Toimiiko Facebook-markkinointi yrityksessäni?

Facebook on yksi maailman suosituimmista sosiaalisen median alustoista. Siellä on myös miljoonia suomalaista käyttäjää. Markkinointi Facebookissa on erittäin tehokasta hyvien kohdentamismahdollisuuksiensa vuoksi. Kun tunnet asiakkaasi, löydät heidät myös Facebookista.

Facebookissa voidaan tehdä maksettua mainontaa sekä julkaisuja yrityksen omalle sivulle tai ryhmään. Julkaisujen tekeminen on nopeaa ja helppoa.

Millaiselle yritykselle Facebook-markkinointi sopii?

Eri sosiaalisen median kanavilla on erilaiset käyttäjäryhmät. Voit laajentaa Facebook-markkinointisi näkymään Instagramiin, jolloin markkinointisi tavoittaa hyvin erittäin laajan ikähaarukan. Facebookilla ja Instagramilla tavoitat 18-70 vuotiaita henkilöitä.

Mitä paremmin tunnet asiakkaasi, sitä paremmin markkinointi onnistuu. Markkinointia voidaan rajata esimerkiksi iän, paikkakunnan, sukupuolen ja kiinnostuksen kohteiden mukaan.

Facebookissa pystyt rakentamaan yrityksesi brändiä ja pääset käsiksi suuriin kohderyhmiin. Tuloksia pystytään seuraamaan erittäin tarkasti ja niiden avulla voit suunnitella tulevaa markkinointiasi.

Läsnäoloon Facebookissa tulee sitoutua pitkäjänteisesti. Yrityksen läsnäolon rakentaminen ei tapahdu päivässä tai kahdessa. Kokeilemalla oppii parhaiten millainen sisältö saa asiakkaasi kiinnostumaan yrityksestäsi myös sosiaalisessa mediassa. Haastavinta onkin saada potentiaalisten asiakkaiden mielenkiinto heräämään.

Facebook-markkinointi sopii yrityksellesi, jos

  • kohderyhmääsi ovat täysi-ikäiset henkilöt,
  • olet valmis tuottamaan sisältöä Facebookiin säännöllisesti,
  • ymmärrät mistä asioista asiakkaasi ovat kiinnostuneita,
  • tunnet asiakkaidesi ostopolun eli tiedät kuinka he yleensä päätyvät ostamaan tuotteitasi.

Lisäksi on hyvä muistaa, että parhaimpiin tuloksiin päästään, kun myös yrityksen verkkosivut on optimoitu asiakkaan ostopolku huomioiden. Tällöin markkinointi ja verkkosivut tukevat toisiaan. Markkinointi kannattaa aloittaa tekemällä somestrategia, jossa asetat tavoitteet ja raamit toiminnallesi.

Sollertiksen diginaiset tuovat apukädet digimarkkinointiin

Kuinka teen Facebook-strategian?

Facebook-strategian tulisi olla osa suurempaa sosiaalisen median markkinoinnin strategiaa. Mennään siis suuremmasta kokonaisuudesta yksityiskohtaisempaan suunnitelmaan. Jokaisen postauksen, vastauksen ja kommentin tulisi perustua suunnitelmaan, joka perustuu yrityksesi päämääriin.

Älä kuitenkaan ymmärrä väärin, en kehota sinua suunnittelemaan jokaista kommenttia erikseen strategiaasi, vaan strategia luo suuntaviivat mille yrityksesi kuulostaa, näyttää ja mitä tavoitteita yrität saavuttaa. Strategia on siis yhteenveto kaikesta mitä aiot tehdä ja saavuttaa bisneksessäsi hyödyntämällä Facebookia markkinointikanavana. Sosiaalinen media ei saa olla erillään muusta liiketoiminnasta, vaan sosiaalisen median strategia tulee kytkeä organisaation tavoitteisiin. Selkeä suunnitelma auttaa sinua toimimaan tehokkaasti sosiaalisessa mediassa.

Suunnitelman tulisi sisältää selvitys siitä, missä asiakkuutesi ja yrityksesi ovat tällä hetkellä ja missä haluat niiden olevan lähitulevaisuudessa (puolen vuoden ja vuoden päästä) sekä työkalut joita haluat hyödyntää päästäksesi tavoitteisiin. Vastaa siis kysymyksiin miksi, kenelle, mitä, koska ja kuka.

Huolehdi, että Facebook-sivusi on kunnossa ennen kuin viet strategian käytäntöön. Sivulta tulisi löytyä yrityksesi yhteystiedot ja tietoa siitä mitä yrityksesi tekee. Voit vaikkapa kertoa lyhyesti tuotteistasi ja palveluistasi. Katso myös onko yrityksesi Facebook-sivun ilme yhtenäinen yrityksesi ilmeen kanssa? Ja kuvastavatko profiili- ja kansikuvat yritystäsi?

Mitä Facebook-markkinointi maksaa?

Maksettua mainontaa voi alkaa tekemään muutamalla satasella ja kasvattaa summaa, kun tuloksia alkaa tulemaan. Facebookissa on mainiot työkalut tulosten seuraamiseen, joilla saa lukuja muun muassa päivityksen tavoittavuudesta, klikkauksista ja konversioista.

Yrittäjälle kalleinta on yleensä oma aika, jonka vuoksi Facebookkaus aika pitäisi saada tuottavaksi. Jos sosiaalisessa mediassa pyöriminen ei ole sinun päätyötäsi, niin somenäkyvyys jää helposti kaiken muun kiireellisemmän jalkoihin. Tarjoamma apukäsiä markkinointiin ja sisällöntuotantoon, jos käytät aikasi mieluummin muuhun.

Jos haluat kuitenkin mielummin toteuttaa markkinointisi itse, niin valmennamme sinua tekemään sitä entistä tehokkaammin.

Klikkaa alla olevia painikkeita ja tutustu tarkemmin palveluihimme.

Joanna Hoffren

Sollertiksen toimitusjohtaja ja diginainen. Rakastaa hakukoneoptimointia melkein yhtä paljon kuin yli 200 huonekasvin kokoelmaansa. Bloggaa omassa blogissaan älykodin ratkaisuista.

Lue Joannan viimeisimmät tekstit.

VIIMEISIN ARTIKKELI

WordPress-sivun sisällön hakukoneoptimointi

16.04.2024 |

Hakukoneoptimointi (SEO) on olennainen osa WordPress-sivun menestystä. Se auttaa parantamaan sivusi näkyvyyttä hakukoneissa ja houkuttelemaan … LUE LISÄÄ…

Uudet kotisivut yritykselle – vinkit kotisivujen hankintaan

09.04.2024 |

Yrityksesi tarvitsee uudet kotisivut, mutta et tiedä mistä aloittaa. Kuulostaako tutulta? Kokosimme sinulle kotisivujen hankintaan … LUE LISÄÄ…

4 kysymystä ja vastausta palveluidemme tietoturvasta

05.04.2024 |

Tietoturva on aihe, josta meillä Sollertiksella puhutaan jatkuvasti. Se on koko yrityksemme elinehto. Tietoturvaa pidetään … LUE LISÄÄ…

PiKa Puhtaus – oppeja digimarkkinoinnista ja helpotusta arkeen 

25.03.2024 |

PiKa Puhtaus Oy on vuonna 2011 perustettu siivouspalveluja tarjoava yritys. PiKa Puhtaus tarjoaa koti-, toimitila- … LUE LISÄÄ…

Miten voin hyödyntää Microsoft Copilottia – työkaverina tekoäly

21.03.2024 |

Microsoft Copilot on tekoälyavustaja, joka voi auttaa säästämään aikaa ja tehostamaan työtä. Se on digitaalinen … LUE LISÄÄ…

Kadonneen datan arvet – Varmuuskopioinnilla vältyt katastrofilta

15.03.2024 |

Varmuuskopiotko tarpeelllisia? Turhaa ajan haaskausta, lisää kustannuksia, ohjelmien asennusta, vaivannäköä, ei meille kuitenkaan mitään satu … LUE LISÄÄ…

PK-yrityksen tuet ja rahoitus vuonna 2024

02.02.2024 |

Kaupallinen yhteistyö Sortter Oy Vuonna 2024 yrityksille on tarjolla useita eri rahoituskanavia ja tukimuotoja. Yritystuella … LUE LISÄÄ…

Sähköpostimarkkinointi ohjelma yrityksille – ActiveCampaign

28.12.2023 |

Yrityksille suunnatut sähköpostimarkkinointi ohjelmat tarjoavat monipuolisia työkaluja kampanjoiden suunnitteluun, toteuttamiseen ja seurantaan. Tässä kirjoituksessa tarkastelemme … LUE LISÄÄ…