Miksi hakukoneoptimointia tulee tehdä jatkuvasti?
SEO (Search Engine Optimization) tarkoittaa näkyvyyden parantamista hakukoneiden tuloksissa. Sivusto koetetaan saada hakukoneiden ensimmäisiin tuloksiin.
Hakukoneoptimointia tehtäessä täytyy muistaa, että ei ole olemassa yhtä ainoata kikkaa, jolla sivusto hyppää maagisesti viidenneltä sivulta ykköstulokseksi. Sen sijaan täytyy virittää houkutuksia hakukoneille: toteuttaa pieniä päivityksiä ja muuttaa sivustoa pikkuhiljaa hakukoneille ystävällisemmäksi. Pysyvää paikkaa hakutulosten ykkösenä on vaikea saada muuten kuin mainoksilla, koska näkyvyydestä käydään jatkuvaa taistelua.
Hakukoneet yrittävät palvella käyttäjiään mahdollisimman hyvin tarjoamalla hyödyllisiä tuloksia käyttäjilleen. Tämä tarkoittaa, että ne etsivät ihmisten ylläpitämää tietoa. Jos sivustolla ei ole leipätekstiä, menestys hakutuloksissa ei tule olemaan kovin kummoinen, vaikka sivua optimoitaisiinkin. Botit ja hämähäkit seuraavat sivultasi linkkejä muille sivustoille ja arvioivat koko sivuston kokonaisuudessaan koneälyllä.
Hakukoneet myös seuraavat sivustoilla tapahtuvia muutoksia. Hakukoneet arvostavat, että sivustoa päivitetään ja sinne tuotetaan uutta sisältöä. Päivityksien kautta sivusto saattaakin näkyä hakutuloksissa aiempaa paremmin.
Viisi vinkkiä hakukonenäkyvyytesi parantamiseksi.
1. Kirjoita joka sivulle oma otsikkoteksti eli Title.
2. Kirjoita sivulle leipätekstiä. Uutislinkkien virtaa ja widgettejä ei lasketa. Näin Google voi siteerata sivusi sisältöä hakutuloksissa.
3. Kirjoita jokaiselle sivulle samalla tavalla myös oma kuvaus eli Meta Description.
Mitä sivu tarjoaa käyttäjälle, mistä sivulla on kyse?
4. Tarjoa kuville vaihtoehtoinen kuvaus. Kuvaus näytetään kun kuvaa ei voida ladata (eli niin sanottu alt-kuvaus -attribuutti).
5. Tee linkkejä sivuston eri osiin ja sivuille. Älä kuitenkaan tee linkkejä ulkoisille sivuille. Mitä enemmän linkkejä löytyy sivuston sisälle sen kauemmin botit viihtyvät sivullasi.