Kivijalasta verkkoon – miksi verkkoliiketoiminta kannattaa?

Moni yrittäjä, pieni tai suuri, pohtii, miten kehittää omaa liiketoimintaansa näinä erikoisina aikoina. On koettu suuria menetyksiä, on ollut pakko pohtia uusia tapoja toimia. Ei ole messuja, tapahtumia tai verkostoitumistilanteita samoissa määrin. Ja kuluttajien tottumuksetkin ovat varmasti muuttuneet pysyvästi. Enää ei tarvitse lähteä kotisohvaa pidemmälle ostaakseen ruokaa, elämyksiä tai vaatteita. Verkkoliiketoiminta, mitä se oikein tarkoittaa? Miksi minun yritykseni pitäisi sellaista tehdä?

Siksi, että varmasti haluat kasvattaa yrityksesi liikevaihtoa, tavoitella tasapainoista ja kestävää liiketoimintaa, mahdollistaa oman elämän tasapainoa yrityksen hyvinvointia tukemalla.

Liiketoiminta verkossa, mistä alkaisin?

Verkossa mahdollistuu moni asia. Maantiede ei enää rajoita mahdollisuuksiasi tavoitella uusia asiakkaita. Kivijalkamyymälän aukioloaika ei enää estä asiakastasi ostamasta tuotetta, kun se hänelle parhaiten sopii. Kuluttajan näkökulmasta vertailu helpottuu ja pakottaa yritykset ottamaan vastuullisuuden ja hinnoittelun suhteen isompaa roolia sekä pohtimaan, kuinka pysymme menossa mukana.

Yrittäjä, mieti siis aluksi, missä ja ketä haluat tavoittaa. Kuka on sinun asiakkaasi. Miten ja mitä haluat heille kertoa. Laadi strategia. Se on kaiken ydin. On oltava pitkäjänteinen suunnitelma, jossa on määritelty avaintekijöitä liiketoiminnan siirtämiseksi verkkoon tai sen kehittämiseksi. Äläkä jää asian kanssa yksin. Hae ympäriltäsi kollegoita, muita yrittäjiä, sparrauskavereita tai vaikkapa liiketoiminnan kehittämiseen erikoistunut kumppaniyritys. Rohkene panostaa. Alkuun se ottaa aikaa, mutta suunnitelman myötä säästyy aikaasi -ja todennäköisesti myös euroja. Keskity siihen, minkä parhaiten osaat ja ota apua vastaan.

Miten teen verkkosivuistani houkuttelevan?

Varmista, että yritykselläsi on erottuva visuaalinen ilme. Panosta siihen, käytä luovuutta ja rohkeutta. Anna logon ja muun ilmeen kertoa, mitä yrityksesi haluaa viestittää. Visuaalisen ilmeen siirtäminen verkkoon laadukkaan verkkosivun olennaiseksi osaksi, saat osoitettua luotettavuutta, vastuullisuutta ja heräteltyä kiinnostusta.

Rakenna verkkosivut ja mahdollisesti sen sisältämä kauppa niin, että kenen tahansa sivuilla vierailevan tunne ja muistijälki saa hänet palaamaan sivuillesi uudelleen. Palvelumuotoilulla saat apua sivun rakenteen jäsentelyyn, jolloin varmistetaan asioinnin sujuvuus ja ostamisen helppous. Kuinka monta kertaa sinulla on jäänyt ostos puolitiehen siksi, että verkkokaupassa vain oli liian monta vaihetta? Tai herättikö sivusto epäluottamusta? Ainakin itselleni on käynyt näin, eikä vain yksi tai kaksi kertaa.

Tietoturva-asiat kuntoon Sollertiksen avulla.

Tienvarsimainos saattaakin nykypäivänä olla maksettu nosto Facebookissa tai vaikkapa Tiktokissa.

Kuka löytää verkkosivuilleni?

Kun sivut ja kauppa ovat olemassa, on tärkeää, että ihmiset ja ostavat asiakkaat löytävät palvelusi. Jos aiemmin saattoi ohikulkija kävellä kivijalkaliikkeeseen huomattuaan sopivan myymälän, kuinka se tapahtuu verkossa? Tai miten kivijalkamyymälään on aiemmin houkuteltu kävijöitä? On mainostettu paikallislehdessä ja kadunvarsilla. Sama idea, eri ympäristö. Nyt ihmisten vain pitää huomata sinut ja yrityksesi.

Rakenna siis systemaattisesti yrityksesi näkyvyyttä. Tienvarsimainos saattaakin nykypäivänä olla maksettu nosto Facebookissa tai vaikkapa Tiktokissa. Tärkein neuvoni on, että pyydä rohkeasti neuvoja ja apua.

Autamme pieniä ja suuria yrityksiä

Blogin kirjoittaja on työskennellyt pitkään asiakkaiden parissa. Tällä hetkellä hänen päätyönään on etsiä sekä pienille että suurille yrityksille ja eri toimijoille ratkaisuja, joilla tuetaan heidän verkkoliiketoimintaansa tai muita tavoitteita. Verkko tarjoaa paljon mahdollisuuksia ja meillä nähdäänkin asiat kokonaisuuksina. Paras lopputulos syntyy yhteistyössä asiakkaan kanssa kattavasti liiketoimintaa kehittäen, aina konesalipalveluista verkkosivujen kautta markkinointiin. Kukin osa-alue toisiaan tukien kohti tavoitteita.

Ole rohkeasti siis yhteydessä, kun kaipaat liiketoiminnan kehittämiseen ja verkkoliiketoimintaan liittyen tukea. Varaa vaikka alkuun puolen tunnin maksuton sparraus, niin katsotaan nykytilannetta ja pohditaan tulevia.

Julkaistu ensimmäisen kerran keväällä 2021. Päivitetty 13.10.2021

VIIMEISIN ARTIKKELI

Toimiiko Facebook-markkinointi yrityksessäni?

17.5.2022 |

Facebook on yksi maailman suosituimmista sosiaalisen median alustoista. … LUE LISÄÄ…

Sometrendit 2022 + webinaaritallenne

17.5.2022 |

Vuosi 2022 on vaihtunut vauhdilla somemaailmassa. Uuden vuoden … LUE LISÄÄ…

Hyödynnä Facebook-pikseliä somemarkkinoinnissa

17.5.2022 |

Oletko kuullut Facebook-pikselistä, mutta oma aika ei ole … LUE LISÄÄ…

Harjoittelijan arkea Sollertiksella

17.5.2022 |

Esittely itsestäni  Olen Anna ja opiskelen muotoilualaa neljättä ja viimeistä vuotta. Olin hakemassa harjoittelupaikkaa ja … LUE LISÄÄ…

Yoast SEO -lisäosa hakukone­optimoinnin suunnan­näyttäjä

17.5.2022 |

Hakukoneoptimointi pyörii monien huulilla – mitä se tarkoittaa, … LUE LISÄÄ…

Mitä verkkosivuprojektista on hyvä tietää?

17.5.2022 |

Verkkosivuprojekti voi kuulostaa varsin haastavalta. On helppoa upota … LUE LISÄÄ…

Vinkuvasta modeemista tekoälyyn

17.5.2022 |

Piiipiiii prrr kzzzzzzz vinkui modeemi vuonna 89 ottaessaan … LUE LISÄÄ…