Miten tehdä hyvät kotisivut

Kotisivut ovat tänä päivänä monesti yrityksen tärkein ja ensimmäinen markkinapaikka, joten kotisivuihin kannattaa panostaa. Kun asiakas tulee kotisivuille ensimmäisen kerran, syntyy mielikuva yrityksestä nopeasti.

Hyvännäköiset ja toimivat kotisivut

Nykyään, kun kotisivuja lähdetään rakentamaan, lähtökohtana ei voi olla muu kuin responsiiviset (skaalautuvat), helppokäyttöiset ja selkeät sivut. Sivujen täytyy olla yrityksen näköiset ja sisältää tarvittavat toiminnot, esimerkiksi verkkokaupan, yhteydenottolomakkeen tai kalenterin. Asiakkaan tullessa kotisivuille, sivuilla täytyy viihtyä ja sieltä täytyy löytyä asiakkaan etsimä tieto helposti.

Kotisivujen ulkoasu kannattaa miettiä logon ja graafisen ohjeistuksen mukaan, jos sellaiset on jo olemassa. Jos kyseisiä apuja ei löydy, niin yrityksen ulkoasua voi miettiä vaikkapa muutaman päävärin kautta. Myös sivukartta ja navigointi täytyy miettiä sivuille, mitä sivuja uudella sivustolla tulee olemaan ja missä järjestyksessä. Tuleeko joitakin sivuja pääsivujen alasivuiksi ja jopa niiden alasivuiksi? Vai onko järkevämpää tehdä rakenne yksinkertaisemmaksi ja vähemmillä sivumäärillä? Mobiilimaailma antaa nykyään mahdollisuudet käyttää isoja kuvia skaalausominaisuuksien ansiosta, joten hyviä kuvia kannattaa hyödyntää kotisivuilla. Isot ja hyvälaatuiset kuvat tekevät kotisivuista visuaalisesti kiinnostavat ja sivuilla viihdytään hyvien kuvien vuoksi pidemmän aikaa.

Varmista sivujen näkyvyys

Myös hakukoneystävällisyys kannattaa ottaa huomioon alusta lähtien. Jo sivukarttaa tehdessä kannattaa ottaa huomioon millä hakusanoilla ja -palveluilla haluaa löytyä hakukoneista ja tehdä niille tarvittaessa omat sivut, joka parantavat hakukoneissa näkyvyyttä. Jokaisen kotisivuille tulevan sivun tekstimäärä olisi hyvä olla 200–300 sanaa ja sivuille tulevat kuvat kannattaa nimetä sen mukaan mitä kuva esittää.

Hakukoneissa nostetta saa myös https-salatulla yhteydellä. Salattu yhteys kannattaa olla kotisivuilla, jos sivuilta kerätään tietoja esimerkiksi lomakkeella, ja varsinkin verkkokauppasivuilla joissa on maksupalvelut. Ilman salausta selaimet voivat varoittaa sivuista asiakkaille ja näin häätää pois potentiaalisia asiakkaita.

Kun kotisivut ovat valmiit, kannattaa sivut testata vielä eri laitteilla ja selaimilla. Vanhoilla ja ilman tukea olevilla selaimilla nykyaikaiset sivut eivät välttämättä toimi, mutta kaikilla nykyaikaisilla selaimilla kotisivujen täytyy toimia moitteetta, jotta asiakkaita ei jää sivujen toimimattomuuden vuoksi kohderyhmän ulkopuolelle.

Me Sollertiksella autamme kaikissa kotisivuihin liittyvissä tarpeissa ja olemme valmiita tekemään nykyaikaiset, hyvännäköiset ja helppokäyttöiset sivut myös sinulle.

Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää!

Kimmo Asikainen

VIIMEISIN ARTIKKELI

WordPress-ylläpito turvaa verkkosivujesi toiminnan

27.05.2025 |

WordPress-ylläpito on tärkeä osa verkkosivujen toimintaa. Moni yrittäjä ajattelee, että verkkosivut tehdään kerran ja sen … LUE LISÄÄ…

Multimediaesitysten luonti Microsoft Sway-työkalulla

26.03.2025 |

Microsoft Sway on selainpohjainen digitaalinen tarinankerrontatyökalu, jonka avulla voit luoda ja jakaa interaktiivisia esityksiä ja … LUE LISÄÄ…

Roundcube-webmailin käyttöohje

18.03.2025 |

Roundcube on suosittu webmail-sovellus, joka tarjoaa helppokäyttöisen käyttöliittymän sähköpostien hallintaan. Tässä ohjeessa käymme läpi yleisimmät … LUE LISÄÄ…

Asiakastarina: Lemmikkihoitola Moppe ja Miiru Oy

29.01.2025 |

”Lemmikit ovat ihmisen parhaita ystäviä ja perheenjäseniä.Tiedämme miten tärkeitä tunnesiteitä lemmikin ja omistajan välille syntyy.” … LUE LISÄÄ…

Miksi sähköposti ei lähde – Yleisimmät ongelmat ja SMTP-asetukset

17.01.2025 |

Sähköposti on olennainen osa yritysviestintää. Jos sähköpostit eivät lähde omalta koneelta, on tilanne usein hyvin … LUE LISÄÄ…

Katsaus Sollertiksen vuoteen 2024

10.01.2025 |

Vuosi on vaihtunut ja kaikki ovat palanneet työn ääreen. Halusin tehdä pienen katsauksen vuoteen 2024 … LUE LISÄÄ…

Hakukoneoptimointi – avain asiakkaiden löytämiseen digitaalisessa ostopolussa

03.01.2025 |

Tiesitkö, että tutkimuksien mukaan asiakkaan digitaalinen ostopolku alkaa useimmiten Googlettamalla? Kyllähän sinä sen varmasti tiesit, … LUE LISÄÄ…

Olemme ulkoistaneet laskutuksemme

27.11.2024 |

Olemme ulkoistaneet laskutuksen hoitamisen BRANG Oy:lle 02.12.2024 alkaen. Huomioithan, että laskulla oleva tilinumero on muuttunut ja suoritukset tulee … LUE LISÄÄ…