VPN-teknologia suojaa liikenteesi

Kyberrikolliset voivat olla todella ovelia – he osaavat tyhjentää pankkitilejä, varastaa henkilöllisyyksiä ja vahingoittaa yrityksiä lukuisilla tavoilla. Nämä verkon kautta tulevat hyökkäykset vaikuttavat sairaan kekseliäitä, mutta onneksi kekseliäisyyttä löytyy myös rikosten torjujilta.

VPN -ratkaisut varmistavat yksityisyyden verkossa. VPN (Virtual Private Network, suomeksi virtuaalinen erillisverkko) -suojaustekniikka luotiin alun perin mahdollistamaan etätyöntekijöiden turvallinen pääsy työpaikkojensa verkkoihin. Vaikka VPN:ää käytetään edelleen myös tässä tarkoituksessa, tarkoitetaan termillä nykyään pääosin kaupallisia VPN-palveluja, joiden serverien kautta asiakkaat voivat yhdistää laitteensa internetiin yksityisesti.

Normaalisti yhdistettäessä tietokonetta internetiin yhdistyy se ensin internetpalvelun tarjoajaan, joka yhdistää laitteen käyttäjän haluamille verkkosivuille. Avoin verkkoliikenne kulkee ISP:n kautta, mikä periaatteessa antaa ISP:lle mahdollisuuden tarkkailla verkkokäyttäytymistä.

Yksinkertaistaen kuvattuna VPN-ohjelmisto salaa sekä purkaa datapaketteja ja lähettää ne suojatun yhteyden läpi. VPN-käytävässä kaikki laitteen ja serverin välillä kulkeva data on salattua ja piilossa kolmansilta osapuolilta.

Tällöin on myös vaikeampi kalastella tietoa siitä, millä verkkosivuilla käyttäjä liikkuu. Surffaushistoria jää itselle, koska kaikki verkkoliikenne kulkee VPN-serverin kautta. Palveluissa voidaan ainoastaan nähdä, että käyttäjät ovat yhdistettyinä internetiin VPN:n kautta.

Tämän teknologian käytössä on kyse yksityisyydensuojasta sekä tietosuojasta eli vanhalta nimeltään kirjesalaisuudesta, joka on lakiin perustuva kansalaisoikeus. Netissä kirjeestä puuttuu nyt lähettäjätieto ja leimasta näkyy vain postitoimipaikka.

VPN-ratkaisut eivät enää ole vaivalloisia käyttää. Tarjolla on jopa maksuttomia ratkaisuita, joiden kohdalla kuitenkin herää vahva epäilys. Mikä on palvelun ansaintamalli, jos palvelu ei maksa käyttäjälle mitään? Osa maksuttomien VPN-palvelujen tarjoajista on jäänyt kiinni data-analytiikasta, siis käyttäjätietojen myynnistä kolmansille osapuolille.

Artikkeli julkaistu ensimmäisen kerran 5.6.2017. Päivitetty 30.3.2020.

Reijo Holopainen

VIIMEISIN ARTIKKELI

Harjoitteluni Sollertiksella – Digimarkkinoinnin oppeja

09.10.2025 |

Nimeni on Milla ja opiskelen tietotekniikkaa Savonia-ammattikorkeakoulussa. Suoritan Sollertiksella 15 viikon mittaista harjoittelua, jonka aikana … LUE LISÄÄ…

Sometrendit 2026

08.10.2025 |

Sosiaalisen median kenttä on monimuotoisempi kuin koskaan  Sosiaalisen median maailma elää jatkuvassa muutoksessa. Käyttäjät kaipaavat … LUE LISÄÄ…

6 syytä miksi yrityksen kannattaa olla sosiaalisessa mediassa

07.10.2025 |

Sosiaalisia medioita ovat muun muassa Facebook, Instagram, TikTok ja LinkedIn, ja jokainen näistä palveluista on … LUE LISÄÄ…

Vesikirppu – Palvelut esille ammattimaisilla verkkosivuilla

30.09.2025 |

Liikuntaa veden äärellä Vesikirppu on Pohjois-Savossa toimiva vesiliikunnan asiantuntijayritys. Sen perustajalla, Markku Kilpeläisellä, on yli … LUE LISÄÄ…

Stevenel – Tuloksia nopeasti ja riskittömästi hakukoneoptimoinnilla

24.09.2025 |

Kuka on Stevenel? Stevenel Oy on kansainvälisesti toimiva yritys, joka valmistaa ja toimittaa lastinkäsittelylaitteita satamille, … LUE LISÄÄ…

Kruunupuisto – Sujuvaa digimarkkinointia ja aitoa yhteistyötä

15.09.2025 |

Kruunupuisto on pieni pala paratiisia Punkaharjun mäntymetsän siimeksessä. Sen omistaa Punkaharjun Kuntoutussairaalasäätiö ja liiketoiminnasta vastaa … LUE LISÄÄ…

7 Vinkkiä tietoturvaan etätöissä

27.08.2025 |

Etätöistä on tullut monelle arkipäivää. Toiset tekevät sitä vain satunnaisesti, kun taas toisille se on … LUE LISÄÄ…

Miten valita oikea Microsoft 365 lisenssi yrityksellesi?

26.08.2025 |

Microsoft 365 on pilvipohjainen tuottavuus- ja yhteistyöympäristö, joka sisältää työkalut sähköpostiin, tiedostojen hallintaan, tiimityöhön ja … LUE LISÄÄ…