Hyödynnä Instagramin yritystilin ominaisuudet

Haluaisitko päivittää yrityksesi ajan hermolle myös Instagramissa? Et kuitenkaan ole aivan varma, miten sovellusta käytetään niin, että siitä saisi kaiken mahdollisen hyödyn irti. Lisäksi päänvaivaa aiheuttaa se, että et tunnu tavoittavan oikeita ihmisiä oikeaan aikaan. Ei hätää, olet tullut oikeaan paikkaan! Tässä kolmiosaisessa blogisarjassa perehdytään perinpohjaisesti Instagramin yrityskäyttöön ja käydään läpi askel askeleelta, miten teet yrityksesi Instagram-tilistä houkuttelevan ja informatiivisen niin potentiaalisen asiakkaan kuin yrityksesikin kannalta.

Mikä Instagram-yritystili?

Instagram on tarjonnut yrityksille vuodesta 2016 lähtien mahdollisuuden luoda itselleen yritystilin normaalin tilin sijaan. Instagram-yritystili tarjoaa yrityksille enemmän mahdollisuuksia markkinoida toimintaansa ja kerätä tietoja seuraajistaan kuin normaali tili.

Mitä tällä yritystilillä sitten voi tehdä?

Normaalilla Instagram-tilillä pystyt muun muassa luomaan itsellesi räätälöidyn feedin, postaamaan kuvia sekä videoita ja julkaisemaan tarinoita. Yritystilillä pystyt tekemään kaiken tämän ja vielä enemmän. Seuraavaksi on lueteltu syitä, miksi jokaisen yrityksen kannattaisi muuttaa tilinsä yritystiliksi.

Yhteystiedot kätevämmin löydettävissä

Instagram yritystilissä saat yrityksesi yhteystiedot helposti asiakkaan ulottuville.

Instagram-yritystilillä pystyt sijoittamaan yrityksesi toimialan bioosi, jolloin sivullasi vierailevat henkilöt saavat heti jonkinlaisen käsityksen siitä, mitä yrityksesi tekee. Lisäksi pystyt sijoittelemaan yrityksesi tiedot, kuten sähköpostin, puhelinnumeron ja osoitetiedot niin, että kiinnostunut voi yhdellä klikkauksella soittaa yritykseesi tai saada reittiohjeet paikan päälle.

Mainosta yritystäsi Instagramissa

Yritystilissä mainostaminen on mahdollista Facebookin mainostyökalun avulla. Tämä vaatii Facebook- ja Instagram-tilien yhdistämistä. Instagramin mainokset ovat tehokas tapa löytää uusia potentiaalisia asiakkaita, sillä Instagram on niin sanotusti ”matalan kynnyksen” some, jossa klikkaukset, jaot, kommentointi ja tykkäykset ovat yleisempiä kuin esimerkiksi Facebookissa. Kun ihmiset ovat herkemmin aktiivisia, on suurempi mahdollisuus, että yhä useampi ihminen näkee julkaisusi ja vierailee sivullasi.

Mainoksen, sekä Facebookkiin että Instagramiin, voit luoda Facebookin mainostyökalulla. Aloita valitsemalla mainoksen tavoite, kohderyhmä ja muoto profiilisi etusivulla kohdasta markkinoinnit. Usein parasta on antaa Instagramin määrittää automaattisesti mainontasi kohderyhmä, joka vastaa jo olemassa olevia seuraajiasi.  Tämän jälkeen markkinoinnille asetetaan budjetti ja päätetään, kuinka kauan haluat mainoksia näyttää. Kun mainoksesi on valmis, voit julkaista sen.

Instagram-yritystilillä pystyt mainostamaan yrityksesi tekemiä julkaisuja ja lisäämään näkyvyyttäsi somessa.

Hyödynnä Instagramin stories-osio linkkeineen

Yksi erittäin kätevä yritystilin tarjoama ominaisuus on mahdollisuus lisätä Instagramin stories-, eli tarinatosioon, swipe-up -linkkejä. Tämä ominaisuus kuitenkin vaatii yli 10 000 seuraajaa toimiakseen, mutta sen saavuttaminen on todellakin mahdollista, kun Instagram-tilisi suosio on lähtenyt lentoon! Linkin taakse on kätevä upottaa esimerkiksi yrityksen omat sivut tai vaikkapa verkkokauppa. Käytännössä linkin lisääminen tarinaan tarjoaa seuraajalle mahdollisuuden vetäistä linkitetyn tarinan kohdalla näytön alalaidasta ylöspäin, jolloin hän pääsee suoraan linkitetylle sivulle.

Ajasta julkaisut valmiiksi

Kun olet luonut itsellesi selkeän strategian ja suunnitelman sosiaalisessa mediassa markkinointiin, tämä toiminto osoittautuu erittäin käytännölliseksi. Toiminnon avulla pystyt ajastamaan luomiasi julkaisuja, jolloin voit etukäteen valmistella esimerkiksi seuraavan viikon tai kuukauden julkaisut. Kun olet luonut ja ajastanut julkaisusi etukäteen, ne päivittyvät yrityksesi Instagramiin automaattisesti asetettuna ajankohtana. Huomioitava on kuitenkin se, että ajastaminen ei onnistu itse Instagram-sovelluksessa, vaan se täytyy tehdä vahvistettujen kolmansien osapuolien ohjelmien kautta, kuten esimerkiksi Laterin.

Seuraa kävijätietoja tarkemmin

Yritystilisi kävijätiedoista pystyt seuraamaan käyttäjätilisi tapahtumia tietyltä aikaväliltä. Tapahtumia ovat esimerkiksi vierailujen määrä profiilissa tai tavoitetut tilit. Lisäksi voit seurata myös sisältöäsi, esimerkiksi syötejulkaisujesi ja päivitettyjen tarinoidesi näyttökertoja.

Yksi tärkeimmistä kävijätietojen tarjoamasta datasta on yrityksesi Instagramin kohderyhmää koskevat tiedot. Instagram kerää tietoa kohderyhmäsi ikäjakaumasta ja sukupuolijakaumasta. Pystyt seuraamaan myös erikseen sekä miesten että naisten ikäjakaumaa. Lisäksi saat tietoa siitä, mihin kaupunkeihin ja maihin seuraajasi ovat keskittyneet. Yritystilin avulla saat lisäksi tietoa siitä, mihin aikaan ja minä päivinä seuraajasi käyttävät eniten aikaa Instagramissa. Ominaisuus on siis todella hyödyllinen päivitysten suunnittelun kannalta.

Seuraavassa blogitekstissä selviää, miten voit vaihtaa normaalin tilisi yritystiliksi, sekä rakennat toimivan bion hyödyntäen Linktree-linkkisovellusta. Blogisarjan toisen osan pääset lukemaan tästä.

Jos tämä blogiteksti herätti kysymyksiä Instagramiin liittyen, ota rohkeasti yhteyttä alla olevalla lomakkeella.

Virhe: Yhteydenottolomaketta ei löytynyt.

Janita Arkko

Sollertiksen markkinointisuunnittelija, jolta ei lopu koskaan ideat kesken.

VIIMEISIN ARTIKKELI

7 Vinkkiä tietoturvaan etätöissä

27.08.2025 |

Etätöistä on tullut monelle arkipäivää. Toiset tekevät sitä vain satunnaisesti, kun taas toisille se on … LUE LISÄÄ…

Miten valita oikea Microsoft 365 lisenssi yrityksellesi?

26.08.2025 |

Microsoft 365 on pilvipohjainen tuottavuus- ja yhteistyöympäristö, joka sisältää työkalut sähköpostiin, tiedostojen hallintaan, tiimityöhön ja … LUE LISÄÄ…

Google Ads -mainonta kilpailijan nimellä: Kannattaako se oikeasti?

13.08.2025 |

Oletko törmännyt hakutuloksissa mainoksiin, jotka nousevat esiin, vaikka olet hakenut toisen yrityksen nimellä? Kyseessä on … LUE LISÄÄ…

Virtuaalipalvelin vai webbihotelli verkkosivujesi kodiksi?

04.08.2025 |

Kun yrityksesi verkkosivut tai verkkokauppa ovat tärkeä osa liiketoimintaasi, niiden sijoituspaikka eli palvelinratkaisu on hyvä … LUE LISÄÄ…

Miten tekoälyä voi hyödyntää sisällöntuotannossa?

29.07.2025 |

Tuntuuko sisällöntuotanto hankalalta? Et saa ideoita, aikataulu on loppumassa ja et tiedä, mitä tehdä. Kokeile … LUE LISÄÄ…

AI optimointi WordPressissä – Huomioi tekoäly verkkosivuillasi

23.07.2025 |

AI eli tekoäly muuttaa miten tietoa etsitään ja miten hakukoneet tarjoavat vastauksia. AI optimointia kannattaakin … LUE LISÄÄ…

WordPress-ylläpito turvaa verkkosivujesi toiminnan

27.05.2025 |

WordPress-ylläpito on tärkeä osa verkkosivujen toimintaa. Moni yrittäjä ajattelee, että verkkosivut tehdään kerran ja sen … LUE LISÄÄ…

Multimediaesitysten luonti Microsoft Sway-työkalulla

26.03.2025 |

Microsoft Sway on selainpohjainen digitaalinen tarinankerrontatyökalu, jonka avulla voit luoda ja jakaa interaktiivisia esityksiä ja … LUE LISÄÄ…