Nappaa vinkit vuoden 2019 Facebook-uudistuksista
Facebook muuttuu jatkuvasti, eikä tuleva vuosi 2019 tee poikkeusta. Kun otat vinkit uudistuksista jo nyt haltuun, uudistusten tullessa voimaan voit olla kilpailijoitasi edellä Facebook-markkinoinnin suhteen.
Mainosta uudella tavalla
Seuraatko Facebookin Stories-osiota? Pian tavoitat potentiaaliset Facebook Storiesissa kokonäytön mainoselämyksillä. Instagram Stories -mainosten tapaan voit linkittää haluamasi sivun suoraan tarinaasi, josta potentiaalisen asiakkaan on helppoa hypätä esimerkiksi verkkokauppaasi.
Facebookin Business Managerin kautta voit mainostaa Facebookin lisäksi Instagramin puolella. Ensi vuonna Facebook uudistaa Instagramissa mainostamista siten, että Instagram Storiesiin saadaan uusi shoppailumahdollisuus. Voit siis jatkossa tehdä Instagram Stories -mainoksia, joihin saat kätevästi esimerkiksi tuotteiden tiedot näkyviin. Mitä helpompaa ostaminen asiakkaalle on, sitä todennäköisemmin asiakas ostaa tuotteesi.
Anna asiakkaasi testata tuotettasi
Entä jos asiakas voisi somen avulla kokeilla, miltä esimerkiksi mainostamasi asuste näyttäisi hänen päällään? Facebook julkaisee ensi vuonna uuden mainosmuodon, jonka avulla potentiaaliset asiakkaat saadaan aktivoitua ja koukutettua ”kokeilemaan” tuotettasi jo Facebookissa. Mainos perustuu asiakkaan etukameran käytölle, eli asiakas voi halutessaan peilata itseään tuotteesi kanssa melkein kuin oikeassa kaupassa oikean peilin edessä.
Facebook haluaa houkutella ihmisiä kokeilemaan tuotetta myös pelattavien mainosten avulla. Pelattava mainos tarkoittaa mainosta, jossa potentiaalinen asiakas pääsee kokeilemaan peliä tai sovellusta ennen sovelluksen ostamista. Kuka haluaisikaan ostaa sikaa säkissä, kuten vanha sanonta kuuluu?
Facebook päivittää sivuja
Facebook haluaa tehdä muutoksia myös Facebook-sivuihin liittyen. Facebook-sivujen suositukset nousevat suurempaan rooliin: ihmisten halutaan saavan suosituksista enemmän irti, jotta he tietävät mitä odottaa esimerkiksi ravintolalta tai kahvilalta. Lisäksi Facebook haluaa panostaa Facebook-sivujen mobiiliulkoasuun. Suuri osa ihmisistä selaa Facebookia enimmäkseen vain puhelimella tai tabletilla, joten Facebook-sivujen muokkaaminen mobiiliystävällisemmiksi on erittäin hyödyllinen uudistus.
Hyödynnä analytiikan uudistukset
Facebook-postausten ja -mainosten analytiikan seuraaminen on tärkeää, jotta Facebookista saa kaiken mahdollisen hyödyn irti. Jos kukaan ei tykkää postauksestasi tai katso videotasi, on syytä miettiä erilaista lähestymistapaa. Jatkossa Facebook parantaa videoihin sitoutumisen mittaamista, jotta videoiden tekijät pääsevät paremmin jäljille, millaisesta materiaalista heidän seuraajansa pitävät.
Lisäksi Facebook tarjoaa mainostajille mahdollisuuden testata, kuinka mainokset vaikuttavat brändin näkyvyyteen. Uudistus on mahtava tapa oppia, millainen mainoskampanja tukee juuri sinun yrityksesi brändiä parhaiten.
Päästä luovuus valloilleen
Videot ovat olleet somessa kiinnostava trendi jo pitkään. Facebook laskee videoiden tekemisen kynnystä entisestään uuden Video Creation Kitin avulla. Kyseisen videotyökalun avulla voit luoda mobiiliystävällisiä videoita olemassa olevista kuvista. Voit lisätä videoon tekstiä ja erilaisia efektejä.
Muutoksia kohderyhmiin ja budjettiin
Jatkossa Facebook tarjoaa mainostajille mahdollisuuden luoda uusia samankaltaisuuksiin perustuvia kohderyhmiä joiden lähteenä on asiakkaiden arvo. Tämä mahdollistaa sen, että voit jatkossa kohdentaa mainontaasi niille ihmisille, jotka vastaavat rahallisesti arvokkainta asiakaskuntaasi.
Myös markkinointibudjettiasioihin tulee uudistuksia. Jatkossa voit valita kahden tarjousstrategian väliltä. Pienin kustannus tarkoittaa, että Facebook tavoittelee mahdollisimman pientä hintaa yhtä optimointitapahtumaan kohden. Kampanja kuluttaa koko budjetin päivän tai kampanjasi aikataulun loppuun mennessä. Uusi tavoitekustannus tarkoittaa, että Facebook tavoittelee keskimääräistä kustannusta yhtä optimointitapahtumaa kohden mahdollisimman lähelle tavoitekustannustasi. Tavoitekustannus on käytöissä vain niihin markkinointikampanjoihin, joiden tavoitteena on liidin luonti, sovellusten asennus, konversiot tai luettelomyynti.
Miksi?
Osa Facebookin uudistuksista on tullut osalle käyttäjistä voimaan jo nyt. On hyvä tarkkailla, milloin uudistukset päivittyvät sinun tilillesi, ja ottaa uudistukset käyttöön mahdollisimman pian. Kun tiedät Facebookin uusimmista kiemuroista, voit nokittaa kilpailijoitasi entistä tehokkaammilla sisällöillä ja markkinointikampanjoilla.
Diginaiset keskustelevat mielellään kanssasi, mikäli Facebook-markkinointiasiat mietityttävät sinua. Ota rohkeasti yhteyttä ja pohditaan asioita yhdessä!
Lähde: Social Media Today