Miten vaihdan Instagram-tilini Instagram-yritystiliksi?
Tämä blogiteksti on jatkoa Instagramin yrityskäyttö blogisarjan ensimmäiselle osalle, jonka pääset lukemaan tästä. Tässä blogitekstissä opastamme askeleittain, miten vaihdat Instagram-tilisi Instagram-yritystiliksi. Saat Instagram-yritystilin käyttöösi muuntamalla juuri luodun tai jo kauemmin käytössä olleen tilin yritystiliksi sovelluksen asetuksista.
Miten luon Instagram-tilin?
Ensimmäisenä sinun tulee totta kai ladata sovellus mobiililaitteellesi. Tämän jälkeen valitset rekisteröidy, jolloin sinulle avautuu mahdollisuus jatkaa tilin luomista Facebook-nimelläsi tai rekisteröityä sähköpostin tai puhelinnumeron avulla. Tässä esimerkkitapauksessa rekisteröinti on tehty puhelinnumeron avulla. Syötettyäsi numerosi sovellukseen, sinun täytyy syöttää nimi ja salasana. Huomioi, että nimi, jonka syötät tässä vaiheessa ei tarvitse olla käyttäjänimesi. Pääset halutessasi muokkaamaan sitä seuraavassa vaiheessa tai myöhemmin tilisi asetuksista. Sitten klikkaat vain seuraava ja valitset, oletko yli 18-vuotias ja ta-daa, sinulla on Instagram-tili!
Miten muunnan Instagram-tilini yritystiliksi?
Profiilisi etusivun oikeassa ylälaidassa näkyy valikkokuvake, jossa on kolme päällekkäistä viivaa. Klikkaamalla siitä ja valitsemalla alimmaisen kohdan ”asetukset”, saat auki näkymän, jossa näkyy väliotsikko ”sisäänkirjautumiset”. Valitse otsikon alta ”lisää yritystili” ja klikkaa kohtaa ”muunna nykyinen tili”.
Ensimmäinen vaihe on valita yritysprofiilisi luokka, joka kuvastaa sitä mitä yrityksesi tekee. Sen jälkeen sovellus vielä varmistaa, että yhteystietosi ovat oikein ja tarjoaa mahdollisuuden muuttaa niitä. Ota kuitenkin huomioon, että mitä tahansa tietoja voit muokata koska tahansa profiilisi asetuksissa. Seuraavassa ja viimeisessä vaiheessa voit yhdistää tilisi Facebook-sovellukseen, mikä kannattaa, jos yritykselläsi on myös Facebook-sivut. Näin myöhemmin pystyt esimerkiksi luomaan mainoksia molempiin sovelluksiin Facebook-mainostyökalun avulla.
Minkälainen on hyvä bio Instagramissa?
Luotuasi yrityksellesi Instagram-yritystilin voit aloittaa rakentamaan sivustasi mahdollisimman toimivan ja houkuttelevan kokonaisuuden. Kannattaa aloittaa biosta, sillä sen tavoitteena on antaa sivulla vierailijalle tiivis infopaketti siitä, mitä yrityksesi tekee ja miten yritykseesi saa yhteyden.
Instagramin bioon pystyy lisäämään muun muassa sähköpostin ja puhelinnumeron niin, että asiakas voi soittaa yritykseesi yhdellä napin painalluksella. Tämän ominaisuuden hyödyntäminen on suositeltavaa, sillä sen avulla teet yrityksestäsi helposti saavutettavan. Lisäksi etusivulle on kätevä kirjoittaa suoraan yrityksesi osoite, jolloin sitä painamalla sivulla vierailija voi kopioida osoitteen tai avata sen kartalla.
Bioon kannattaa lisätä lyhyt kuvaus yrityksestäsi ja palveluistasi, sekä yrityksesi ”slogan” tai vaikkapa jokin toimintaperiaate. Lisäksi, jos sinulla on käytössä tiettyjä hastageja, nekin voi lisätä bioon. Näin ihmiset alkavat helpommin tunnistamaan yrityksesi tunnusmerkkejä törmätessään niihin missä tahansa muuallakin. Bion tekstin tavoitteena on olla mahdollisimman informatiivinen, mutta kuitenkin napakka ja lyhyt, sillä sivuilla vierailija ei todennäköisesti jää lukemaan yrityksesi elämäkertaa. Yrityksesi kuvaus kannattaa aloittaa jollain tavalla, joka saa vierailijan heti kiinnostumaan ja haluamaan lisää tietoa.
Miten hyödynnän Linktree-sovellusta profiilissani?
Yksi pieni miinus, joka Instagramista löytyy yrityskäyttöä ajatellen, on se, että bioon on mahdollista upottaa vain yksi linkki – olipa se sitten esimerkiksi, vaikka yrityksen verkkosivuille. Usein kuitenkin yrityksillä ja muillakin Instagramin käyttäjillä olisi tarve lisätä etusivulleen useampikin linkki.
Jaan hyvän vinkin tähän ongelmaan; Linktree-sovellus. Linktree on ilmainen sovellus, jonka avulla voit liittää Instagram-bioosi vaikkapa yrityksesi verkkosivujen, verkkokaupan, blogin tai minkä tahansa muun linkin. Sovellus toimii ikään kuin laskeutumisvalikkona sivullasi, jonka taakse voit liittää niin monta linkkiä kuin haluat. Kannattaa kuitenkin muistaa kohtuus kaikessa. Lisäksi hyvänä ominaisuutena sovelluksessa on se, että se kerää tietoa siitä, kuinka monta kertaa mitäkin linkkiä on klikattu. Maksullisessa pro-versiossa on enemmän mahdollisuuksia muokata linkkejä, sekä se kerää tietoa klikkauksista myös päivätasolla. Ilmaisversio on kuitenkin monen käyttöön oikein riittävä, vaikka onkin suppeampi.
Mikäli sinulle heräsi kysymyksiä tästä blogitekstistä, ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella. Blogisarjan viimeisessä osassa keskitytään yrityksen brändin rakentamiseen Instagramissa. Lisäksi tutustutaan muun muassa toimivan feedin rakentamiseen, sekä erilaisiin julkaisutapoihin ja -ideoihin.
Virhe: Yhteydenottolomaketta ei löytynyt.
Janita Arkko
Sollertiksen markkinointisuunnittelija, jolta ei lopu koskaan ideat kesken.