Mitä verkkosivuprojektista on hyvä tietää?
Verkkosivuprojekti voi kuulostaa varsin haastavalta. On helppoa upota teknologiajargonin suohon, jos asioihin ei ole perehtynyt. Totuus on kuitenkin se, että kaikki eivät voi olla perillä jokaisesta asiasta. Verkkosivuprojekteissa tärkeintä on löytää sama aaltopituus. Asiakkaalla ei välttämättä ole tietoa mikä on webhotelli, SSL-salaus tai verkkotunnus. Puhumattakaan siitä, kuinka nämä toimivat. Tämän takia sinulla on ammattilaiset käytössäsi.
Kysy rohkeasti verkkosivuprojektin teknisistäkin asioista
Asiallisen toimijan tulee pystyä selvittämään asiakkaalle selkokielisesti teknologian salat. Jos asiakkaalle tulee tunne, että nyt upotaan teknologiajargonin suohon, eikä projektin toteuttaja pysty tätä kurssia kääntämään, täytyy hälytyskellojen soida.
Teknillisten alojen ammattilaiset tuppaavat puhumaan omaa kieltään, mutta se on myös avattava asiakkaalle. On helppoa antaa ”ammattilaisen” viedä näissä tapauksissa ja ulkoistaa se oma harkinta. Tätä ei pidä tapahtua. Kannattaa rohkeasti kysyä mitä tässä tehdään ja miksi. Vastaus näihin kysymyksiin ei saa mennä yli (potentiaalisen) asiakkaan ymmärryksen, vaan sen täytyy olla selkokielinen. Luotettavan toimijan kanssa ei jää kysymyksiä. On ainoastaan selkeitä vastauksia.
Kummalliset ja kryptiset vastaukset tai vähättelevä asenne eivät mairittele palveluntuottajan tai projektipäällikön kykyä tehdä työtään kunnolla. Ammattimainen toimija ymmärtää tilanteen ja pystyy yhteistyöhön asiakkaan kuin asiakkaan kanssa. Ymmärrys siitä, että palveluahan tässä tuotetaan, on erittäin tärkeää. Loppujen lopuksi molemmat, asiakas ja palveluntuottaja, hyötyvät onnistuneesta yhteistyöstä.
Mitä? Milloin? Miksi?
Verkkosivuprojektit eivät ole eksaktia tiedettä. Teknisiltä haasteilta ei kuitenkaan aina vältytä. Haasteisiin paras ratkaisu on selkeä, läpinäkyvä ja rehellinen kommunikointi. Asiakkaan on tiedettävä, mitä verkkosivuprojektissa tapahtuu. Pidetään kiinni siitä, mitä on sovittu. Jos jostain syystä tulee mutkia matkaan, näistä kerrotaan rehellisesti ja avoimesti. Suoristetaan mutka ja jatketaan matkaa. Hyvä kommunikointi on kaiken A & O. Asiakkaan on tiedettävä mitä tehdään, milloin tehdään ja miksi tehdään. Tässä pätee myös sama sääntö kuin aikaisemmin, kysyvä ei tieltä eksy eikä vastaaja voi olla hiljainen.
Asiakkaalla on oltava selkeä käsitys verkkosivuprojektin etenemisestä. Projekti ei voi edetä aloituspalaverista maaliin ilman kommunikointia. Verkkosivuprojektin tekijä ei missään vaiheessa häviä maan alle ja ilmoita asiakkaalle, että valmista on – pidit sitten tästä tai et.
Kommunikoidaan, kysellään, muutetaan ja ennen kaikkea kuunnellaan. Suurin luottamusta herättävä tekijä on se, että projektin vetäjä ei vain kuule, vaan kuuntelee asiakasta. Ilman kommunikaatiota ei synny luottamusta.
Hyvä fiilis ja reilu meininki verkkosivuprojektissa
Verkkosivuprojekteissa tärkeään rooliin nousee hyvä tekemisen meininki. Asiakkaalle tulee näkyä aito, hyvä yhteishenki projektin aikana. Tämä ei tarkoita mitään keinohymyä tai opeteltuja spiikkejä, vaan oikeaa ja aitoa hyvää fiilistä. Tätähän ei saa kuntoon pelkkä projektipäällikkö. Verkkosivuprojektin toteutus on tiimityötä. Yhteen hiileen puhaltaa myynti, graafikko, ohjelmoija ja projektipäällikkö. Hyvä yhteishenki on merkki siitä, että homma toimii! Niin erikoiselta kuin se kuulostaakin, se on yksi tärkeimpiä tekijöitä projektin läpiviemisessä.
Tutustu aiempiin verkkosivuprojekteihimme ModLogin ja Roihu Coachingin kautta. Samalla pääset lukemaan asiakkaidemme kokemuksia yhteistyöstä.
Kun kaipaat helposti lähestyttävää tiimiä ympärillesi, ota meihin yhteyttä.
Julkaistu ensimmäisen kerran 15.6.2021. Nostettu uudelleen 18.8.2021.