Järjestä menestyvä Facebook-kilpailu

Arvonta on yksi tapa toteuttaa Facebook-markkinointia. Arvonta voi olla yksi työkalu yrityksesi sivun strategista seuraajamäärän kasvattamista. Kilpailun tai arvonnan järjestämiseen on useita tapoja. Voit ohjata liikennettä kotisivuillesi täyttämään lomakkeen, tehdä kilpailulle välilehden Facebookiin tai toteuttaa kisan aikajanallasi. Kilpailujen tavoitteena on yleensä yhteystietojen kerääminen tai seuraajamäärien kasvattaminen.
Tällä kertaa pureudumme arvonnan järjestämiseen omalla aikajanalla, koska kilpailut ovat yksi nopeimmista tavoista kasvattaa yrityssivujen seuraajien määrää. Päivityksiesi levitessä tykkääjille ja tykkääjien kavereille, tavoitat nopeasti suuren joukon ihmisiä.
Lisää Facebook-markkinoinnista:
Facebook-markkinointi
Miten aloitan Facebook-markkinoinnin?
Kuinka yrittäjä voi hyödyntää Facebook-ryhmiä?
Valitse mielenkiintoinen palkinto
Palkinnon ei tarvitse olla satojen eurojen arvoinen. Jo muutaman kympin arvoiset palkinnot keräävät helposti satoja osallistujia.
Jotta palkinto houkuttaisi oikeanlaista kohderyhmää, voit arpoa oman yrityksesi tuotteen, esimerkiksi ilmaisen kokeilun tai tuotepalkinnon. Mikäli palkintona on fyysinen tuote, oletus on, että postitat sen voittajalle. Mikäli et halua postittaa palkintoa, muista kertoa siitä kilpailun päivityksessä, esimerkiksi näin: ”Arvomme kilpailun voittajan 10.10.2018. Palkinto on noudettavissa toimistoltamme.” Jos palkinto on postitettavissa, pohdi ensin, onko voittajan rajoittamisesta enemmän haittaa kuin hyötyä näkyvyydellesi.
Mikäli tuotteesi tai palvelusi eivät houkuttele massoittain tykkääjiä tai niitä ei voi arpoa, valitse jokin massoja houkuttava tuote. Tuote voi olla esimerkiksi repullinen karkkia, laatikollinen lakuja tai leffaliput. Valitse jotain sellaista, jonka uskot houkuttavan oikean ikäistä ja tyyppistä kohderyhmää.
Lisää toimintakehote
Facebookin algoritmimuutoksen vuoksi on syytä ottaa huomioon, kuinka osallistujia houkutellaan kilpailuun. ”Tykkää, jaa ja kutsu kaverisi mukaan” – tyyppiset kehotteet kannattaa jättää käyttämättä, sillä ne ovat nykyään kiellettyjä Facebookin säännöissä. Facebook saattaa vähentää julkaisusi näkyvyyttä, jos erehdyt käyttämään kyseisiä sanoja kilpailutekstissäsi.
Toimintakehote kannattaa silti lisätä, jotta mahdollisimman moni osallistuisi kilpailuusi. Tykkäämisen, jakamisen ja kutsumisen voi helposti kiertää vaikkapa osallistujia aktivoivalla kysymyksellä.
Mikä on lempikarkkisi? Kerro se meille, ja repullinen karkkia voi olla juuri sinun!
Muista kertoa arvonnassasi, milloin ja miten voittaja valitaan.
Arvomme kaikkien vastanneiden joukosta yhden onnellisen karkkirepun voittajaksi.
Kilpailu ei pyöri ikuisuuksia, kun asetat sille selkeän aikarajan.
Arvonta suoritetaan 10.10.2018.
Kilpailun säännöt
Facebook valvoi aiemmin tarkasti, että arvonnat noudattivat sääntöjä erityisesti osallistumistavan suhteen.
Kampanjoita voidaan hallita Facebookissa sivuilla tai sovelluksissa. Henkilökohtaisia aikajanoja ja kaveriyhteyksiä ei saa käyttää kampanjoiden hallitsemiseen (esimerkiksi ”jaa aikajanallasi ja osallistu”- tai ”jaa kaverisi aikajanalla ja osallistut useammin”- ja ”osallistu merkitsemällä kavereitasi tähän julkaisuun” -tyyppiset kehotukset on kielletty).
Lähde: Facebook-sivujen käyttöehdot
Säännöt vaativat, että kampanjan on ilmoitettava, ettei Facebook sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa millään tavalla eikä se liity mitenkään Facebookiin. Tämä on yleisesti tuntunut lyhentyvän muotoon Facebook ei ole mukana arvonnassa.
Valvonta on tuntunut höllentyvän, koska pitkään aikaan en ole enää törmännyt poistettuihin arvontapäivityksiin, vaikka ne vaatisivat kommentoimaan ystävän nimen tai jakamaan päivityksen omalla aikajanalla.
Kannattaa kuitenkin tarkastaa Facebookin viralliset säännöt kampanjoiden teosta, etenkin jos järjestät isompaa arvontaa, jotta vältyt yllätyksiltä. Sääntöjä kannattaa noudattaa, koska Facebookilla on oikeus poistaa niitä rikkova päivitys tai sivu.
Muista kertoa kilpailun päivityksessä omat sääntösi. Pidä kilpailu mahdollisimman yksinkertaisena ja kerro, mitä kilpailuun osallistuminen vaatii.
Osallista ja kutsu ihmiset tykkäämään sivustasi
Arvontaan tai kilpailuun osallistuneita tulee yleensä eniten heti, kun kilpailu julkaistaan. Tämän jälkeen uusien osallistujien määrä pienenee nopeasti. Saat uutta puhtia kilpailuusi kommentoimalla päivitystäsi tai mainostamalla sitä.
Enää kaksi päivää arvonnan päättymiseen. Kommentoi kaverisi nimi, jonka kanssa jakaisit palkinnon.

Klikkaamalla tykänneiden määrää päivityksessä pääset kutsumaan heidät tykkäämään myös sivustasi. Käy läpi päivityksestäsi tykänneet, ja kutsu heistä kaikki tykkäämään sivustasi.

Arvonnan voittajan valitseminen
Pienissä arvonnoissa voit valita voittajan vaikkapa silmät kiinni tökkäämällä. Entä kuinka voittaja valitaan reilusti, jos osallistujia on tuhansia? Onneksi siihen on olemassa työkaluja. Yksi niistä on Woobox, josta saat arvontatoiminnon käyttöön ilmaiseksi.
Luo tili Facebook-tunnuksellasi osoitteessa woobox.com. Kirjauduttuasi sisään, klikkaa kohtaa Posts, jolloin näet kaikki tilisi päivitykset. Mikäli sinulla on useampi yritystili, voit vaihtaa tiliä klikkaamalla oikeasta yläreunasta yrityssivusi kuvaketta tai nimeä. Jos haluamasi sivu ei näy Other Businesses -kohdan alla, klikkaa Browse All -linkkiä.

Löydettyäsi oikean päivityksen, paina Pick Winner-painiketta. Voittajan voit valita joko päivitykseen reagoineista, kommentoineista tai molemmista. Voit myös rajata voittomahdollisuuksia niin, että yhdellä henkilöllä on yksi mahdollisuus voittaa.

Asetettuasi ehdot, paina Pick A Winner -nappia. Arvontasi voittaja on nyt valittu reilusti kaikkien osallistuneiden joukosta!
Kaikki kilpailut eivät aina etene odotetusti, ja kokeilemalla oppii mestariksi. Aloita pienesti. Kun löydät sinun yritykselle toimivan tavan arvontojen järjestämiseen, ota isompi tavoite tähtäimeen.
Lisää vinkkejä Facebook-markkinointiin löydät kirjoittamastani kirjasta Somestrategia – opas yrittäjälle. Kirjassa on paljon vinkkejä Facebookin tehokäyttöön yrityksessä.