Miten tehdä hyvät kotisivut

Kotisivut ovat tänä päivänä monesti yrityksen tärkein ja ensimmäinen markkinapaikka, joten kotisivuihin kannattaa panostaa. Kun asiakas tulee kotisivuille ensimmäisen kerran, syntyy mielikuva yrityksestä nopeasti.

Hyvännäköiset ja toimivat kotisivut

Nykyään, kun kotisivuja lähdetään rakentamaan, lähtökohtana ei voi olla muu kuin responsiiviset (skaalautuvat), helppokäyttöiset ja selkeät sivut. Sivujen täytyy olla yrityksen näköiset ja sisältää tarvittavat toiminnot, esimerkiksi verkkokaupan, yhteydenottolomakkeen tai kalenterin. Asiakkaan tullessa kotisivuille, sivuilla täytyy viihtyä ja sieltä täytyy löytyä asiakkaan etsimä tieto helposti.

Kotisivujen ulkoasu kannattaa miettiä logon ja graafisen ohjeistuksen mukaan, jos sellaiset on jo olemassa. Jos kyseisiä apuja ei löydy, niin yrityksen ulkoasua voi miettiä vaikkapa muutaman päävärin kautta. Myös sivukartta ja navigointi täytyy miettiä sivuille, mitä sivuja uudella sivustolla tulee olemaan ja missä järjestyksessä. Tuleeko joitakin sivuja pääsivujen alasivuiksi ja jopa niiden alasivuiksi? Vai onko järkevämpää tehdä rakenne yksinkertaisemmaksi ja vähemmillä sivumäärillä? Mobiilimaailma antaa nykyään mahdollisuudet käyttää isoja kuvia skaalausominaisuuksien ansiosta, joten hyviä kuvia kannattaa hyödyntää kotisivuilla. Isot ja hyvälaatuiset kuvat tekevät kotisivuista visuaalisesti kiinnostavat ja sivuilla viihdytään hyvien kuvien vuoksi pidemmän aikaa.

Varmista sivujen näkyvyys

Myös hakukoneystävällisyys kannattaa ottaa huomioon alusta lähtien. Jo sivukarttaa tehdessä kannattaa ottaa huomioon millä hakusanoilla ja -palveluilla haluaa löytyä hakukoneista ja tehdä niille tarvittaessa omat sivut, joka parantavat hakukoneissa näkyvyyttä. Jokaisen kotisivuille tulevan sivun tekstimäärä olisi hyvä olla 200–300 sanaa ja sivuille tulevat kuvat kannattaa nimetä sen mukaan mitä kuva esittää.

Hakukoneissa nostetta saa myös https-salatulla yhteydellä. Salattu yhteys kannattaa olla kotisivuilla, jos sivuilta kerätään tietoja esimerkiksi lomakkeella, ja varsinkin verkkokauppasivuilla joissa on maksupalvelut. Ilman salausta selaimet voivat varoittaa sivuista asiakkaille ja näin häätää pois potentiaalisia asiakkaita.

Kun kotisivut ovat valmiit, kannattaa sivut testata vielä eri laitteilla ja selaimilla. Vanhoilla ja ilman tukea olevilla selaimilla nykyaikaiset sivut eivät välttämättä toimi, mutta kaikilla nykyaikaisilla selaimilla kotisivujen täytyy toimia moitteetta, jotta asiakkaita ei jää sivujen toimimattomuuden vuoksi kohderyhmän ulkopuolelle.

Me Sollertiksella autamme kaikissa kotisivuihin liittyvissä tarpeissa ja olemme valmiita tekemään nykyaikaiset, hyvännäköiset ja helppokäyttöiset sivut myös sinulle.

Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää!

VIIMEISIN ARTIKKELI

Toimiiko Facebook-markkinointi yrityksessäni?

27.6.2022 |

Facebook on yksi maailman suosituimmista sosiaalisen median alustoista. … LUE LISÄÄ…

Sometrendit 2022 + webinaaritallenne

27.6.2022 |

Vuosi 2022 on vaihtunut vauhdilla somemaailmassa. Uuden vuoden … LUE LISÄÄ…

Hyödynnä Facebook-pikseliä somemarkkinoinnissa

27.6.2022 |

Oletko kuullut Facebook-pikselistä, mutta oma aika ei ole … LUE LISÄÄ…

Harjoittelijan arkea Sollertiksella

27.6.2022 |

Esittely itsestäni  Olen Anna ja opiskelen muotoilualaa neljättä ja viimeistä vuotta. Olin hakemassa harjoittelupaikkaa ja … LUE LISÄÄ…

Yoast SEO -lisäosa hakukone­optimoinnin suunnan­näyttäjä

27.6.2022 |

Hakukoneoptimointi pyörii monien huulilla – mitä se tarkoittaa, … LUE LISÄÄ…

Mitä verkkosivuprojektista on hyvä tietää?

27.6.2022 |

Verkkosivuprojekti voi kuulostaa varsin haastavalta. On helppoa upota … LUE LISÄÄ…

Vinkuvasta modeemista tekoälyyn

27.6.2022 |

Piiipiiii prrr kzzzzzzz vinkui modeemi vuonna 89 ottaessaan … LUE LISÄÄ…