5 vinkkiä asiakashankintaan digikanavia käyttäen

Digimaailma on muuttanut keskittymistämme. Siirrymme nopeasti kännyköillämme sisällöstä ja palvelusta toiseen. Keskitymme digitaalisissa kanavissa yhteen asiaan muutaman sekunnin kerrallaan. Se on paljon vähemmän kuin mitä esimerkiksi kultakalan yhdeksän sekunnin keskittymiskyky on.

Nopeatempoisuus muuttaa myös markkinointia yhä huomiohakuisemmaksi. Kasasin viisi vinkkiä, joiden avulla tavoitat asiakkaasi nykymaailman hektisessä menossa.

1. Pysäytä lukijasi

Ei riitä enää, että kerrot tuotteidesi olevan alessa. Asiakkaiden huomiosta kilpaillaan sähköpostin, push-viestien ja ystävien somepostauksien seassa. Huomion saaminen vaatii, että viestisi on oikeasti mielenkiintoinen tai pysäyttävä. Tee sisältöä, joka eroaa massasta. Osuvaa ja hyödyllistä sisältöä digikanaviisi saat, kun tuotat materiaalia niistä kysymyksistä, joita asiakkaasi esittävät sinulle usein.

2. Markkinoi

Orgaaninen näkyvyys, eli se kuinka monelle seuraajallesi näyt ilman markkinointirahaa, on koko ajan laskussa  somekanavissa. Ei riitä, että teet hyvää sisältöä, jos sitä ei kukaan näe. Esimerkiksi Facebook tarjoaa todella hyvät markkinointityökalut, joissa pystyt valitsemaan tarkasti kohderyhmäsi.

Testaa mainoksesi toimivuutta ensin vaikka kymmenellä eurolla ja lisää budjettia, jos markkinointisi tuottaa tulosta. Normaalisti ei riitä, että kokeilet muutamalla mainoksella. Hyvien myyntitulosten taustalla on usein satoja mainoskokeiluja.

3. Uudelleenmarkkinoi

Vaikka asiakas saataisiin kerran verkkokauppaan tai kotisivuille, ei ostopäätös välttämättä synny ensimmäisellä käynnillä. Moni asia voi viedä huomion toisaalle kesken palveluidesi tutkimisen. Haluamme tavoittaa asiakkaan uudelleen ja muistuttaa kesken jääneestä ostosta.

Olet varmasti huomannut, että jos käyt katsomassa seuraavaa Rooman matkaasi varten hotellia, alat nähdä kaikkialla mainoksia hotelleista ja lennoista. Voit itse muistuttaa asiakastasi samalla tavalla remarketingin eli uudelleenmarkkinoinnin työkaluilla.

Hyödynnä Facebookin ja Googlen remarketing-työkaluja tavoittaaksesi asiakkaan uudeelleen. Markkinoinnin aloittaminen edellyttää lyhyen koodipätkän asennusta sivujesi koodiin.

4. Ole esillä monikanavaisesti

Monikanavaisuus eli se, että näyt eri digitaalisissa kanavissa lisää uskottavuuttasi. Markkinoi  esimerkiksi Googlessa, Facebookissa, Youtubessa ja Instagramissa. Jos asiakas näkee sinut jatkuvasti joka puolelta, täytyyhän palveluidesi ja tuotteidesi olla oikeasti hyviä!

Jotta markkinointisi on mielenkiintoista, eikä tunkeilevaa, sinulla täytyy olla oikeasti jotakin merkityksellistä sanottavaa asiakkaallesi. Jos jokaisessa mainoksessa tarjoat mielenkiintoista tietoa hieman eri muodossa, niin mainoksesi eivät tunnu hyökkääville, vaan päinvastoin niitä jäädään seuraamaan mielenkiinnolla. Pelkkä banaanien ja hotellien tuputtaminen joka kanavassa sen sijaan saa asiakkaasi tympääntymään.

5. Luo strategia

Digikanavissa menestyneillä yrityksillä on taustalla strategia, jota ne noudattavat sinnikkäästi. Menestys ei tule hetkessä, vaan vaatii usein vuosien työtä. Strategian ei kuitenkaan tarvitse säilyä samanlaisena vuodesta toiseen, vaan sitä päivitetään havaintojen ja mittausten pohjalta. Määrittele strategiaan miksi, kuka, milloin, miten ja mitä olet tekemässä.

Kirjoittamani kirja Somestrategia – opas yrittäjälle antaa työkirjamaiseen tapaan valmiit kysymykset oman somestrategian hiomiseksi timanttiselle tasolle.

Tutustu kirjaani Somestrategia – opas yrittäjälle.

Joanna Hoffren

Joanna Hoffren

Sollertiksen toimitusjohtaja ja diginainen. Rakastaa hakukoneoptimointia melkein yhtä paljon kuin yli 200 huonekasvin kokoelmaansa. Bloggaa omassa blogissaan älykodin ratkaisuista.

Lue Joannan viimeisimmät tekstit.

VIIMEISIN ARTIKKELI

Harjoitteluni Sollertiksella – Digimarkkinoinnin oppeja

09.10.2025 |

Nimeni on Milla ja opiskelen tietotekniikkaa Savonia-ammattikorkeakoulussa. Suoritan Sollertiksella 15 viikon mittaista harjoittelua, jonka aikana … LUE LISÄÄ…

Sometrendit 2026

08.10.2025 |

Sosiaalisen median kenttä on monimuotoisempi kuin koskaan  Sosiaalisen median maailma elää jatkuvassa muutoksessa. Käyttäjät kaipaavat … LUE LISÄÄ…

6 syytä miksi yrityksen kannattaa olla sosiaalisessa mediassa

07.10.2025 |

Sosiaalisia medioita ovat muun muassa Facebook, Instagram, TikTok ja LinkedIn, ja jokainen näistä palveluista on … LUE LISÄÄ…

Vesikirppu – Palvelut esille ammattimaisilla verkkosivuilla

30.09.2025 |

Liikuntaa veden äärellä Vesikirppu on Pohjois-Savossa toimiva vesiliikunnan asiantuntijayritys. Sen perustajalla, Markku Kilpeläisellä, on yli … LUE LISÄÄ…

Stevenel – Tuloksia nopeasti ja riskittömästi hakukoneoptimoinnilla

24.09.2025 |

Kuka on Stevenel? Stevenel Oy on kansainvälisesti toimiva yritys, joka valmistaa ja toimittaa lastinkäsittelylaitteita satamille, … LUE LISÄÄ…

Kruunupuisto – Sujuvaa digimarkkinointia ja aitoa yhteistyötä

15.09.2025 |

Kruunupuisto on pieni pala paratiisia Punkaharjun mäntymetsän siimeksessä. Sen omistaa Punkaharjun Kuntoutussairaalasäätiö ja liiketoiminnasta vastaa … LUE LISÄÄ…

7 Vinkkiä tietoturvaan etätöissä

27.08.2025 |

Etätöistä on tullut monelle arkipäivää. Toiset tekevät sitä vain satunnaisesti, kun taas toisille se on … LUE LISÄÄ…

Miten valita oikea Microsoft 365 lisenssi yrityksellesi?

26.08.2025 |

Microsoft 365 on pilvipohjainen tuottavuus- ja yhteistyöympäristö, joka sisältää työkalut sähköpostiin, tiedostojen hallintaan, tiimityöhön ja … LUE LISÄÄ…