Mitä yrityksen tulee huomioida Facebookin uudistuessa?

Facebookin perustaja ja nykyinen toimitusjohtaja Mark Zuckerberg julkisti vastikään uudistuksia, jotka tulevat koskemaan Facebookia ja sitä, minkälaiset julkaisut tulevat jatkossa menestymään. Viime vuosi oli Facebookille vaikea tekaistuihin uutisiin liittyvien oikeusjuttujen ja negatiivisuutta herättäneiden ”tägää kaveri” – julkaisuiden takia.

Nyt vuonna 2018 Facebook haluaa parantaa ihmisten keskinäistä vuorovaikutusta. Tarkoituksena on saada ihmiset keskustelemaan ja jakamaan asioita lähipiirin kanssa. Ystävien ja perheen julkaisut tulevat näkymään uutisvirrassa entistä paremmin. Entä miten tämä liittyy yrityksiin? Yritysten on hyvä alkaa pohtia, millaista mielenkiintoista sisältöä kannattaa tehdä, jotta asiakkaat kiinnostuvat julkaisuista. Tarinat ja tarinallisuus tulevat jatkossa toimimaan postauksissa, ja lisäksi paikallisia uutisia tullaan nostamaan paremmin esille.

Vaikuttajamarkkinointi ryhmissä kannattaa

Syksyn aikana Suomessa on ollut havaittavissa Facebook-ryhmien suosion kasvua, ja ryhmien rooli Facebookissa nousee edelleen. Omassa digimarkkinoinnissa tämä asia kannattaa huomioida ja harkita vaikuttajamarkkinointia tiettyjen ryhmien sisällä. Keskustelu ryhmien sisällä on noussut suureen rooliin, ja kohderyhmän ollessa oikea, yrityksen tuotteita ja palveluita kannattaa tuoda ryhmässä esille. Tulevaisuudessa voi olla mahdollista, että markkinointikampanjoita voidaan kohdentaa suoraan tiettyjen ryhmien jäsenille.

Videot vetoavat somessa

Mark Zuckerbergin mukaan videosisällöt tulevat olemaan sosiaalisessa mediassa seuraavan kolmen vuoden trendi. Facebookin tilastojen mukaan Facebookin, Instagramin ja WhatsAppin stories-osiot ovat nousseet suureen suosioon. Yritysten on hyvä tarttua tähän ja viimeistään nyt alkaa harjoitella videosisällön tekemistä stories-osioon. Liikkuva kuva vangitsee some-käyttäjän huomion paremmin kuin perinteinen teksti- tai kuvapostaus.

Uudistuksia pikaviestinpalveluihin

Facebookin omistama pikaviestinpalvelu WhatsApp on tärkeä sovellus monelle älylaitteita käyttävälle – WhatsAppissa lähetetään kuukausitasolla noin 60 miljardia viestiä. Nyt Facebook on julkistanut pienille ja keskisuurille yrityksille WhatsApp Business –sovelluksen, jonka ideana on toimia yritysten asiakaskommunikoinnin välineenä. Sovellus saadaan todennäköisesti Suomessa käyttöön kevään aikana. Sillä välin on hyvää aikaa pohtia, kuinka sovellusta voi jatkossa hyödyntää omassa digimarkkinoinnissa. WhatsAppissa on myös käytössä edellä mainittu stories-osio, joka kannattaa ehdottomasti ottaa haltuun.

Lisäksi Messenger on lähitulevaisuudessa mahdollista integroida yrityksen kotisivuille. Nyt kyseisestä lisäosasta on julkaistu beta-versio. Zuckerbergin mukaan asiakkaat voivat keskustella yritysten kanssa paremmin reaaliajassa Messengerin avulla. Tämä uudistus on samassa linjassa muiden uudistusten kanssa – vuorovaikutusta ja keskustelevuutta halutaan lisätä some-käyttäjien keskuudessa entisestään.

Miksi Facebookin uudistuksiin on syytä reagoida yrityksen omassa digimarkkinoinnissa?

Mark Zuckerbergin julkaisemat uudistukset kertovat hiljaisia viestejä siitä, mihin suuntaan sosiaalinen media on kuluvana vuonna menossa. Jotta oman yrityksen digimarkkinointi onnistuu, on hyvä tietää, mikä somessa toimii ja mitkä ovat sen trendit. Oma kohderyhmä täytyy tuntea, jotta digimarkkinoinnista saadaan kaikki hyöty irti. Jos digimarkkinoinnissa ei sopeuduta sosiaalisen median uudistuksiin ripeästi, on todennäköistä, että kilpailija hyödyntää tämän mahdollisuuden ja poimii asiakkaat omaan koriinsa.

Varaa maksuton strategiapalaveri diginaisille

Emmi Elo

VIIMEISIN ARTIKKELI

Harjoitteluni Sollertiksella – Digimarkkinoinnin oppeja

09.10.2025 |

Nimeni on Milla ja opiskelen tietotekniikkaa Savonia-ammattikorkeakoulussa. Suoritan Sollertiksella 15 viikon mittaista harjoittelua, jonka aikana … LUE LISÄÄ…

Sometrendit 2026

08.10.2025 |

Sosiaalisen median kenttä on monimuotoisempi kuin koskaan  Sosiaalisen median maailma elää jatkuvassa muutoksessa. Käyttäjät kaipaavat … LUE LISÄÄ…

6 syytä miksi yrityksen kannattaa olla sosiaalisessa mediassa

07.10.2025 |

Sosiaalisia medioita ovat muun muassa Facebook, Instagram, TikTok ja LinkedIn, ja jokainen näistä palveluista on … LUE LISÄÄ…

Vesikirppu – Palvelut esille ammattimaisilla verkkosivuilla

30.09.2025 |

Liikuntaa veden äärellä Vesikirppu on Pohjois-Savossa toimiva vesiliikunnan asiantuntijayritys. Sen perustajalla, Markku Kilpeläisellä, on yli … LUE LISÄÄ…

Stevenel – Tuloksia nopeasti ja riskittömästi hakukoneoptimoinnilla

24.09.2025 |

Kuka on Stevenel? Stevenel Oy on kansainvälisesti toimiva yritys, joka valmistaa ja toimittaa lastinkäsittelylaitteita satamille, … LUE LISÄÄ…

Kruunupuisto – Sujuvaa digimarkkinointia ja aitoa yhteistyötä

15.09.2025 |

Kruunupuisto on pieni pala paratiisia Punkaharjun mäntymetsän siimeksessä. Sen omistaa Punkaharjun Kuntoutussairaalasäätiö ja liiketoiminnasta vastaa … LUE LISÄÄ…

7 Vinkkiä tietoturvaan etätöissä

27.08.2025 |

Etätöistä on tullut monelle arkipäivää. Toiset tekevät sitä vain satunnaisesti, kun taas toisille se on … LUE LISÄÄ…

Miten valita oikea Microsoft 365 lisenssi yrityksellesi?

26.08.2025 |

Microsoft 365 on pilvipohjainen tuottavuus- ja yhteistyöympäristö, joka sisältää työkalut sähköpostiin, tiedostojen hallintaan, tiimityöhön ja … LUE LISÄÄ…