5 vinkkiä Pinterestin yrityskäyttöön
Pinterestistä voi löytää ideoita, inspiraatiota ja kaikkea kiehtovaa. Se on visuaalinen kuvanjakopalvelu, johon voi julkaista tai tallentaa (eli ”pinnata”) videoita ja valokuvia, joihin on liitetty linkki.
Pinterestin fiidi sisältää henkilökohtaisesti kohdennettua sisältöä, joka perustuu käyttäjän seuraamiin tauluihin, aiheisiin ja hakuhistoriaan. Median takaa löytyy linkki, ja kuvaa napauttamalla pääsee kuvaan liitettyyn sivustoon. Tämän toiminnon ansiosta moni löytääkin uuden brändin tai tuotteen juuri Pinterestin kautta.
Ensisijaisesti Pinterestin suurin käyttäjäryhmä ovat naiset (70%), joista 64% ovat alle 34-vuotiaita. Jos kohderyhmäsi on miehet tai yli 40 vuotiaat, niin Pinterest ei ole välttämättä mainostuksen kannalta paras foorumi.

1. Profiili
Jos olet yrittäjä, Pinterestin käyttö kannattaa aloittaa tekemällä yrityksellesi oma tili osoitteessa business.pinterest.com. Siellä voit kiinnittää profiiliisi yrityksesi nettisivuston.
Profiiliin voi myös lisätä profiilikuvan, sekä lisätä tietoa yrityksestäsi. Profiilista kannattaa tehdä mahdollisimman siistin ja houkuttelevat oloinen.
2. Visuaalisen imagon rakentaminen
Tiliä luodessasi kehitä Pinterestiin yrityksesi omainen visuaalinen imago. Millaisena haluat asiakkaidesi näkevän yrityksesi? Millainen teema yritykselläsi on? Millaisia värejä käytät? Entä ylipäätäinen ulkoasu? Nämä asiat kannattaa ottaa huomioon jo kehitysvaiheessa. Mitä siistimpi sivusi ulkoasu ja sen sisältö on, sitä enemmän se herättää mielenkiintoa seuraajiltasi.
3. Tee ja seuraa tauluja
Pinterestissä käytetään tauluja, joihin voi tallentaa Pin-lisäyksiä. Esimerkiksi sisustussuunnittelija voi tallentaa kuvia tauluihin, jonka sisällöt perustuvat eri teemoihin, tai vaikkapa leipuri voi pinnata uusia ruokaohjeita. Täten ne löytyvät kätevästi lajiteltuna. Tauluja voi myös seurata ja jakaa. Kun seuraa taulua, siihen tallennettavat Pin-lisäykset ilmestyvät fiidiin.
Aloittaessasi Pinterestin käytön, annattaa tehdä muutamia tauluja, ja pitää ne salattuna kunnes niihin on koottu jo jonkin verran materiaalia. Taulut kannattaa pitää siistinä, ja pinnata niihin vain kyseisen taulun teemaan liittyviä julkaisuja.

Muiden käyttäjien profiilien ja taulujen seuraus on myös menestyksen kannalta olennaista, sillä siten muut käyttäjät voivat havaita tilisi, vierailla profiilissasi ja seurata sitä. Muiden julkaisuihin on myös mahdollista jättää kuvia sekä omia ajatuksia kommentteihin. Pinterestistä löytyy myös yksityisviestikanava, jonka kautta voi keskustella toisten käyttäjien kanssa.
4. Kiinnostava julkaisu
On olennaista, että julkaisusi on houkuttelevan näköinen, jotta se herättäisi ihmisten mielenkiinnon. Esimerkiksi laadukas kuva tai video voi napata katsojan kiinnostuksen. Kannattaa muistaa oikeinkirjoitus, ja välttää turhia merkkejä. Lyhyt ja ytimekäs kuvaus riittänee. Kuvauksessa tärkeä osa on avainsanat, jotta julkaisusi löytyy helpommin haun kautta. Kuviin voi myös lisätä tekstiä muokkaamalla.
Pystykuvat ovat yleisesti Pinterestin käyttäjien mielestä houkuttelevimman näköisiä, joten ne toimivat parhaiten. Vaakakuvia voi käyttää kollaasimuodoissa. Suosioon nousseita ovat myös ”How to”-kuvat, jossa näytetään kuinka jonkin asian voi tehdä.
5. Säännöllisyys
Säännölliset Pin-lisäykset ovat kaiken A ja O. Jotta seuraajasi jaksaisivat seurata pinnaustasi, kannattaa lisätä useita kuvia päivittäin ja olla aktiivinen kommenteissa ja seuraamisessa. Jos säännöllinen ylläpito tahtoo aina livahtaa mielestä, voi itselleen laittaa vaikkapa muistutuksen tai tehdä aikataulun.

Lähteet:
https://blog.hootsuite.com/how-to-use-pinterest-for-business/
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pinterest