Asiakastarina Scanria Oy – Lue.fi tarjoaa lukemista tietoa janoaville

Mitä asioita verkkokirjakaupan digimarkkinoinnissa tulee huomioida? Miten saada ihmisten kiinnostus heräämään kuopiolaista kustannusyhtiötä kohtaan? Näitä asioita pohdimme paljon viime toukokuussa Scanria Oy:n kanssa.
Lue.fi on verkkokirjakauppa, joka tarjoaa sivuillaan myös uusimmat uutiset ja mielenkiintoiset blogitekstit samassa paketissa. Lue.fi tarjoaa lukijakunnalleen ajattelemisen aihetta kirjojen muodossa.
Diginaiset käärivät hihat ylös ja aloittivat hommat!
Hakukoneoptimointi kuntoon
Diginaisten ensimmäisenä tehtävänä oli nostaa Lue.fi-sivusto Googlen etusivulle. Kilpailija-analyysin ja Googlen työkalujen avulla löydettiin oikeat sanat, joilla sivusto optimoitiin. Tulokset yllättivät jopa Diginaiset, sillä sivusto nousi kahden päivän sisällä orgaanisesti Googlen etusivulle, heti suurimpien verkkokirjakauppojen alle.
Hakukoneoptimointia parannetaan kuukausittain. Tärkeimpänä optimoinnin kohteena ovat uudet, julkaisuun tulevat kirjat, jotta uutuuskirjat eivät jää varastoon pölyttymään.
Somenäkyvyys nousuun
Somenäkyvyyden nostaminen oli merkittävässä roolissa Scanrian Diginaisten toimeksiannossa, sillä sivustolle haluttiin saada lisää liikennettä. Ensimmäisenä lähdimme tuomaan kirjakaupan sisällön Facebookin omaan kauppaan, jotta seuraajan on helppo klikata ostamaan kirja.
Kun kirjakauppa oli integroitu Facebookiin, toteutimme somestrategian yhdessä asiakkaan kanssa. Fanimäärää nostatettiin erilaisilla kilpailuilla, arvonnoilla ja tempauksilla.
Katso alta video Kuopion torilla toteutetusta ämpäritempauksesta.
https://www.facebook.com/lue.fi/videos/801256490053993/
Lisäliikennettä kotisivuille
Syksyn aikana halusimme kehittää Lue.fi:n digimarkkinointia ja aloitimme Google Adwords-mainonnan. Mainonnan tavoitteena oli saada lisää ostajia verkkokauppaan, ja ohjata heidät Scanrian uutuuskirjojen pariin. Jotta saimme Google Adwords -mainonnasta kaiken irti digitaalisesti, teimme erilaisia markkinointikampanjoita Lue.fi:n ympärille. Esimerkkinä mainokset hakukone- ja display-verkostoon.
Hakukoneverkoston mainokset tarkoittavat mainoksia, jotka nousevat esille Googlen haussa tietyillä sanoilla. Tällaisilla mainoksilla varmistetaan, että mainostettava sivu näkyy ensimmäisten tulosten joukossa Googlessa. Display-verkoston mainoksien tarkoituksena on herättää ostajien huomio kuvallisilla mainoksilla eri Google yhteistyökumppaneiden sivustoilla ja sovelluksissa.
Käy tutustumassa Lue.fi-sivustoon. Diginaiset toivottavat lukemisen iloa!
Diginaiset ovat energinen joukko osaajia, jotka toteuttavat yrityksesi digitaalista markkinointia suurella sydämellä Sollertiksella. Diginaisten osaamiseen kuuluu Inbound-markkinointi, hakukoneoptimointi, Facebook-markkinointi, somepäivitykset, digitaalinen markkinointi ja verkkosivujen kehittäminen. Diginaiset myös valmentavat tekemään vaikuttavaa digimarkkinointia. Mitä sinun yrityksesi tarvitsee?

Tiina Kuiri
Lehtori, YAMK, AmO
Savonia ammattikorkeakoulu
Tiina Kuiri on digitaalisen markkinoinnin ja myynnin asiantuntija. Hän valmentaa ja opettaa opiskelijoita sekä yrityksiä hyödyntämään dataa käytännönläheisesti digitaalisen markkinoinnin toteutuksessa.