yhdessä läpi asiat.

Joanna Hoffren

Sollertiksen toimitusjohtaja ja diginainen. Rakastaa hakukoneoptimointia melkein yhtä paljon kuin yli 200 huonekasvin kokoelmaansa. Bloggaa omassa blogissaan älykodin ratkaisuista.

Lue Joannan viimeisimmät tekstit.

VIIMEISIN ARTIKKELI

WordPress-sivun sisällön hakukoneoptimointi

16.04.2024 |

Hakukoneoptimointi (SEO) on olennainen osa WordPress-sivun menestystä. Se auttaa parantamaan sivusi näkyvyyttä hakukoneissa ja houkuttelemaan … LUE LISÄÄ…

Uudet kotisivut yritykselle – vinkit kotisivujen hankintaan

09.04.2024 |

Yrityksesi tarvitsee uudet kotisivut, mutta et tiedä mistä aloittaa. Kuulostaako tutulta? Kokosimme sinulle kotisivujen hankintaan … LUE LISÄÄ…

4 kysymystä ja vastausta palveluidemme tietoturvasta

05.04.2024 |

Tietoturva on aihe, josta meillä Sollertiksella puhutaan jatkuvasti. Se on koko yrityksemme elinehto. Tietoturvaa pidetään … LUE LISÄÄ…

PiKa Puhtaus – oppeja digimarkkinoinnista ja helpotusta arkeen 

25.03.2024 |

PiKa Puhtaus Oy on vuonna 2011 perustettu siivouspalveluja tarjoava yritys. PiKa Puhtaus tarjoaa koti-, toimitila- … LUE LISÄÄ…

Miten voin hyödyntää Microsoft Copilottia – työkaverina tekoäly

21.03.2024 |

Microsoft Copilot on tekoälyavustaja, joka voi auttaa säästämään aikaa ja tehostamaan työtä. Se on digitaalinen … LUE LISÄÄ…

Kadonneen datan arvet – Varmuuskopioinnilla vältyt katastrofilta

15.03.2024 |

Varmuuskopiotko tarpeelllisia? Turhaa ajan haaskausta, lisää kustannuksia, ohjelmien asennusta, vaivannäköä, ei meille kuitenkaan mitään satu … LUE LISÄÄ…

PK-yrityksen tuet ja rahoitus vuonna 2024

02.02.2024 |

Kaupallinen yhteistyö Sortter Oy Vuonna 2024 yrityksille on tarjolla useita eri rahoituskanavia ja tukimuotoja. Yritystuella … LUE LISÄÄ…

Sähköpostimarkkinointi ohjelma yrityksille – ActiveCampaign

28.12.2023 |

Yrityksille suunnatut sähköpostimarkkinointi ohjelmat tarjoavat monipuolisia työkaluja kampanjoiden suunnitteluun, toteuttamiseen ja seurantaan. Tässä kirjoituksessa tarkastelemme … LUE LISÄÄ…