Kannattaako jälkimarkkinointi?

Mitä on jälkimarkkinointi? Jälki- tai uudelleenmarkkinoinnilla tarkoitetaan asiakkuuden hoitoa, kun ostaminen on jo tapahtunut tai asiakas on vaikkapa vain käynyt yrityksesi kotisivuilla. Sen tarkoituksena on vahvistaa asiakastyytyväisyyttä ja saada aikaan lisää myyntiä. Jälkimarkkinointi vanhoille asiakkaille on aina helpompaa ja edullisempaa kuin uusien asiakkaiden hankkiminen. Pienelläkin budjetilla mainosten näyttökertojen määrä netissä voi nousta kymmeniin tuhansiin.

Kuinka Googlen jälkimarkkinointi toimii?

Googlen jälkimarkkinoinnin ideana on aktivoida vanhoja asiakkaita palaamaan uudelleen sivuillesi näyttämällä heille haluamiasi ilmoituksia. Muistutetaan siis yhä uudestaan yrityksesi olemassaolosta ja pyritään näin saamaan asiakas jälleen valitsemaan tuotteesi tai palvelusi. Uudelleenmarkkinointi lisää myös brändisi tunnettuvuutta. Mikäli aiemmasta ostotapahtuma on ollut asiakkaalle positiivinen kokemus, hän ostaa helpommin uudestaan samalta hyväksi havaitulta taholta.

Miten Googlen jälkimarkkinointi toteutetaan?

Jos mainostat jo Google AdWordsissä, sinun tarvitsee vain lisätä nettisivuillesi Googlen uudelleenmarkkinointitagi eli seurantatunniste. Näin sivuillasi vierailevat lisätään jälkimarkkinointisi katsojiksi evästeiden (Cookies) avulla. Voit räätälöidä tagin eri sivuille vastaamaan tarkemmin määriteltyjä kategorioita.

Missä jälkimarkkinointimainokset näkyvät?

Jälkimarkkinointimainokset näkyvät sivuillasi käyneille heidän selatessaan Googlen mainoksia sisältäviä muita sivustoja. Nämä sivustot muodostavat Google Display -verkoston (Google Display Network). Jälkimarkkinointina voidaan näyttää banneria kampanjoista, tarjouksista tai vaikka vain yrityksen brändistä. Display-verkostossa on mahdollista näyttää mainoksia teksti-, kuva-, video- ja multimediamuodoissa. Eri vaihtoehdot kannattaa pitää mielessä, sillä väri ja liike herättävät aina ihmisen huomion. Animaatiolla tai videolla voit kertoa tarinan joka jää mieleen.

Miten jälkimarkkinointi kohdennetaan?

Google suosittelee, että kohdennat ensimmäisen jälkimarkkinointikampanjasi kaikkiin, jotka ovat käyneet verkkosivuillasi.  Kohdentamisessa voi hyödyntää esimerkiksi Google Analytics -seurantatyökalua. Kävijäseurantaan tarkoitetun työkalun avulla voit seurata, mitkä mainokset tuovat kävijät uudelleen sivustollesi ja saavat heidät toimimaan halutulla tavalla. Voit myös luoda erilaisia jälkimarkkinointilistoja. Voit vaikkapa tarjota sivuiltasi aiemmin ostaneille tuotteistasi -30% alennusta, kun taas sivuillasi ostamatta vierailleet saavat erilaisen tarjouksen.

Googlen jälkimarkkinointi on tehokas verkkomarkkinoinnin väline koska se pitää sinut ”kytkettynä” kohderyhmääsi vaikka he poistuvatkin sivultasi.

Marjut Hentunen

VIIMEISIN ARTIKKELI

Harjoitteluni Sollertiksella – Digimarkkinoinnin oppeja

09.10.2025 |

Nimeni on Milla ja opiskelen tietotekniikkaa Savonia-ammattikorkeakoulussa. Suoritan Sollertiksella 15 viikon mittaista harjoittelua, jonka aikana … LUE LISÄÄ…

Sometrendit 2026

08.10.2025 |

Sosiaalisen median kenttä on monimuotoisempi kuin koskaan  Sosiaalisen median maailma elää jatkuvassa muutoksessa. Käyttäjät kaipaavat … LUE LISÄÄ…

6 syytä miksi yrityksen kannattaa olla sosiaalisessa mediassa

07.10.2025 |

Sosiaalisia medioita ovat muun muassa Facebook, Instagram, TikTok ja LinkedIn, ja jokainen näistä palveluista on … LUE LISÄÄ…

Vesikirppu – Palvelut esille ammattimaisilla verkkosivuilla

30.09.2025 |

Liikuntaa veden äärellä Vesikirppu on Pohjois-Savossa toimiva vesiliikunnan asiantuntijayritys. Sen perustajalla, Markku Kilpeläisellä, on yli … LUE LISÄÄ…

Stevenel – Tuloksia nopeasti ja riskittömästi hakukoneoptimoinnilla

24.09.2025 |

Kuka on Stevenel? Stevenel Oy on kansainvälisesti toimiva yritys, joka valmistaa ja toimittaa lastinkäsittelylaitteita satamille, … LUE LISÄÄ…

Kruunupuisto – Sujuvaa digimarkkinointia ja aitoa yhteistyötä

15.09.2025 |

Kruunupuisto on pieni pala paratiisia Punkaharjun mäntymetsän siimeksessä. Sen omistaa Punkaharjun Kuntoutussairaalasäätiö ja liiketoiminnasta vastaa … LUE LISÄÄ…

7 Vinkkiä tietoturvaan etätöissä

27.08.2025 |

Etätöistä on tullut monelle arkipäivää. Toiset tekevät sitä vain satunnaisesti, kun taas toisille se on … LUE LISÄÄ…

Miten valita oikea Microsoft 365 lisenssi yrityksellesi?

26.08.2025 |

Microsoft 365 on pilvipohjainen tuottavuus- ja yhteistyöympäristö, joka sisältää työkalut sähköpostiin, tiedostojen hallintaan, tiimityöhön ja … LUE LISÄÄ…