TikTok – nouseva somealusta

TikTok on tämän vuoden kuumin somealusta! Palvelu on tunnettu aikaisemmin myös nimellä Musica.ly. TikTokin emoyritys osti Musica.lyn vuonna 2017 ja alkoi kehittää alustaa kovaa tahtia. TikTokin perusideana on taltioida erilaisia lyhyitä videoita ja jakaa niitä näppärästi palveluun puhelimella. Videoihin voi lisätä esimerkiksi tehosteita tai musiikkia suoraan jo kuvatessa. Erilaiset haasteet, joita suorittaa, ovat TikTokissa suosittuja. Omaa luovuutta voi käyttää lähes rajattomasti sisällön luomisessa. TikTok on täysin riippumaton Facebookin ja Googlen alustoista, ja kilpailee suosiosta etenkin YouTuben ja Instagramin kanssa.

TikTokissa julkaistaan pääpainoisesti huumoripitoista sisältöä. Alusta on onnistunut tuomaan mukanaan jotain erilaista ja kiinnostavaa somekanavien kentälle. Leikkisyys ja hassuttelu kuuluvat vahvasti TikTokin maailmaan. Videoiden editointi on tehty alustalla helpoksi, eikä sovelluksen lataaja tarvitse tunteja sen opetteluun. Tämä voi olla yksi syy, miksi alusta nousi viime vuoden lopulla globaalisti suureen suosioon.

TikTokin räjähdysmäinen suosio

Kuukausitasolla TikTokilla on yli 500 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Eniten käyttäjiä löytyy Intiasta, Kiinasta ja Yhdysvalloista, mutta myös Suomessa latausten määrä on viimeisen vuoden aikana triplaantunut. Aktiivisten käyttäjien määrässä TikTok on jo ohittanut Snapchatin, Linkedinin ja Twitterin.

TikTokin latausmäärät kaavio
TikTokin latausmäärät 2017-2019

TikTok on myös yksi maailman ladatuimmista mobiiliappeista. Viime marraskuussa sovelluksen lataukset ylittivät 1,5 miljardia. Pelejä lukuunottamatta, TikTok on maailman kolmanneksi ladatuin sovellus. Tällä hetkellä TikTokin yrityskäyttö on vielä suhteellisen pientä, mutta tulee hyvin todennäköisesti kasvamaan kuluvan vuoden aikana.

Ensi viikolla sukelletaan syvemmin tämän somealustan maailmaan ”Miten otan TikTokin käyttöön?” – blogitekstin myötä!

Lähteet: TikTok, SensorTower, Statista

Tiina Kuiri

Lehtori, YAMK, AmO
Savonia ammattikorkeakoulu

Tiina Kuiri on digitaalisen markkinoinnin ja myynnin asiantuntija. Hän valmentaa ja opettaa opiskelijoita sekä yrityksiä hyödyntämään dataa käytännönläheisesti digitaalisen markkinoinnin toteutuksessa.

VIIMEISIN ARTIKKELI

Harjoitteluni Sollertiksella – Digimarkkinoinnin oppeja

09.10.2025 |

Nimeni on Milla ja opiskelen tietotekniikkaa Savonia-ammattikorkeakoulussa. Suoritan Sollertiksella 15 viikon mittaista harjoittelua, jonka aikana … LUE LISÄÄ…

Sometrendit 2026

08.10.2025 |

Sosiaalisen median kenttä on monimuotoisempi kuin koskaan  Sosiaalisen median maailma elää jatkuvassa muutoksessa. Käyttäjät kaipaavat … LUE LISÄÄ…

6 syytä miksi yrityksen kannattaa olla sosiaalisessa mediassa

07.10.2025 |

Sosiaalisia medioita ovat muun muassa Facebook, Instagram, TikTok ja LinkedIn, ja jokainen näistä palveluista on … LUE LISÄÄ…

Vesikirppu – Palvelut esille ammattimaisilla verkkosivuilla

30.09.2025 |

Liikuntaa veden äärellä Vesikirppu on Pohjois-Savossa toimiva vesiliikunnan asiantuntijayritys. Sen perustajalla, Markku Kilpeläisellä, on yli … LUE LISÄÄ…

Stevenel – Tuloksia nopeasti ja riskittömästi hakukoneoptimoinnilla

24.09.2025 |

Kuka on Stevenel? Stevenel Oy on kansainvälisesti toimiva yritys, joka valmistaa ja toimittaa lastinkäsittelylaitteita satamille, … LUE LISÄÄ…

Kruunupuisto – Sujuvaa digimarkkinointia ja aitoa yhteistyötä

15.09.2025 |

Kruunupuisto on pieni pala paratiisia Punkaharjun mäntymetsän siimeksessä. Sen omistaa Punkaharjun Kuntoutussairaalasäätiö ja liiketoiminnasta vastaa … LUE LISÄÄ…

7 Vinkkiä tietoturvaan etätöissä

27.08.2025 |

Etätöistä on tullut monelle arkipäivää. Toiset tekevät sitä vain satunnaisesti, kun taas toisille se on … LUE LISÄÄ…

Miten valita oikea Microsoft 365 lisenssi yrityksellesi?

26.08.2025 |

Microsoft 365 on pilvipohjainen tuottavuus- ja yhteistyöympäristö, joka sisältää työkalut sähköpostiin, tiedostojen hallintaan, tiimityöhön ja … LUE LISÄÄ…