5 vinkkiä asiakashankintaan digikanavia käyttäen

Digimaailma on muuttanut keskittymistämme. Siirrymme nopeasti kännyköillämme sisällöstä ja palvelusta toiseen. Keskitymme digitaalisissa kanavissa yhteen asiaan muutaman sekunnin kerrallaan. Se on paljon vähemmän kuin mitä esimerkiksi kultakalan yhdeksän sekunnin keskittymiskyky on.

Nopeatempoisuus muuttaa myös markkinointia yhä huomiohakuisemmaksi. Kasasin viisi vinkkiä, joiden avulla tavoitat asiakkaasi nykymaailman hektisessä menossa.

1. Pysäytä lukijasi

Ei riitä enää, että kerrot tuotteidesi olevan alessa. Asiakkaiden huomiosta kilpaillaan sähköpostin, push-viestien ja ystävien somepostauksien seassa. Huomion saaminen vaatii, että viestisi on oikeasti mielenkiintoinen tai pysäyttävä. Tee sisältöä, joka eroaa massasta. Osuvaa ja hyödyllistä sisältöä digikanaviisi saat, kun tuotat materiaalia niistä kysymyksistä, joita asiakkaasi esittävät sinulle usein.

2. Markkinoi

Orgaaninen näkyvyys, eli se kuinka monelle seuraajallesi näyt ilman markkinointirahaa, on koko ajan laskussa  somekanavissa. Ei riitä, että teet hyvää sisältöä, jos sitä ei kukaan näe. Esimerkiksi Facebook tarjoaa todella hyvät markkinointityökalut, joissa pystyt valitsemaan tarkasti kohderyhmäsi.

Testaa mainoksesi toimivuutta ensin vaikka kymmenellä eurolla ja lisää budjettia, jos markkinointisi tuottaa tulosta. Normaalisti ei riitä, että kokeilet muutamalla mainoksella. Hyvien myyntitulosten taustalla on usein satoja mainoskokeiluja.

3. Uudelleenmarkkinoi

Vaikka asiakas saataisiin kerran verkkokauppaan tai kotisivuille, ei ostopäätös välttämättä synny ensimmäisellä käynnillä. Moni asia voi viedä huomion toisaalle kesken palveluidesi tutkimisen. Haluamme tavoittaa asiakkaan uudelleen ja muistuttaa kesken jääneestä ostosta.

Olet varmasti huomannut, että jos käyt katsomassa seuraavaa Rooman matkaasi varten hotellia, alat nähdä kaikkialla mainoksia hotelleista ja lennoista. Voit itse muistuttaa asiakastasi samalla tavalla remarketingin eli uudelleenmarkkinoinnin työkaluilla.

Hyödynnä Facebookin ja Googlen remarketing-työkaluja tavoittaaksesi asiakkaan uudeelleen. Markkinoinnin aloittaminen edellyttää lyhyen koodipätkän asennusta sivujesi koodiin.

4. Ole esillä monikanavaisesti

Monikanavaisuus eli se, että näyt eri digitaalisissa kanavissa lisää uskottavuuttasi. Markkinoi  esimerkiksi Googlessa, Facebookissa, Youtubessa ja Instagramissa. Jos asiakas näkee sinut jatkuvasti joka puolelta, täytyyhän palveluidesi ja tuotteidesi olla oikeasti hyviä!

Jotta markkinointisi on mielenkiintoista, eikä tunkeilevaa, sinulla täytyy olla oikeasti jotakin merkityksellistä sanottavaa asiakkaallesi. Jos jokaisessa mainoksessa tarjoat mielenkiintoista tietoa hieman eri muodossa, niin mainoksesi eivät tunnu hyökkääville, vaan päinvastoin niitä jäädään seuraamaan mielenkiinnolla. Pelkkä banaanien ja hotellien tuputtaminen joka kanavassa sen sijaan saa asiakkaasi tympääntymään.

5. Luo strategia

Digikanavissa menestyneillä yrityksillä on taustalla strategia, jota ne noudattavat sinnikkäästi. Menestys ei tule hetkessä, vaan vaatii usein vuosien työtä. Strategian ei kuitenkaan tarvitse säilyä samanlaisena vuodesta toiseen, vaan sitä päivitetään havaintojen ja mittausten pohjalta. Määrittele strategiaan miksi, kuka, milloin, miten ja mitä olet tekemässä.

Kirjoittamani kirja Somestrategia – opas yrittäjälle antaa työkirjamaiseen tapaan valmiit kysymykset oman somestrategian hiomiseksi timanttiselle tasolle.

Tutustu kirjaani Somestrategia – opas yrittäjälle.

Joanna Hoffren

Joanna Hoffren

Sollertiksen toimitusjohtaja ja diginainen. Rakastaa hakukoneoptimointia melkein yhtä paljon kuin yli 200 huonekasvin kokoelmaansa. Bloggaa omassa blogissaan älykodin ratkaisuista.

Lue Joannan viimeisimmät tekstit.

VIIMEISIN ARTIKKELI

WordPress-ylläpito turvaa verkkosivujesi toiminnan

27.05.2025 |

WordPress-ylläpito on tärkeä osa verkkosivujen toimintaa. Moni yrittäjä ajattelee, että verkkosivut tehdään kerran ja sen … LUE LISÄÄ…

Multimediaesitysten luonti Microsoft Sway-työkalulla

26.03.2025 |

Microsoft Sway on selainpohjainen digitaalinen tarinankerrontatyökalu, jonka avulla voit luoda ja jakaa interaktiivisia esityksiä ja … LUE LISÄÄ…

Roundcube-webmailin käyttöohje

18.03.2025 |

Roundcube on suosittu webmail-sovellus, joka tarjoaa helppokäyttöisen käyttöliittymän sähköpostien hallintaan. Tässä ohjeessa käymme läpi yleisimmät … LUE LISÄÄ…

Asiakastarina: Lemmikkihoitola Moppe ja Miiru Oy

29.01.2025 |

”Lemmikit ovat ihmisen parhaita ystäviä ja perheenjäseniä.Tiedämme miten tärkeitä tunnesiteitä lemmikin ja omistajan välille syntyy.” … LUE LISÄÄ…

Miksi sähköposti ei lähde – Yleisimmät ongelmat ja SMTP-asetukset

17.01.2025 |

Sähköposti on olennainen osa yritysviestintää. Jos sähköpostit eivät lähde omalta koneelta, on tilanne usein hyvin … LUE LISÄÄ…

Katsaus Sollertiksen vuoteen 2024

10.01.2025 |

Vuosi on vaihtunut ja kaikki ovat palanneet työn ääreen. Halusin tehdä pienen katsauksen vuoteen 2024 … LUE LISÄÄ…

Hakukoneoptimointi – avain asiakkaiden löytämiseen digitaalisessa ostopolussa

03.01.2025 |

Tiesitkö, että tutkimuksien mukaan asiakkaan digitaalinen ostopolku alkaa useimmiten Googlettamalla? Kyllähän sinä sen varmasti tiesit, … LUE LISÄÄ…

Olemme ulkoistaneet laskutuksemme

27.11.2024 |

Olemme ulkoistaneet laskutuksen hoitamisen BRANG Oy:lle 02.12.2024 alkaen. Huomioithan, että laskulla oleva tilinumero on muuttunut ja suoritukset tulee … LUE LISÄÄ…