Digiajan äiti somettaa ja shoppaa verkossa

Elämä on pyörinyt vauvan ympärillä viimeisen vuoden ajan. Raskaana ollessa vointi oli niin huono, että kotoa ei juuri tullut lähdettyä, eikä öisin nukuttua. Vertaistukea tuli etsittyä somesta ja tällöin löysin Facebookista vauvaryhmät. Oli helpottavaa huomata, että en ollut todellakaan ainoa, eivätkä kaikki viimeisillään olevat äidit pumppaa salilla rautaa, niin kuin tietenkin suunnitelmiini etukäteen kuului.

Vauvan syntymän jälkeen istuin sohvalla ja imetin. Oli hiukan yllättävää miten paljon imetykseen lopulta meni aikaa. Kun oma kroppa muutamaan viikkoon toipui synnytyksestä, niin alkoi vauvan vatsavaivat ja nukkumiselle heitettiin taas hyvästit.

Tämä teksti ei kuitenkaan ole valitusvirsi siitä miten hankalaa vauva-arki on. Päinvastoin, olen todella onnellinen ihanan pienen ihmisen kanssa vietetystä ajasta. Joskus jopa hämmentynyt siitä, että minun kehoni on rakentanut maailmaan noin hurmaavan pienen pojan.  

Tämä teksti on ylistys vertaistuelle, suosituksille ja verkkonäkyvyydelle. Ilman Facebookin vauva-, imetys- ja erikoisruokavalioryhmiä olisin ollut aivan hukassa pienen ihmisen kanssa. On mahtavaa huomata miten hyvin some on valjastettu vertaistuen käyttöön. Aina kun mielessä on ollut jokin askarruttava kysymys, niin siihen on löytynyt valmis vastaus jostakin ryhmästä. 

Somettamiseen on ollut aikaa enemmän kuin tarpeeksi vauvan ollessa rinnalla tai yöllä, kun uni ei ole enää tullut joskus kuudennen heräämisen jälkeen. Ryhmistä on löytynyt myös mainioita vinkkejä vauvan unipesän, syöttötuolin, kantokopan, turvaistuimen ja lelujen ostoon, hammastahnan, vaippamerkkien ja pillipullon valintaan. 

Erikoisruokavalion astuessa kehiin on niin some kuin verkko etsitty tarkkaan läpi. Mitä voi syödä huoletta, mitä vähän ja miten laajentaa ruokavaliota. Olen ostanut muutaman sähköisen reseptikirjan, verkkokurssin, etsinyt ravintoterapeutin LinkedInistä ja tilannut läjän vähän erikoisempia elintarvikkeita.

Vuoden aikana olen tehnyt valtavasti verkko-ostoksia. Monet ostoksista ovat perustuneet suositukseen, uudelleenmarkkinointiin tai oikea aikaiseen mainokseen Facebookissa. Jos yrityksen tuotteita ei ole voinut tilata verkosta, niin kiinnostus on loppunut nopeasti. Verkko-oston pitää olla vaivatonta ja nopeaa eli tärkeää on hyvä käytettävyys, riittävä määrä maksutapoja ja toimitusvaihtoehtoja. 

Paras markkinointikeino ovat tyytyväiset asiakkaat. Koska yrittäjän kassakone ei kuitenkaan odottamalla kilise, on syytä ottaa muut keinot käyttöön. Facebook-markkinointi on erittäin edullista tällä hetkellä. Facebookissa on useampi miljoona suomalaista, joten sieltä löytyy kohderyhmää jokaiselle yritykselle. Uudelleenmarkkinoinnilla tavoittaa Facebookista helposti ne asiakkaat, joiden ostosreissu on syystä tai toisesta jäänyt kesken. 

Vaikuttajamarkkinoinnilla saa nopeutettua perinteistä viidakkorumpua. Vaikuttaja testaa tuotteesi ja kertoo sitten niistä blogissaan tai somekanavissaan. Hyvällä vaikuttajalla on vakiintunut häntä seuraava yleisö, joka uskoo vaikuttajan sanaa. Uskoo siis, että hän vilpittömästi on pitänyt tuotteestasi. Toivottavasti näin onkin käynyt, koska muuten kärsii niin brändin kuin vaikuttajan uskottavuus. 

Viidakkorumpuun kannattaa lyödä myös itse vauhtia ja kertoa omista tuotteistaan, niin henkilökohtaisissa somekanavissa kuin yrityksen profiilissakin. Verkostoitumalla asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa löytyy päivityksille kuulijakunta, joka haluaa kuulla sinusta ja yrityksestäsi. 

Viimeisen vuoden sisään minulla ei ole juurikaan ollut mahdollisuutta ravata shoppailemassa fyysisesti. Ilman verkkoa olisi elämä ollut todella erilaista. Verkosta olen saanut sujuvasti vaatteet itselle ja vauvalle, syntymäpäivälahjat, elintarvikkeita ja kaiken muun tarpeellisen (sekä tarpeettoman). 

Kiitos kaikille yrittäjille, jotka olette olleet aktiivisesti esillä someryhmissä ja markkinoineet tuotteitanne. On paljon helpompi tehdä ostoksia kun kaikkea ei tarvitse kaivaa kiven ja kannon alta. 

VIIMEISIN ARTIKKELI

ActiveCampaignilla onnistut sähköpostimarkkinoinnissa

8.12.2022 |

Tuntuuko sähköpostimarkkinointi työläältä? Tässä blogitekstissä esittelen sinulle helpon … LUE LISÄÄ…

Toimiiko Facebook-markkinointi yrityksessäni?

8.12.2022 |

Facebook on yksi maailman suosituimmista sosiaalisen median alustoista. … LUE LISÄÄ…

Sometrendit 2022 + webinaaritallenne

8.12.2022 |

Vuosi 2022 on vaihtunut vauhdilla somemaailmassa. Uuden vuoden … LUE LISÄÄ…

Hyödynnä Facebook-pikseliä somemarkkinoinnissa

8.12.2022 |

Oletko kuullut Facebook-pikselistä, mutta oma aika ei ole … LUE LISÄÄ…

Harjoittelijan arkea Sollertiksella

8.12.2022 |

Esittely itsestäni  Olen Anna ja opiskelen muotoilualaa neljättä ja viimeistä vuotta. Olin hakemassa harjoittelupaikkaa ja … LUE LISÄÄ…

Yoast SEO -lisäosa hakukone­optimoinnin suunnan­näyttäjä

8.12.2022 |

Hakukoneoptimointi pyörii monien huulilla – mitä se tarkoittaa, … LUE LISÄÄ…

Mitä verkkosivuprojektista on hyvä tietää?

8.12.2022 |

Verkkosivuprojekti voi kuulostaa varsin haastavalta. On helppoa upota … LUE LISÄÄ…