Mitä sosiaalisen median trendejä on odotettavissa vuonna 2019?

Viimeistään nyt kannattaa alkaa miettiä vuoden 2019 somesuunnitelmaa. Perehtyminen nouseviin trendeihin auttaa suunnitelman laatimisessa ja varmistaa, ettei somesi jää kehityksen kelkasta jälkeen. Olemme koonneet suurimmat ennustetut trendit vuodelle 2019, ota vinkit haltuun!

Videot ja mobiilikäyttö kasvaa edelleen

Videot kasvattavat edelleen suosiotaan, ja niitä katsotaan yhä enemmän mobiilisti. Video katsotaan paljon todennäköisemmin kuin teksti luetaan.  Myös livevideot ja niin sanottu ”social TV” kasvattavat suosiotaan. Videosisällön pitäisikin jo olla kiinteä osa yrityksen sosiaalista mediaa.

Ensi vuotta ajatellen kannattaa harkita videosisällön tuottamista useampaan kanavaan sekä livevideoiden kuvaamista. Kasvava mobiilikäyttö tulisi myös ottaa huomioon. Pitäisikö videot kuvata sittenkin vertikaalisena (pysty) horisontaalisen (vaaka) sijaan? Instagramin IGTV on suunniteltu juuri mobiilikäyttäjiä varten ja suosii vertikaalivideota toisin kuin Youtube, joka edelleen suosii horisontaalivideoita. Kanava kannattaakin miettiä ennen kuin videoita alkaa kuvata, jolloin video voidaan tehdä optimaaliseksi julkaistavaa kanavaa ajatellen.

Välillä kuitenkin kannattaa vain napata puhelin kouraan ja lähteä kuvaamaan, etenkin jos asiakaskohderyhmäsi koostuu nuorista. Tapahtuu juuri nyt – videot ja seuraajiesi osallistaminen livevideoiden kautta mahdollistaa aidon vuorovaikutuksen kohderyhmäsi kanssa.  Videoita voi myös hyödyntää muussakin digimarkkinoinnissa, esimerkiksi sähköpostissa. Mikä tuntuisikaan asiakkaastasi henkilökohtaisemmalta yhteydenotolta, kuin videotervehdys, jossa puhut suoraan asiakkaalle?

Persoonallinen ja relevantti sisältö

Viimeistään nyt on aika alkaa tuottamaan persoonallista, asiakasta kiinnostavaa sisältöä sosiaalisen median kanavissa.  Aitous ja läpinäkyvyys ovat kasvavia trendejä, somessa halutaan nyt nähdä aitoja ihmisiä ja tarinoita eikä pelkästään kiillotettuja brändivideoita. Trendi kulkee käsi kädessä livevideoiden kanssa. Sanoma on automaattisesti aidompi, kun videota ei ole jälkieditoitu ja puunattu, vaan seuraaja näkee videon juuri siinä hetkessä, kun sitä kuvataan. Livevideot mahdollistavat myös aidon hetkessä tapahtuvan vuorovaikutuksen.

Yrityksen viestin tulisi olla kiinnostavampi kuin pelkkä ”osta nyt meiltä” mainos. Aito, asiakkaalle relevantti viesti toimii huomattavasti paremmin kuin ilmiselvä mainos. Sosiaalista mediaa suunnitellessa kannattaa miettiä ainakin seuraavia asioita: Mitä sinun yrityksesi voisi tarjota asiakkaallesi? Minkälainen sisältö kiinnostaa yrityksesi asiakkaita? Muista myös puhutella asiakastasi henkilönä, älä massana.

Augmented reality (AR) eli lisätty todellisuus

AR eli lisätty todellisuus tuo uusia jännittäviä ominaisuuksia asiakkaille. Monelle sana voi olla vieras, mutta AR on ollut osana sosiaalista mediaa jo jonkin aikaa. Esimerkiksi Instagramin kasvofiltterit ja mobiilipeli Pokemon GO perustuu pitkälti AR tekniikkaan. AR tarkoittaa yksinkertaisesti mitä tahansa digitaalisesti todellisuuteen lisättyä asiaa. Tyypillisesti todellisuuteen lisätään jotakin sovelluksen ja puhelimen kameran ja sijainnin avulla. AR:n avulla asiakas voi esimerkiksi kokeilla miltä vaate tai uusi kampaus näyttäisi ennen varsinaisen tuotteen tai palvelun ostamista. Ensi vuonna mm. Facebook tuo uuden mainosmuodon, joka mahdollistaa AR:n käytön, kuten opimme Emmin Facebook vinkeistä.

Tekoäly ja chatbotit

Monelle pk-yrittäjälle tekoäly saattaa kuulostaa kovin kaukaiselta asialta, joka ei kosketa omaa toimintaa vielä pitkään aikaan. Tekoäly ei kuitenkaan aina tarkoita science fiction -elokuvien pitkälle kehitettyä robottia, vaan myös erilaisia automatisoituja ratkaisuja esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Monet yritykset ovatkin jo ottaneet käyttöönsä chatbotin vastaamaan yritykselle tuleviin viesteihin Facebook Messengerissä. Vielä eivät chatbotit ole kuitenkaan yleistyneet niin, että olisi pudonnut täysin kehityksen kelkasta, jos ei sellaista vielä löydy. Asiaan olisi kuitenkin hyvä vähintäänkin perehtyä viimeistään tässä vaiheessa, vaikkei omaa bottia vielä hankkisikaan. Nykyään ei tarvitse olla IT-firma ottaakseen chatbotin käyttöön, sillä käytössä on erilaisia palveluita, joilla voi luoda oman botin, kuten muun muassa BotBot, joka tekee botteja.

 

Lue myös Emmin vinkit Facebookin uudistuksista vuonna 2019 !

 

 

 

Viivi Väisänen

VIIMEISIN ARTIKKELI

PiKa Puhtaus – oppeja digimarkkinoinnista ja helpotusta arkeen 

25.03.2024 |

PiKa Puhtaus Oy on vuonna 2011 perustettu siivouspalveluja tarjoava yritys. PiKa Puhtaus tarjoaa koti-, toimitila- … LUE LISÄÄ…

Miten voin hyödyntää Microsoft Copilottia – työkaverina tekoäly

21.03.2024 |

Microsoft Copilot on tekoälyavustaja, joka voi auttaa säästämään aikaa ja tehostamaan työtä. Se on digitaalinen … LUE LISÄÄ…

Kadonneen datan arvet – Varmuuskopioinnilla vältyt katastrofilta

15.03.2024 |

Varmuuskopiotko tarpeelllisia? Turhaa ajan haaskausta, lisää kustannuksia, ohjelmien asennusta, vaivannäköä, ei meille kuitenkaan mitään satu … LUE LISÄÄ…

PK-yrityksen tuet ja rahoitus vuonna 2024

02.02.2024 |

Kaupallinen yhteistyö Sortter Oy Vuonna 2024 yrityksille on tarjolla useita eri rahoituskanavia ja tukimuotoja. Yritystuella … LUE LISÄÄ…

Sähköpostimarkkinointi ohjelma yrityksille – ActiveCampaign

28.12.2023 |

Yrityksille suunnatut sähköpostimarkkinointi ohjelmat tarjoavat monipuolisia työkaluja kampanjoiden suunnitteluun, toteuttamiseen ja seurantaan. Tässä kirjoituksessa tarkastelemme … LUE LISÄÄ…

Kesäharjoittelijana

07.07.2023 |

Hei vaan! Olen Laura, opiskelen Ingmanedu Kulttuurialan ammattiopistossa Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkintoa. Etsin itselleni … LUE LISÄÄ…

Verkkokaupan saavutettavuus mahdollistaa shoppailun kaikille asiakasryhmille

31.05.2023 |

Verkkokaupan saavutettavuus tarkoittaa, että verkkokauppa on suunniteltu niin, että kaikki käyttäjät voivat käyttää sitä yhtä … LUE LISÄÄ…

Saavutettavuus verkkoympäristössä

15.05.2023 |

Kaikilla on varmasti ollut hetkiä, jolloin on tarvinnut apuvälineitä tai muiden ihmisten apua pärjätäkseen päivittäisissä … LUE LISÄÄ…