Huumori ja tarinallisuus toimii somessa
Sosiaalisessa mediassa markkinoinnissa aitous ja itsensä peliin laittaminen kiinnostavat. Yhdeksi toimivaksi keinoksi on havaittu yrityksen omien asiantuntijoiden tuominen esiin.
Kun työntekijät omilla kasvoillaan kertovat työstään ja ammattiosaamisestaan, yrityksen toiminnasta tulee läpinäkyvämpää. Henkilöt ovat myös niitä, joilta ostetaan.
Sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin raudanlujina ammattilaisina Sollertiksen omat diginaiset tekevät kuten opettavat: ovat rohkeita, aitoja ja intohimoisia digimarkkinoijia. Energiset Joanna Niininen ja Tiina Weisell loivat ICT-yritys e-Sollertiksen alle oman #diginaiset-projektinsa. Nyt he auttavat muita verkkomarkkinoissa sekä sosiaalisen median parissa.
‒ Projektimme henkilöityy vahvasti, jolloin se on asiakkaalle helpommin lähestyttävä. Tekijöidensä näköinen, jopa rosoinen, työskentely näkyy aitona tekemisenä, avaa Niininen. Meidän tapa tehdä näkyy myös ylläpitämissämme kanavissa.
Vaikka tekeminen on kaikkialla samaa innostusta ja heittäytymistä, se suunnitellaan aina asiakkaan tyyliin sopivaksi. Niininen ja Weisell nauravatkin, että heillä on monta persoonaa. Jokaisen asiakkaan markkinointi on aina omanlaistaan, vaikka sisältöä tuottaakin vain yksi ihminen.
‒ Somessa sisällön pitää olla pysäyttävää, jotain kihelmöivää. Yleensä huumori tepsii, sillä mobiililaitteen skrollauksen lomassa vaikutusaika on vain 1,5 sekuntia, Weisell tähdentää.
DIGINAISTEN OMANA erikoisuutena ovat perjantaiset modeemijoogavideot. Sekä Weisell että Niininen harrastavat joogaa ja vanhat modeemit kuuluvat kiinteänä osana ICT-talon historiaan. Onpa yksi laite hajonnutkin, kun heidät haastettiin modeeminheittoon.
Yritykset saattavat arkailla sosiaalisen median ulkoistamista. Usein pelätään, että joudutaan itse silti tekemään vaadittavat materiaalit.
‒ Meillä on miljoona ideaa ja osaaminen digimarkkinoinnin keinoihin. Sillä aikaa, kun me huolehdimme somesta, yritys voi keskittyä omaan liiketoimintaansa. Teemme päivitykset yhdessä sovitun strategian pohjalta. Meille ei tarvitse toimittaa valmiita materiaaleja, siinähän menisi ajatus koko palvelusta, Niininen lupaa.
‒ Kaikki alkaa siitä, että suunnitellaan asiakkaan kanssa mitä tehdään ja milloin. Pärähdetään puhelinten kanssa ottamaan kuvia ja videoita asiakkaiden arjesta, jolloin sisältö on aitoa, Niininen kuvaa.
Diginaiset seuraavat tuloksia jatkuvasti. Kokonaiskuvasta palaveroidaan asiakkaan kanssa kuukausittain, jolloin voidaan tarkastella, miten on mennyt ja miten suunnitelman mukaan edetään seuraavaksi. Jatkuvan mittaamisen avulla voidaan reagoida nopeasti.
Monesti diginaisten työskentelyn lomassa asiakkaat intoutuvat ottamaan materiaalikuvia tai jopa päivittämään somekanaviaan itse. Diginaiset kannustavat kaikkia rohkeuteen, sillä asioita voi tehdä kieli poskessa ja kameraankin tottuu nopeasti.
‒ Teemme hommia samalla intohimolla kuin yrityksen omatkin työntekijät. Jaetaan sama halu auttaa yritystä kasvamaan, tiivistävät Niininen ja Weisell.
Teksti Digimag/Heta Jyrälä, Kuvat Digimag/Jessika Narkaus
Julkaistu alunperin 11.09.2017 www.nmt.fi
Varaa maksuton strategiapalaveri diginaisille.
Joanna Hoffren
Sollertiksen toimitusjohtaja ja diginainen. Rakastaa hakukoneoptimointia melkein yhtä paljon kuin yli 200 huonekasvin kokoelmaansa. Bloggaa omassa blogissaan älykodin ratkaisuista.
Lue Joannan viimeisimmät tekstit.