Näin tilaat kotisivut onnistuneesti

Ohjeita onnistuneeseen kotisivujen tilaukseen.

Mahdollisuus päivittää kotisivuja itse

Erilaisia kotisivujen julkaisujärjestelmiä on lukuisia. Niiden käyttö ei yleensä vaadi ohjelmointitaitoja, ja voit muokata kotisivujen tekstejä ja kuvia editorilla. Verkossa on paljon myös hyviä avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmiä, esimerkiksi WordPress ja Joomla. Kun kotisivusi luodaan julkaisujärjestelmän päälle, voit itse varmistaa, että sivusi ovat aina ajan tasalla.

Riippumattomuus palveluntarjoajasta

Varmista, että halutessasi pystyt siirtämään kotisivut toiselle palveluntarjoajalle. Monet yritykset myyvät kotisivuja omiin julkaisujärjestelmiinsä: pystyt itse päivittämään sivuja mutta et saa oikeuksia sivujesi koodiin. Jos palveluntarjoajasi lopettaa toimintansa tai päättää sopimuksesi, joudutaan kotisivusi luomaan uudelleen.

Varmuuskopiointi

Mikäli tilaat operaattorista riippumattomat kotisivut, saat itse varmuuskopioitua ne ottamalla kotisivutilaan FTP-yhteyden ja siirtämällä tiedostot omalle koneellesi sekä hakemalla tietokannasta kopion. Jos tämä on uutta sinulle, pyydä ohjeet oman varmuuskopion ottamiseksi, heti kun sivut valmistuvat. Jatkossa ota varmuuskopio sivuista aina ennen kuin teet niihin isoja muutoksia. On hyvä kysyä myös, millaiset varmuuskopiot palveluntarjoajallasi on, jotta voit tarvittaessa pyytää palautusta myös heidän kauttaan.

Responsiivisuus

Responsiivisuudella tarkoitetaan sitä, että kotisivut skaalautuvat käytettävän laitteen mukaan. Tällöin kotisivut saadaan helppokäyttöisiksi ja hyvin toimiviksi myös kännyköillä ja tableteilla.

Kotisivutila ja verkkotunnus

Kotisivut tarvitsevat aina verkko-osoitteen, joka kirjoitetaan selaimeen kotisivujen avaamiseksi tietystä palvelintilasta. Verkkotunnusten hinnat vaihtelevat sen mukaan minkä päätteen haluat osoitteellesi. Suomessa toimivilla yrityksillä on yleensä aina fi-päätteinen osoite ja usein lisäksi myös ulkomaalaisia päätteitä kuten com ja net. Palvelintilojen hinnat vaihtelevat paljon eri palveluntarjoajien ja ominaisuuksien mukaan.

Tee selkeä tarjouspyyntö

Tee mahdollisimman selväksi jo tarjouspyynnössä, mitä olet tilaamassa. Kerro ainakin seuraavat asiat:

Esittely

Lyhyt kuvaus, mitä yrityksesi tekee ja kenelle sen verkkosivut on suunnattu.

Työn kuvaus

Kerro, sisältyykö sivujen graafisen ilmeen tekeminen tarjouspyyntöön vai onko ilme jo valmiina. Kerro myös, jos haluat käyttää osittain olemassa olevaa materiaalia.

Arvioi, kuinka monta sivua kotisivuille on tulossa.

Ilmoita, haluatko syöttää sivujen sisällön kotisivuille itse vai sisältyykö syöttö tarjouspyyntöön. Jos haluat siirtää vanhoilla sivuillasi olevan materiaalin uusille sivuille, muista mainita siirrettävän materiaalin osoite.

Määrittele toiminnallisuudet: haluatko sivuillesi yhteydenottolomakkeen, kalenterin, kuvagallerian tai jotakin muuta?

Aikataulu: mihin määräpäivään mennessä sivujen tulee olla valmiit?

Tekniikka

Sivujen tulee olla responsiiviset, jotta ne toimivat kaikilla laitteilla.

Kerro, haluatko itse päivitettävät sivut ja tuleeko sivujen olla riippumattomat palveluntarjoajasta.

Mainitse, haluatko käyttää olemassa olevaa kotisivutilaa vai tarvitsetko paikan kotisivuillesi. Kysy, kuinka usein palveluntarjoaja varmuuskopioi sivut ja kauanko varmuuskopioita säilytetään, jos pyydät tarjousta myös kotisivutilasta.

VIIMEISIN ARTIKKELI

PK-yrityksen tuet ja rahoitus vuonna 2024

22.2.2024 |

Kaupallinen yhteistyö Sortter Oy Vuonna 2024 yrityksille on tarjolla useita eri rahoituskanavia ja tukimuotoja. Yritystuella … LUE LISÄÄ…

Sähköpostimarkkinointi ohjelma yrityksille – ActiveCampaign

22.2.2024 |

Yrityksille suunnatut sähköpostimarkkinointi ohjelmat tarjoavat monipuolisia työkaluja kampanjoiden suunnitteluun, toteuttamiseen ja seurantaan. Tässä kirjoituksessa tarkastelemme … LUE LISÄÄ…

Kesäharjoittelijana

22.2.2024 |

Hei vaan! Olen Laura, opiskelen Ingmanedu Kulttuurialan ammattiopistossa Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkintoa. Etsin itselleni … LUE LISÄÄ…

Verkkokaupan saavutettavuus mahdollistaa shoppailun kaikille asiakasryhmille

22.2.2024 |

Verkkokaupan saavutettavuus tarkoittaa, että verkkokauppa on suunniteltu niin, että kaikki käyttäjät voivat käyttää sitä yhtä … LUE LISÄÄ…

Canvasta apua ja helpotusta yrityksen graafiseen ilmeeseen

22.2.2024 |

Kaipaatko työkalua, jolla saat luotua näyttäviä somepostauksia, esityksiä ja muuta visuaalista materiaalia yritykselle? Kannattaa ehdottomasti … LUE LISÄÄ…

Harjoittelijasta työntekijäksi – Oonan työntekijätarina

22.2.2024 |

Keväällä 2021 kirjoitin Sollertiksen blogiin blogitekstin harjoittelujaksostani, jonka suoritin opiskellessani kolmatta vuotta Savonian Ammattikorkeakoulussa muotoilun … LUE LISÄÄ…

Harjoittelijasta työntekijäksi – Janitan työntekijätarina

22.2.2024 |

Saatat tunnistaa minut parhaiten meidän somekanavistamme, webinaareista, koulutuksista tai ehkäpä olet asiakkaani – toimin nimittäin … LUE LISÄÄ…