Vauhtia Instagram-yritystilin sisältöön

Millainen on toimiva Instagram-feed, eli -syöte? Kuinka feedistä luodaan eläväinen ja kuinka sitä ylläpidetään? Instagram-blogisarjamme viimeisessä osassa perehdytään edellä mainittujen lisäksi Instagramin erilaisiin julkaisutapoihin kuten Instagram-tarinaan, livelähetyksiin, kuviin, sekä videoihin. Jos et ole vielä käynyt lukaisemassa blogisarjan aiempia tekstejä, pääset niihin tästä:

Hyödynnä Instagramin yritystilin ominaisuudet

Miten vaihdan Instagram-tilini Instagram-yritystiliksi?

Lähde liikkeelle strategiasta ja tavoitteista

Instagramin, kuten muidenkin sosiaalisten median kanavien käyttöön kannattaa luoda selkeä strategia. Millaista sisältöä haluat jakaa? Millaista viestiä haluat tuottaa ja mille kohderyhmälle?

Kirkasta myös tavoitteesi ja pohdi, millainen on brändimielikuvasi. Tavoitteenasi voi olla esimerkiksi tietty seuraajamäärä tai ohjautumiset alustalta verkkokauppaasi. Kokonaisuuden hahmottamisen kautta pääset rakentamaan julkaisujen tyylin, muodon ja värimaailman. Lisäksi pohdi, kuinka usein julkaiset Instagramissa ja hyödynnätkö kuvien lisäksi esimerkiksi videoita ja livelähetyksiä.

Tärkeintä on se, että Instagramia päivitetään johdonmukaisesti ja säännöllisesti. Potentiaaliset seuraajat ja asiakkaat alkavat tunnistaa yrityksesi sosiaalisessa mediassa ja löytävät sen helpommin. Julkaisujesi suunnitelmallisen ulkoasun myötä yrityksesi Instagram-feed alkaa täyttyä automaattisesti yhtenevän näköiseksi.

Lue selkea strategia_kuvituskuva
Rakenna brandistasi samaistuttava_kuvituskuva
Ole johdonmukainen _kuvituskuva_

Mitä Instagramiin voi päivittää?

Älä tee somettamisesta itsellesi liian hankalaa _kuvituskuva_

Instagram koetaan suhteellisen vapaamuotoisena sosiaalisen median kanavana. Alustan sisältö täyttyy esimerkiksi yksityisten henkilöiden päivittämästä sisällöstä, jossa kohtaavat lifestyle-tyyliset tunnelmakuvat sekä kohtaamiset omassa arjessa.

Instagram-yrityssivuilta etsitään yhä kasvavimmissa määrin tietoa, kuten julkaisuja yrityksen tuotteista, uusista lanseerauksista tai käyttökokemuksista. Tarjoa seuraajille tietoa yritysprofiilisi sisällössä tuomalla esiin esimerkiksi yrityksesi tuotteita, ajatusmaailmaa, asiakastarinoita ja arvoja.

Kun olet päässyt päivittämisen makuun, pohdi, sopisiko sisältöösi esimerkiksi viikoittainen ”postaussarja”. Postaussarja voi olla esimerkiksi ”keskiviikon tuotetestaus”, jossa päivität joka keskiviikko Instagram-tilillesi videon, jossa yrityksesi henkilökunta testaa erilaisia uutuustuotteita. Hiljalleen seuraajasi oppivat, että sinulta tulee sisältöä aina tiettynä päivänä ja alkavat jopa odottaa sitä.

Jos sinulla on käytössäsi muita sosiaalisen median kanavia, kuten esimerkiksi Facebook tai aktiivinen blogi, tuo niistä tekstejä ja päivityksiä esille myös Instagram-yrityssivullesi.

Hashtagit parantamassa julkaisujesi löydettävyyttä

Kuviin, sekä videopostauksiin kannattaa lisätä hashtageja, eli aihetunnisteita. Hashtagien avulla Instagramissa liikkuvat voivat törmätä sisältöösi etsiessään julkaisuja tietyllä aihetunnisteella. Kuva- ja videojulkaisuihin sopii erinomaisesti kuvaavat aihetunnisteet, jotta sisällön aiheesta kiinnostuneet löytävät julkaisusi helpommin.

Hyvänä esimerkkinä aihetunnisteiden käytöstä ovat erilaiset tapahtumat. Useilla tapahtumilla on oma hashtag, jota järjestäjät toivovat tapahtumaan osallistuneiden käyttävän. Kun haet Instagramista julkaisuja tapahtuman hashtagilla, löydät kaikki julkaisut, johon aihetunniste on lisätty.

Kasvot yritykselle

Seuraajia kiinnostaa sosiaalisessa mediassa inhimillisyys ja samaistuttavuus, eli henkilöt yrityksen takana. Useat yritykset luovat toiminnalleen kasvot sosiaalisessa mediassa tapahtuvan henkilöbrändäyksen avulla.

Yrityksesi henkilöstöä voit tuoda esille esimerkiksi esittelemällä yrityksesi asiantuntijan tavanomaista työpäivää tai hänen mielenkiintoista projektiaan. Henkilötarinoiden esille tuomisessa toimii erinomaisesti julkaisujen lisäksi Instagram-Stories -osio, josta kerrotaan tarkemmin kohdassa ”Millaisia julkaisutapoja Instagramissa on?”.

Ala pelkaa antaa persoonallisuutesi näkyä _kuvituskuva_

Millaisia julkaisutapoja Instagramissa on?

Laadukas kuvasisältö vie sinut jo pitkälle Instagramissa. Harkitse kuvien ohelle myös muita julkaisutapoja, kuten livelähetyksiä ja Instagram-Stories, eli tarinaosiota. Uusimpana ominaisuutena on sovellukseen tullut oma videopalvelu IGTV, eli Instagram TV.

Tiesitkö, että video kiinnittää uutisvirrassa surffailevan katseen huomattavasti useammin kuin kuva? Erilaisilla julkaisutavoilla ja vaihtelevalla sisällöllä kerrot tarinaasi ja lisäät yrityksesi mielenkiintoisuutta sosiaalisessa mediassa.

Instagram-tarinan tekeminen_kuvituskuva

Spontaanit tarinat iskevät Instagramissa

Instagram-Storiesin, eli -tarinan suosio kasvaa jatkuvasti. Tarina on oivallinen paikka päivittää esimerkiksi kuulumisia toimistoltasi tai markkinoida yrityksen tuotteita tai palveluita. Ihmiset haluavat katsella rehellisiä ja inhimillisä reaktioita, joten älä suunnittele liikaa vaan toteuta tarinaasi myös spontaanisti!

Tarina-osiolla on yli 500 miljoonaa päivittäistä käyttäjää ympäri maailmaa, joten hyvin todennäköisesti tarinaasi katselee myös yrityksesi potentiaaliset asiakkaat. Aktiivisella päivittämisellä pystyt saavuttamaan myös uusia katsojia, joista tulee tilisi seuraajia ja myöhemmin mahdollisesti asiakkaitasi.

Jaa sisältöä tässä ja nyt

Livelähetykset ovat nimensä mukaan suorana tulevia ”lähetyksiä”. Onko sinulla työpaikallasi jokin mielenkiintoinen yksityiskohta tai tapahtuuko toimialallasi jotain mullistavaa juuri nyt, jonka haluaisit jakaa seuraajiesi kanssa? Kuvaa siitä livevideo, jota katselijat pääsevät seuraamaan reaaliajassa. Livelähetys tulee näkyviin Instagramin tarinaan.

Enemmän mahdollisuuksia IGTV:n avulla

IGTV:ssä voit jakaa vähintään 15 sekunnin ja enintään 10 minuutin mittaisia videoita katselijoillesi. Vahvistetuilla Instagram-tileillä on mahdollista julkaista jopa tunnin mittaisia videoita.

IGTV on oma sovelluksensa, mutta sinne lisättyjä videoita voi katsella myös Instagram-sovelluksella, mikäli seuraajallasi ei ole IGTV-sovellusta.

Tämä oli viimeinen osa Instagramin yrityskäyttö -blogisarjassamme. Käy inspiroitumassa ja tutustumassa Sollertiksen Instagramiin. Mikäli haluat edelleen syventää tietämystäsi Instagramin yrityskäytöstä, ilmoittaudu mukaan 11.9. järjestettävään maksuttomaan webinaariimme täältä.

Tuntuuko, että oma aikasi ei riitä Instagramin päivittämiseen? Ota yhteyttä diginaisiin alla olevalla lomakkeella. Diginaisilta saat näppärästi lisäkäsiä yrityksesi markkinointiin.

[contact-form-7 404 "Not Found"]

VIIMEISIN ARTIKKELI

ActiveCampaignilla onnistut sähköpostimarkkinoinnissa

8.12.2022 |

Tuntuuko sähköpostimarkkinointi työläältä? Tässä blogitekstissä esittelen sinulle helpon … LUE LISÄÄ…

Toimiiko Facebook-markkinointi yrityksessäni?

8.12.2022 |

Facebook on yksi maailman suosituimmista sosiaalisen median alustoista. … LUE LISÄÄ…

Sometrendit 2022 + webinaaritallenne

8.12.2022 |

Vuosi 2022 on vaihtunut vauhdilla somemaailmassa. Uuden vuoden … LUE LISÄÄ…

Hyödynnä Facebook-pikseliä somemarkkinoinnissa

8.12.2022 |

Oletko kuullut Facebook-pikselistä, mutta oma aika ei ole … LUE LISÄÄ…

Harjoittelijan arkea Sollertiksella

8.12.2022 |

Esittely itsestäni  Olen Anna ja opiskelen muotoilualaa neljättä ja viimeistä vuotta. Olin hakemassa harjoittelupaikkaa ja … LUE LISÄÄ…

Yoast SEO -lisäosa hakukone­optimoinnin suunnan­näyttäjä

8.12.2022 |

Hakukoneoptimointi pyörii monien huulilla – mitä se tarkoittaa, … LUE LISÄÄ…

Mitä verkkosivuprojektista on hyvä tietää?

8.12.2022 |

Verkkosivuprojekti voi kuulostaa varsin haastavalta. On helppoa upota … LUE LISÄÄ…