Identiteettivarkaudet ja robottien tiedonkalastelu kriminalisoidaan lopultakin

Internetympäristöön sorvattiin direktiivin pohjalta laki, joka suojaa sekä yrityksiä että kansalaisia väärillä henkilötiedoilla tehdyiltä rikoksilta.

On edelleen syytä jatkaa keskustelua siitä, mitä tietoja netin käyttäjät jättävät itsestään internetin välityspalvelimille saalistettaviksi, kuten pankkikorttinumerosarjoja ynnä muuta. Lainsäädännön kehitys kulkee nyt lopultakin oikeaan suuntaan.

Tiedämme hyvin, että niin robotit kuin manuaaliset toimijatkin osaavat keräillä ei-julkisia tietoja. Koneet osaavat yhdistää saaliiksi saamansa informaation valeprofiileiksi, joita taas voidaan käyttää rikollisiin tarkoituksiin.

Kyseessä on identiteettivarkaus, josta tuli viikolla 36 rikos Suomessa. Lakimuutos liittyy EU:n tietoverkkorikosdirektiiviin.

Tästedes valeprofiilin luominen luonnollisesta henkilöstä on rikos, vaikka vale-avataria ei käyttäisikään rikoksiin, taloudellisiin tai yksityisyyttä loukkaaviin tekoihin, esimerkiksi kunnianloukkaukseen.

Aikaisemmin vääränä esiintymisestä seurasi sakkorangaistus. Identiteettivarkaus, siis toisen henkilön nimissä esiintyminen, on ollut vain asianomistajarikos. Itsessään se ei ole ollut rangaistava teko. Poliisi kyllä tutki asiaa mutta ei ilman pyyntöä: identiteettivarkauden uhriksi joutuneen ihmisen on itse täytynyt vaatia rangaistusta.

Poliisin mukaan tilanne on paha ja identiteettivarkaus olisi pitänyt kriminalisoida jo vuosia sitten. Kansan keskuudessa on päässyt vallalle käsitys, ettei valeprofiili riko lakia.

Identiteettivarkauksien vakavat muodot on ollut tapana käsitellä petoksina tai yksityisyyden suojan rikkomuksena. Näin rikoksen tunnusmerkistö täyttyi vasta, kun tutkinnassa oli tekoja, joissa varastettu identiteetti oli rikosväline.

Netinkäyttäjä jättää kaikista toimistaan jälkiä verkkoon, varsinkin jos ei pyri itse aktiivisesti peittämään jälkiään ja huolehtimaan tietosuojastaan valitsemalla luotettavan palveluntarjoajan. Sollertis esimerkiksi on turvallisen itsenäisen palvelinsalin perinteen jatkaja.

On myös hyvä muistaa, että peittelystäkin jää usein jälkiä. Jo tuhannet hämäräyritykset tekevät liiketoimintaa hyödyntämällä verkkopalvelujen käyttäjiltä keräämiään tietoja.

Sosiaalisen median palvelut ovat käyttäjille ilmaisia, mutta eiväthän ne hyväntekeväisyysjärjestöjä ole, muistuttaa nettikaverini Jyrki J. Kasvi. Somen käyttäjien tiedot ovat niiden tuotteita, joita ne myyvät mainostajille ja markkinatutkimuksiin.

Tässä toiminnassa ollaan usein hyvin lähellä profilointia. Esimerkiksi Facebook seuraa ja analysoi käyttäjiensä yksityisviestejä, ja näin se pystyy kohdistamaan mainoksia analysoimiensa tietojen perusteella käyttäjilleen.

Tieken tutkimus- ja kehittämisjohtaja Kasvi todensi asian itse. Hän kertoi Facebookissa, että on menossa leikkaukseen. Vähän ajan päästä naamakirja alkoi postata miehelle hänen sairauteensa liittyviä mainoksia. Tässä tapauksessa henkilöprofiilissa olivat mukana jo sairaudetkin.

Esimerkiksi Microsoftin Windows 10 -käyttöjärjestelmä luo jokaiselle käyttäjälle henkilökohtaisen mainontatunnuksen, jonka avulla hänelle suunnataan räätälöityjä mainoksia. Jäämme odottamaan, kuinka profiloinnin kieltävä tietoverkkorikosdirektiivi kenties vaikuttaa EU-tasolla maailmanlaajuisiin nettitoimijoihin. Paljon riippuu siitä, minkä tulkinnan ennakkotapaukset saavat oikeudessa.

Ohessa kuva säädöstä, jolla Win 10:n profilointitoiminto torpataan. Kuvan tilaan pääsee asetusten päävalikosta.

win_10_tietosuoja

Reijo Holopainen

VIIMEISIN ARTIKKELI

Multimediaesitysten luonti Microsoft Sway-työkalulla

26.03.2025 |

Microsoft Sway on selainpohjainen digitaalinen tarinankerrontatyökalu, jonka avulla voit luoda ja jakaa interaktiivisia esityksiä ja … LUE LISÄÄ…

Roundcube-webmailin käyttöohje

18.03.2025 |

Roundcube on suosittu webmail-sovellus, joka tarjoaa helppokäyttöisen käyttöliittymän sähköpostien hallintaan. Tässä ohjeessa käymme läpi yleisimmät … LUE LISÄÄ…

Asiakastarina: Lemmikkihoitola Moppe ja Miiru Oy

29.01.2025 |

”Lemmikit ovat ihmisen parhaita ystäviä ja perheenjäseniä.Tiedämme miten tärkeitä tunnesiteitä lemmikin ja omistajan välille syntyy.” … LUE LISÄÄ…

Miksi sähköposti ei lähde – Yleisimmät ongelmat ja SMTP-asetukset

17.01.2025 |

Sähköposti on olennainen osa yritysviestintää. Jos sähköpostit eivät lähde omalta koneelta, on tilanne usein hyvin … LUE LISÄÄ…

Katsaus Sollertiksen vuoteen 2024

10.01.2025 |

Vuosi on vaihtunut ja kaikki ovat palanneet työn ääreen. Halusin tehdä pienen katsauksen vuoteen 2024 … LUE LISÄÄ…

Hakukoneoptimointi – avain asiakkaiden löytämiseen digitaalisessa ostopolussa

03.01.2025 |

Tiesitkö, että tutkimuksien mukaan asiakkaan digitaalinen ostopolku alkaa useimmiten Googlettamalla? Kyllähän sinä sen varmasti tiesit, … LUE LISÄÄ…

Olemme ulkoistaneet laskutuksemme

27.11.2024 |

Olemme ulkoistaneet laskutuksen hoitamisen BRANG Oy:lle 02.12.2024 alkaen. Huomioithan, että laskulla oleva tilinumero on muuttunut ja suoritukset tulee … LUE LISÄÄ…

3 tapaa tehostaa sesongin markkinointia

22.11.2024 |

Tärkeimpiin sesonkeihin on hyvä valmistautua hyvissä ajoin. Ensimmäinen askel on päivittää markkinoinnin vuosikello. Merkitse vuosikelloon … LUE LISÄÄ…