Viisi vinkkiä WordPress-sivuston hakukoneoptimointiin

Jos sinulla on laadukas ja informatiivinen sivusto, jossa kukaan ei käy, vaikutus on sama kuin huutelisi itsekseen metsässä. Hyvä ja viimeistelty WordpPressin hakukoneoptimointi vaatii paljon aikaa ja työtä. Näillä vinkeillä pääset hyvään alkuun WordPress-sivustosi kehittämisessä hakukoneystävällisemmäksi.

Ensimmäinen askel hakuoneoptimointiin on ottaa käyttöön kävijäseuranta, joka antaa tarpeeksi informaatiota kävijöistäsi. Suosittelemme Google Analyticsiä, koska se antaa tietoa monipuolisesti ja saat tuotua perustiedot kävijämääristä WordPressin hallintapaneeliin.

Kun olet ottanut Google Analytics -seurannan käyttöön, asenna Google Analytics Dashboard for WP -lisäosa. Lisäosan asetuksissa on videotutoriaali kävijätietojen tuonnista. Kun yhdistäminen on suoritettu, tiedot näkyvät Ohjausnäkymä-linkissä, johon saavut aina kirjautuessasi sivujesi hallintapaneeliin. Näin kävijämäärät ovat aina helposti nähtävissä. Älä kuitenkaan unohda käydä välillä myös Google Analyticsin omilla sivuilla, koska saat sieltä paljon lisätietoa kävijöistäsi.

1. Sivuston tulee olla responsiivinen

Responsiivisuus tarkoittaa, että sivusto toimii hyvin kaikilla laitteilla ja osaa mukauttaa elementtejään siten, että se on aina helppokäyttöinen ja –lukuinen. Ulkoasu on toteutettava responsiivisesti myös hakukoneiden takia, koska ne arvostavat enemmän responsiivisia sivustoja.

2.Yoast CEO neuvoo, kuinka optimoida sisältöä hakukoneille

Yoast CEO on mainio työkalu sivujesi sisällön hakukoneoptimointiin. Se kertoo sinulle suoraan, mitä tulee tehdä, jotta artikkelisi nousisi korkeammalle valitsemallasi hakusanalla.

Yoast CEO:ssa on valtava määrä perusasetuksia, joista suurimpaan osaan aloittelevan käyttäjän ei tarvitse koskea. Sosiaalisen median asetukset -valikkoon kannattaa kuitenkin käydä täyttämässä tiedot omista profiileista.

Lisäosan näet toiminnassa, kun avaat minkä tahansa kirjoittamasi sivun tai artikkelin. Editorin alla on Yoast CEO:n luoma optimointilaatikko. Aseta kullekin artikkelille hakusana, jolla haluat sen löytyvän hakukoneista, ja aloita tekstin muokkaaminen ohjeiden mukaisesti. Aseta aina myös otsikko ja lyhyt teksti, jonka haluat näkyvän hakukoneen tuloksissa.

Yoas SEO-lisäosan editori, jolla muokataan hakukoneissa näkyvää tekstiä.

Yoast SEO:n ohjelista tämän sivun hakukoneoptimointiin

3. Valitse hakusanasi huolellisesti

Helpointa hakukonenäkyvyyttä on keskittää optimointi sellaisiin hakusanoihin tai sanakombinaatioihin, joilla ei ole paljoa kilpailua hakukoneissa. Optimoi sisältöä 3–5 sanan hakusanalauseille, sillä näkyvyyttä on helpompi saada niillä kuin yksittäisillä suosituilla hakusanoilla. Tällöin myös sivuillesi tulevat kävijät ovat melko varmasti oikeaa kohdeyleisöä ja potentiaalisia asiakkaita.

Sopivien hakusanojen etsinnässä voit hyödyntää Googlen avainsanasuunnittelijaa, jonka saat käyttöösi Google Adwords-tilin kautta (Työkalut -> Avainsanojen suunnittelija). Valitse sellaisia sanoja optimoitavaksi, jotka liittyvät selkeästi liiketoimintaasi ja joita myös etsitään hakukoneista.

Valitut hakusanat tulee löytyä meta kuvauksesta ja title eli SEO otsikko kentästä. Muista, että pelkkä sanarimpsu ei houkuttele kävijää klikkaamaan sivullesi, eikä vakuuta hakukonetta sisältösi relevanttiudesta. Käytä kuvauksissa luonnollista kieltä ja tee metakuvauksesta sellainen, että se houkuttelee klikkaamaan sivullesi. Näitä hakukoneessa näkyviä tekstejä pääset muokkaamaan painamalla Yoast SEO:n ”Edit snippet”-painiketta.

Valitsemasi hakusanan tulee löytyä myös sivusi otsikko-, leipä- ja kuvatekstistä.

4. Lisää kuvia

Sisältöösi sopivat kuvat nostavat sekä hakukonenäkyvyyttä että lukijoiden kiinnostusta. Nimeä kuvat osuvasti. Hakukoneelle punainen-mekko.jpg kertoo paljon enemmän kuin kuva1.jpg.

Täytä jokaisesta kuvasta otsikko sekä vaihtoehtoinen kuvateksti. Käytä kuvan otsikkotekstissä hakusanojasi. Osa selaimista näyttää otsikkotekstin kun hiiri viedään kuvan päälle. Vaihtoehtoinen teksti näkyy, mikäli kuvien lataus on otettu pois päältä selaimesta.

5. Hakukoneet arvostavat nopeutta – cacheta aina

Sivuston nopeus on tärkeää sekä kävijöille että myös hakukoneoptimoinnille. Turhia lisäosia on syytä välttää, koska ne hidastavat verkkosivuasi. Cache-lisäosa voi kuitenkin nopeuttaa sivusi avautumista, koska se luo sivuistasi staattisia html-sivuja. Staattinen html tarkoittaa, että sivuilla esitettävää materiaalia ei haeta enää tietokannasta jokaiselle kävijälle. Tämä lisää sivujen toimintanopeutta.

WP Super Cache on helppokäyttöinen lisäosa cachen luomiseen. Lisäosan asennuksen jälkeen sen säädöt löytyvät Asetukset -> WP Super Cache -valikon alta. Valitse Caching On (Recommended) ja paina Update Status -painiketta.

WP Super Cache-lisäosan Easy-asetusvalikkoa

Kun cachetus on päällä ja teet muutoksia sivuillesi, muista, että muutokset tulevat näkyviin vasta kun cache päivittyy. Mikäli haluat nähdä muutokset heti, mene cache-lisäosan asetuksiin ja valitse Contents -> Delete Cache. Tämä tuhoaa vanhan cache-version sivustosta, ja muutokset tulevat näkyviin. Mikäli teet paljon muutoksia, joita haluat testata, voit myös laittaa cachen pois päältä valitsemalla Easy-välilehdeltä Caching off. Muista laittaa cache taas päälle, kun lopetat sivuston päivittämisen.

Tutustu WordPress-aiheisiin artikkeleihimme

[pt_view id=”f8ef9eb433″]

Joanna Hoffren

Sollertiksen toimitusjohtaja ja diginainen. Rakastaa hakukoneoptimointia melkein yhtä paljon kuin yli 200 huonekasvin kokoelmaansa. Bloggaa omassa blogissaan älykodin ratkaisuista.

Lue Joannan viimeisimmät tekstit.

VIIMEISIN ARTIKKELI

Roundcube-webmailin käyttöohje

18.03.2025 |

Roundcube on suosittu webmail-sovellus, joka tarjoaa helppokäyttöisen käyttöliittymän sähköpostien hallintaan. Tässä ohjeessa käymme läpi yleisimmät … LUE LISÄÄ…

Asiakastarina: Lemmikkihoitola Moppe ja Miiru Oy

29.01.2025 |

”Lemmikit ovat ihmisen parhaita ystäviä ja perheenjäseniä.Tiedämme miten tärkeitä tunnesiteitä lemmikin ja omistajan välille syntyy.” … LUE LISÄÄ…

Miksi sähköposti ei lähde – Yleisimmät ongelmat ja SMTP-asetukset

17.01.2025 |

Sähköposti on olennainen osa yritysviestintää. Jos sähköpostit eivät lähde omalta koneelta, on tilanne usein hyvin … LUE LISÄÄ…

Katsaus Sollertiksen vuoteen 2024

10.01.2025 |

Vuosi on vaihtunut ja kaikki ovat palanneet työn ääreen. Halusin tehdä pienen katsauksen vuoteen 2024 … LUE LISÄÄ…

Hakukoneoptimointi – avain asiakkaiden löytämiseen digitaalisessa ostopolussa

03.01.2025 |

Tiesitkö, että tutkimuksien mukaan asiakkaan digitaalinen ostopolku alkaa useimmiten Googlettamalla? Kyllähän sinä sen varmasti tiesit, … LUE LISÄÄ…

Olemme ulkoistaneet laskutuksemme

27.11.2024 |

Olemme ulkoistaneet laskutuksen hoitamisen BRANG Oy:lle 02.12.2024 alkaen. Huomioithan, että laskulla oleva tilinumero on muuttunut ja suoritukset tulee … LUE LISÄÄ…

3 tapaa tehostaa sesongin markkinointia

22.11.2024 |

Tärkeimpiin sesonkeihin on hyvä valmistautua hyvissä ajoin. Ensimmäinen askel on päivittää markkinoinnin vuosikello. Merkitse vuosikelloon … LUE LISÄÄ…

Woocommerce ohje: Arvonlisäveron asettaminen tai muuttaminen

22.08.2024 |

Alv-prosentin muuttuessa tulee verokanta päivittää verkkokauppoihin. Tässä ohjeessa neuvon askel askeleelta, kuinka asetat tai vaihdat … LUE LISÄÄ…