Kriisiviestintä sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media kuuluu nykyisin melkein jokaisen yrityksen markkinointiin ja viestintään. Monelle yritykselle se on jopa merkittävin väline. Riippuen yrityksestä, somen parissa saattaa hääriä useita ihmisiä ja joskus voi käydä niin, etteivät kaikki heistä ole tietoisia, kuinka menetellä ja viestiä kriisitilanteissa. Olisi tärkeää, että yrityksessä on mietitty sekä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä, että menettelytapoja kriisiviestinnän näkökulmasta. 

Roolit selvillä, vaikka kriisiä ei olisi 

Yrityksen viestiessä somessa lähdetään usein siitä kuka vastaa mistäkin. Sama on kriisiviestinnässä. Somestrategia on oltava tiedossa organisaation sisällä kaikilla sen parissa työskentelevillä. Jokaisen on tiedettävä kuka vastaa viestinnästä ongelman ilmetessä. Ei ole viisasta, että soppaa hämmentämässä on monta lusikkaa. Kriisiviestinnässä yhdenmukaisuus on välttämätöntä. 

Nopea reagointi olennaista 

Koska viestintä somessa on nopeatempoista ja tiedon liikkuminen vauhdikasta, myös ongelmatilanteisiin on reagoitava heti kuin mahdollista. Vasteaika somessa on lyhyt.  Painetta tulee myös asiakkaiden puolesta, koska he odottavat reagoinnin tapahtuvan hetkessä. Sosiaalisessa mediassa harvoin jäädään odottelemaan vastausta pidemmäksi aikaa. 

Kaikki tietää lumipalloefektin – jos lumipallolle jää aikaa pyöriä ihan rauhassa, se kasvaa suuremmaksi ja suuremmaksi. Siksi sen pysäyttäminen on tärkeää. Mitä aikaisemmin, sen parempi. 

Vältä kriisejä mahdollisuuksien mukaan 

Yhteiskunnassa vallitsevat olosuhteet vaikuttavat aina tilanteeseen. Vaikka viestintäsi tarkoitus ei olisi ollut pahoittaa kenenkään mieltä tai herättää negatiivisia tunteita, somemyrskyn mahdollisuus on olemassa. Jos olit suunnitellut ja ajastanut somepostauksia etukäteen, kuten kannustamme somestrategian mukaan tekemään, muista seurata viikkotasolla mitä someesi on tulossa.

Tänä keväänä olemme huomanneet, kuinka olosuhteet voivat muuttua jopa globaalilla tasolla hyvinkin nopeasti. Voi esimerkiksi olla, että joku postauksistasi ei olisi aiheuttanut negatiivistä pöhinää kaksi viikkoa sitten julkaistuna, mutta julkaistuasi sen tänään tilanne voi olla eri.  

Sosiaalinen media on mitä mahtavin kanava yritykselle markkinoida ja tuoda esille brändiään. Vaikka kriisiviestinnässä on huomioitava tiettyjä asioita, älä menetä yöuniasi tai jätä sosiaalisen median tuomia mahdollisuuksia käyttämättä kriisien pelossa. Ennakoi ja suunnittele. Sekä inhimillisten mokien sattuessa, pahoittele ja opi. 

Maiju Möttönen

VIIMEISIN ARTIKKELI

7 Vinkkiä tietoturvaan etätöissä

27.08.2025 |

Etätöistä on tullut monelle arkipäivää. Toiset tekevät sitä vain satunnaisesti, kun taas toisille se on … LUE LISÄÄ…

Miten valita oikea Microsoft 365 lisenssi yrityksellesi?

26.08.2025 |

Microsoft 365 on pilvipohjainen tuottavuus- ja yhteistyöympäristö, joka sisältää työkalut sähköpostiin, tiedostojen hallintaan, tiimityöhön ja … LUE LISÄÄ…

Google Ads -mainonta kilpailijan nimellä: Kannattaako se oikeasti?

13.08.2025 |

Oletko törmännyt hakutuloksissa mainoksiin, jotka nousevat esiin, vaikka olet hakenut toisen yrityksen nimellä? Kyseessä on … LUE LISÄÄ…

Virtuaalipalvelin vai webbihotelli verkkosivujesi kodiksi?

04.08.2025 |

Kun yrityksesi verkkosivut tai verkkokauppa ovat tärkeä osa liiketoimintaasi, niiden sijoituspaikka eli palvelinratkaisu on hyvä … LUE LISÄÄ…

Miten tekoälyä voi hyödyntää sisällöntuotannossa?

29.07.2025 |

Tuntuuko sisällöntuotanto hankalalta? Et saa ideoita, aikataulu on loppumassa ja et tiedä, mitä tehdä. Kokeile … LUE LISÄÄ…

AI optimointi WordPressissä – Huomioi tekoäly verkkosivuillasi

23.07.2025 |

AI eli tekoäly muuttaa miten tietoa etsitään ja miten hakukoneet tarjoavat vastauksia. AI optimointia kannattaakin … LUE LISÄÄ…

WordPress-ylläpito turvaa verkkosivujesi toiminnan

27.05.2025 |

WordPress-ylläpito on tärkeä osa verkkosivujen toimintaa. Moni yrittäjä ajattelee, että verkkosivut tehdään kerran ja sen … LUE LISÄÄ…

Multimediaesitysten luonti Microsoft Sway-työkalulla

26.03.2025 |

Microsoft Sway on selainpohjainen digitaalinen tarinankerrontatyökalu, jonka avulla voit luoda ja jakaa interaktiivisia esityksiä ja … LUE LISÄÄ…