Yrittäjä, handlaa Instagram!

Instagram on noussut vajaassa kahdeksassa vuodessa yhdeksi suosituimmaksi sosiaalisen median kanavaksi. Sillä on miljoonia käyttäjiä ympäri maailmaa, ja siksi on olemassa mahdollisuus, että sinunkin yrityksesi potentiaaliset asiakkaat pyörivät Instagramin maailmassa.

Jos yritykselläsi ei vielä ole Instagram-tiliä, kannattaa ehdottomasti pohtia sen perustamista. Erityisesti nuoret ovat löytäneet Instagramin, mutta sen käyttäjäjoukko kasvaa koko ajan. Instagramin yritystilin voit helposti perustaa oman Instagram-tilisi kautta siirtymällä yritysprofiiliin. Henkilökohtaisen ja yritystilin välillä on helppo navigoida ilman erillistä kirjautumista sen mukaan, kummalle tilille haluat julkaista kuvan.

 

Päivitä tietosi ja pidä profiilisi selkeänä

Kun potentiaalinen asiakkaasi piipahtaa Instagram-profiilissasi, hän luo muutamassa sekunnissa mielikuvan siitä, onko yrityksesi kiinnostava. Siksi on tärkeää, että profiilisi on selkeä ja ajan tasalla. Voit määrittää profiiliisi yrityksesi toimialan (esimerkiksi internet-palveluntarjoaja), jotta profiilissa vieraileva saa heti käsityksen siitä, millä alalla yrityksesi toimii. Lisäksi voit kirjoittaa yrityksesi profiiliin kuvaustekstin, jossa kerrot yrityksestäsi tai palveluistasi. Tekstiin kannattaa ujuttaa myös aihetunnisteita eli hashtageja, mikäli yritykselläsi on käytössä oma aihetunniste, joka niputtaa juuri sinun yrityksesi postaukset toisiinsa (esimerkiksi #Diginaiset). Profiiliin saa tällä hetkellä lisättyä myös yhden linkin, joka voi ohjata seuraajan vaikkapa verkkosivuillesi.

 

Kohdenna postauksia analytiikan avulla

Yritystilikäyttäjänä saat Instagramista paljon yritystäsi ja markkinointiasi hyödyttäviä asioita irti analytiikan ansioista. Analytiikkaa tutkimalla näet kohderyhmäsi sukupuolijakauman, ikäryhmän, maantieteellisen sijainnin sekä kellonajan, jolloin seuraajasi ovat aktiivisimmillaan Instagramissa. Näitä tietoja hyödyntämällä voit julkaista seuraajillesi mielenkiintoista materiaalia juuri oikeaan aikaan.

Sisältölehdeltä näet, kuinka paljon postauksesi ovat tavoittaneet ihmisiä. Paljon porukkaa tavoittaneet postaukset kannattaa analysoida ja miettiä, voisiko postauksen hyviä elementtejä toistaa seuraavissa julkaisuissa. Toimintavälilehdeltä puolestaan näet, kuinka kävijät liikkuvat Instagram-sivullasi suhteessa seuraajamäärääsi.

 

Sisältöä luomaan!

Kun tiedät, ketkä ovat kiinnostuneita julkaisuistasi, sinun on helpompaa tuottaa mielenkiintoista sisältöä seuraajillesi. Kuviin kannattaa panostaa, sillä laadukkaat kuvat kiinnostavat visuaalisessa sosiaalisen median kanavassa enemmän kuin hätäisesti räpsäistyt heilahtaneet kuvat.

Perinteiseen kuvapostaukseen saat merkittyä nykyään yhdestä viiteen tuotetta Shopping on Instagram-toiminnon avulla. Asiakkaidesi on helppo katsella tuotteita ”Näet tuotteet napauttamalla” –toiminnon avulla, jolloin ”Linkki tuotteeseen löytyy profiilista” –tyyppiset lausahdukset voi unohtaa. Ominaisuus kannattaa ehdottomasti hyödyntää aikana, jolloin sovelluksissa surffaavat ihmiset ovat kiireisiä ja malttamattomia etsimään linkkiä profiilistasi monen klikkauksen päässä.

Perinteisen Instagram-postauksen lisäksi kannattaa ottaa haltuun stories-ominaisuus. Kuvat ja videot, jotka postaat Instagram-tarinaasi, poistuvat automaattisesti näkyvistä 24 tunnin kuluttua, ellet erikseen tallenna niitä profiiliisi. Miten aikarajoitettua sisältöä voi hyödyntää? Jos yritykselläsi on verkkokauppa, voit esimerkiksi tehdä tarinaomininaisuuteen vaikkapa ale-koodipostauksen siten, että koodi on voimassa verkkokaupassa niin kauan kuin postaus on näkyvissä seuraajillesi.

Oikeita maksettuja Instagram-mainoksia niin uutisvirtaan kuin tarinaosioon voit tehdä Facebookin Business Managerissa. Saat kohdennettua mainoksesi tarkasti juuri sille kohderyhmälle, jolle haluat mainostasi esittää.

Instagram, kuten muutkin somekanavat, uudistuvat nopealla tahdilla jatkuvasti. Uudistuksia seuraamalla pysyt kärryillä ja erotut kilpailijoistasi, kun hyödynnät uudet ominaisuudet heti ensimmäisten joukossa.

Jos Instagram tai mikä tahansa muu sosiaalisen median kanava ihmetyttää, Diginaiset keskustelevat mielellään kanssasi. Tarvitsetpa sparrausta, somesuunnitelmaa tai kokonaan ulkoistettua sosiaalisen median palvelua, varaa meidän kalenteristamme rohkeasti aika juttutuokiolle!

 

Varaa maksuton strategiapalaveri diginaisille

VIIMEISIN ARTIKKELI

Toimiiko Facebook-markkinointi yrityksessäni?

9.8.2022 |

Facebook on yksi maailman suosituimmista sosiaalisen median alustoista. … LUE LISÄÄ…

Sometrendit 2022 + webinaaritallenne

9.8.2022 |

Vuosi 2022 on vaihtunut vauhdilla somemaailmassa. Uuden vuoden … LUE LISÄÄ…

Hyödynnä Facebook-pikseliä somemarkkinoinnissa

9.8.2022 |

Oletko kuullut Facebook-pikselistä, mutta oma aika ei ole … LUE LISÄÄ…

Harjoittelijan arkea Sollertiksella

9.8.2022 |

Esittely itsestäni  Olen Anna ja opiskelen muotoilualaa neljättä ja viimeistä vuotta. Olin hakemassa harjoittelupaikkaa ja … LUE LISÄÄ…

Yoast SEO -lisäosa hakukone­optimoinnin suunnan­näyttäjä

9.8.2022 |

Hakukoneoptimointi pyörii monien huulilla – mitä se tarkoittaa, … LUE LISÄÄ…

Mitä verkkosivuprojektista on hyvä tietää?

9.8.2022 |

Verkkosivuprojekti voi kuulostaa varsin haastavalta. On helppoa upota … LUE LISÄÄ…

Vinkuvasta modeemista tekoälyyn

9.8.2022 |

Piiipiiii prrr kzzzzzzz vinkui modeemi vuonna 89 ottaessaan … LUE LISÄÄ…