Some-markkinointi

Some-markkinointi

Sosiaalisen median markkinoinnilla tarkoitetaan kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla pyritään herättämään huomiota tai saamaan liikennettä some-kanavissa. Sosiaalisia medioita ovat muun muassa Facebook, Instagram ja Twitter, ja jokainen näistä palveluista on hieman erilainen. Oma markkinointikanavasi kannattaa valita sen mukaan, mikä parhaiten tukee oman yrityksesi strategiaa.

Sosiaalinen media on erittäin suosittu markkinointikanavana, sillä siellä voi tavoittaa asiakkaat ympäri vuorokauden. Ei kuitenkaan riitä, että on mukana sosiaalisessa mediassa; siellä on myös osattava toimia oikein, jotta some-markkinoinnista saa kaiken hyödyn irti.

Sosiaalinen media tarjoaa työkalut verkostoitumiseen, brändisi tuomiseen asiakkaidesi lähelle ja mahdollisuuden erottua kilpailijoistasi. Somen eri kanavat keräävät myös tarkkaa faktatietoa siitä, millaiset ihmiset ovat kiinnostuneita yrityksestäsi. Tätä tietoa voit edelleen hyödyntää markkinoinnissasi.

Toteutamme asiakkaillemme sisältöä sosiaaliseen median eri kanaviin esimerkiksi sovitun määrän Facebook-päivityksiä viikoittain. Käymme ottamassa valokuvia asiakkaidemme luona ja kirjoitamme tekstit päivityksii tai vaihtoehtoisesti muokkaamme asiakkaidemme toimittamaa materiaalia. Lisäksi hoidamme asiakkaidemme markkinointikampanjat ja seuraamme tuloksia.

Tavoitanko oikean kohderyhmän?

Diginaistet Outi ja Emmi joystickit kädessä

Suomessa suosituimmat sosiaalisen median kanavat ja pikaviestipalvelut ovat Facebook, Youtube ja WhatsApp. Facebookia käyttää jo yli 2,6 miljoonaa suomalaista. Youtuben ja WhatsAppin käyttäjämäärät jäävät vielä hieman alle 2,5 miljoonan suomalaisen käyttäjän. Twitteriä käyttää noin 11 % suomalaisista. Keskimäärin suomalaiset käyttävät 3,2 eri sosiaalista mediaa.

Käyttäjämäärät ovat valtavia, ja tästä joukosta löytyy kaikkia ikäryhmiä. Niin kuluttajat kuin yritysten päättäjät on mahdollista tavoittaa sosiaalisen median eri kanavista. Nyrkkisääntönä on, että yrityksesi on hyvä löytyä sieltä, missä palveluidesi kuluttajat ovat.

Oikeaa some-kanavaa valitessa on hyvä miettiä vastauksia muutamiin kysymyksiin.

  • Mitkä kanavat ovat potentiaalisten asiakkaideni käytössä?
  • Missä kanavissa kilpailijani ovat mukana?
  • Missä kanavissa jaksan olla aktiivisesti mukana?

Lue lisää:
Facebook-markkinointi
Google-markkinointi
Markkinointi sosiaalisessa mediassa – pakollinen paha?

Sisältömarkkinointi

Perinteinen ”osta tästä”-markkinointi ei saa aikaiseksi enää yhtä hyviä tuloksia kuin ennen. Digitaalisuus on mullistanut mainostusta, sillä kuka tahansa voi markkinoida tuotteitaan edullisesti verkossa. Tämä on johtanut sisältöjen ylitarjontaan, josta vain mielenkiintoisimmat sisällöt nousevat esille.

Sisällön tulee olla kiinnostavaa, viihdyttävää tai hyödyllistä asiakkaalle. Jos yrityksesi ei pysty tällaista sisältöä tuottamaan, mutta kilpailijasi pystyy, mielenkiintoista sisältöä tuottava yritys todennäköisesti voittaa asiakkaan vertaillessa yrityksiä.

Hyvä sisältömarkkinointi auttaa yrityksesi asiakkaita menestymään ja ratkaisemaan omia ongelmiaan yrityksesi palveluiden avulla. Kun autat asiakastasi, myyt samalla itse enemmän.

Tiivistetysti sisältömarkkinointi on

  • asiakkaalle tärkeistä asioista kertomista,
  • asiakkaan ongelmien ratkaisemista,
  • tiedon levittämistä,
  • intohimon herättämistä.

Jos oma aikasi ei riitä tai kaipaat apua sisällöntuotantoon, voit ulkoistaa koko homman diginaisille. Tuloksellisen sisältömarkkinoinnin takana on aina hyvin laadittu strategia.

Tutustu asiakastarinoihimme:
Snellman-kesäyliopisto
Puustjärven kello ja kulta
Kokonniemen Bikepark

Muutama sekunti aikaa saada huomiota

Sosiaalisen median kuluttaminen on nopeatempoista. On tutkittu, että esimerkiksi Facebookissa yritykselläsi on alle kolme sekuntia aikaa herättää huomio siten, että selaaja pysähtyy päivityksesi kohdalla. Tarkkaan harkittu visuaalinen ilme tarjoaa mahdollisuuksia mielikuvien luomiseen ja brändisi tarinan kertomiseen.

Kuvalliset päivitykset saavat enemmän huomiota ja kattavuutta kuin pelkkä teksti. Tätä selittää se, että valtaosa aivoihimme tulevasta informaatiosta on visuaalista ja sitä prosessoidaan nopeammin kuin tekstiä. Yhtenäinen visuaalinen ilme luo uskottavuutta yritykselle ja lisää sen tunnistettavuutta.

Valmennamme asiakkaitamme toimimaan tehokkaammin sosiaalisessa mediassa. Tutustu some-markkinointikoulutuksiimme.

Läsnäolo somessa on jatkuva prosessi

Kuuluko? Diginaiset ihmettelevät lankapuhelinta

Onnistuneella kampanjalla on mahdollista saada tuloksia somesta nopeastikin. Somettaminen tehostuu sen myötä, kun asiakkaasi löytävät yrityksesi ja seuraajamääräsi kasvavat.

Sosiaalisessa mediassa läsnäololle on tärkeää asettaa selkeät tavoitteet, mittarit ja vastuualueet.

Kuka vastaa asiakkaiden viesteihin, palautteisiin ja kommentteihin?
Kuka hoitaa sisällöntuotannon?
Kuka vastaa markkinointikampanjoiden suunnittelusta?
Miten seurataan tuloksia?

Lue lisää:
Huumori ja tarinallisuus toimivat somessa
Lataa sosiaalisen median strategiapohja

Lisäinfoa?

Onnistunut some-markkinointi vaatii määrätietoista työtä ja usein myös kärsivällisyyttä. Diginaiset auttavat sinua niissä osa-alueissa, joihin oma aikasi ei riitä. Toteutamme asiakkaillemme someen sisältöä, toteutamme markkinointikampanjoita ja seuraamme tuloksia.