WordPress-sivun sisällön hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi (SEO) on olennainen osa WordPress-sivun menestystä. Se auttaa parantamaan sivusi näkyvyyttä hakukoneissa ja houkuttelemaan enemmän kävijöitä. Tässä artikkelissa jaan kuusi vinkkiä (ja pari kaupan päälle), jotka auttavat sinua hakukoneoptimoimaan WordPress-sivusi ja saavuttamaan parempia tuloksia hakutuloksissa. Tässä artikkelissa puhutaan erityisesti Google-hakukoneesta, mutta samat toimenpiteet parantavat sivujesi näkyvyyttä myös muissa verkon hakukoneissa, kuten Bing.
Jotta sisällön optimoinnilla saadaan haluttuja vaikutuksia, niin huolehdi myös, että sivustosi on teknisesti toimiva ja sisältö näkyy oikein myös mobiililaitteilla.
1. Avainsanojen valinta
Avainsanoilla tarkoitetaan sanoja, joilla sivustosi halutaan nousevan hakukoneen sanahaussa. Sanahakuja voivat olla esimerkiksi ”putkimies Kuopio”, ”kasvislounas Tampere” tai ”punainen pitkä juhlamekko”. Usein hakukoneista etsitään tietoa juuri ennen ostotapahtumaa, joten oikeilla hakutermeillä tuloksiin pääseminen on ensiarvoisen tärkeää.
Avainsanoja voi tutkia Google Ads avainsanojen suunnittelija-työkalulla. Työkalun saat käyttöön, jos olet ottanut Ads-tilin yrityksellesi. Sinulla ei tarvitse olla aktiivisesti pyöriviä mainoksia Ads-palvelussa, voidaksesi käyttää työkalua.
Kuvasta voi nähdä, että esimerkiksi WordPress hakukoneoptimointi termiä haetaan 210 kertaa kuukaudessa hakukoneesta. Jos sanalla haluaa tehdä maksettua mainontaa, klikkaukselle tulee hintaa noin 3,33 euroa. Hakukoneoptimoidulla artikkelilla on mahdollista kiilata tuloksiin heti maksetun mainonnan alapuolelle, joten oikein optimoidulla artikkelilla voi säästää pitkän pennin mainontaan verrattuna.
Käytä avainsanojen suunnittelijaa löytääksesi hakutermejä, joita haetaan hakukoneista riittävästi. Työkalu ehdottaa myös hakemaasi termiin liittyviä avainsanoja, kuten tässä tapauksessa hakukoneoptimointi woocommerce ja wordpress-sivujen hakukoneoptimointi.
Kun mietit mistä kirjoittaisit, niin avainsana tutkimuksen lisäksi ideoita voi saada miettimällä mitä asiakkaasi kysyvät sinulta eniten tai mistä tiedosta he hyötyisivät. Lisäksi voit tutkia mitä hakukoneesta haetaan kirjoittamalla esimerkiksi ”miten + avainsana” tai vaikka ”avainsana + foorumi”, jolloin voit löytää asiaan liittyvää keskustelua ja kohdentaa sisältöäsi keskustelussa esiin tulleisiin kysymyksiin.
2. Luo WordPress-sivullesi laadukasta sisältöä
Kaikkein tärkein asiaa hakukoneoptimoinnissa on muistaa, että ensisijaisesti sivustosi palvelee asiakkaitasi. Vaikka tekstin tuottamisessa tulee pohtia hakukoneen ymmärrystä sivusta, niin kirjoita kuitenkin aina ihmisille. Hakukone tunnistaa laadukkaan sisällön mm. siitä, että kävijät jäävät sivulle joksikin aikaa. Kävijä siis löytää mielenkiintoista sisältöä ja jää lukemaan sitä.
Usein verkosta etsitään tietoa melko nopea tempoisesti, joten sisältö kannattaa järjestellä selkeästi alaotsikoiden alle ja hyödyntää listoja ja kuvia rytmittämään tekstiä. Hakukone tarttuu herkästi otsikoista löytyviin sanoihin, joten huolehdi, että avainsanasi löytyvät niin pääotsikosta kuin aliotsikostakin. Otsikoinnissa on syytä huomioida myös, että otsikot etenevät loogisesti siten, että sivustolla on vain yksi h1 pääotsikko ja sen alla h2 aliotsikoita, joilla voi olla edelleen h3 aliotsikoita.
Vältä sivustollasi toiselta sivulta kopioitua sisältöä, oli se sitten itse kirjoittamaasi tai jonkun muun. Tuplasisältö on kaikkea sisältöä, joka esiintyy samassa muodossa jossain muualla. Tällöin hakukoneen on vaikea päätellä kumpi sisältö on relevantimpi.
Sivuston sisällössä voi tulla myös niin kutsuttu kannibalisointi ongelma. Tällöin sivustolle on tuotettu useaan paikkaan materiaalia, joka kohdentuu samoille hakutermeille. Tällöin hakukone ei tiedä mitä sisältöä näyttää millekin termille. Tämän voi usein havaita tippuneista hakukonesijoituksista tai siitä, että Google Search Console näyttää hakutermille useaa eri laskeutumissivua.
2. Optimoi sivuston nopeus
Nopea latausaika parantaa käyttäjäkokemusta ja vaikuttaa positiivisesti WordPress-sivun hakukonenäkyvyyteen. Sivuston nopeuteen vaikuttaa paljon koodipuolella tapahtuvat asiat, mutta nostan tässä esiin kaksi tapaa, jotka voit tehdä osaamatta koodata. Yksi helppo tapata parantaa latausnopeutta on hakukoneoptimoida kuvat, josta löydät lisätietoa seuraavassa kappaleessa.
Tarkasta lisäosat ja kilkkeet
Tarkasta ettei sivustosi koodia kuormiteta ylimääräisillä lisäosilla. Esimerkikisi jos olet joskus lähtenyt toteuttamaan sivustoasi kaksikielisenä, mutta päättänyt sitten pitäytyä suomenkielessä, niin katso ettei sivustollesi ole jäänyt roikkumaan kielikäännöslisäosaa, kuten WPML. Ylimääräiset lisäosat tuottavat turhaa koodia sivuillesi hidastaen sen avautumista.
Yksi sivun latautumiseen merkittävästi vaikuttava tekijä voi olla myös esimerkiksi upotettava varauskalenteri, joka voi hidastaa sivua useilla sekunneilla. Sivuston nopeuden kannalta on parempi käyttää ”Varaa aikasi”-nappeja kuin upottaa kalenteria sivulle. Käytettävyyden kannalta upotuksella voi joskus olla paikkansa, mutta tarkkaile upotuksen vaikutusta sivujesi sijoitukseen, jos lisäät sen jo toteutetulle sivustolle.
Valitse WordPress-optimoitu palvelintila
WordPress-optimoiduissa palvelintiloissa käytetään yleensä palvelimella olevaa LiteSpeed Cache -lisäosaa, joka nopeuttaa sivustoa enemmän kuin esimerkiksi WordPressiin asennettava WP Super Cache-lisäosa. Joissain webhotelleissa on lisäksi WordPresseille lisäturvaa tuovia ohjelmistoja, jotka poistavat haittakoodia ja tukkivat haavoittovuuksia. Meidän tarjoamassa ylläpidetyssä WordPress-sivutilassa on nämä molemmat ominaisuudet käytössä.
4. Hakukoneoptimoi kuvat
Kuvilla on tärkeä merkitys sivujesi elävöittämisessä. Liian suurina ne voivat kuitenkin hidastaa sivujesi latautumista, mutta oikein optimoituina ne voivat vaikuttaa positiivisesti sivujesi hakukonenäkyvyyteen.
Kuvien koon määrittäminen
Aloitan itse aina sivuston nopeuden parantamisen tarkastamalla ensimmäisenä kuvien koot, koska ne on helppo korjata. Useilla sivuilla kuvia on ladattu WordPressiin suoraan puhelimesta tai laitettu artikkelin kuvitukseksi tekoälyn tuottama kuva. Voit tarkistaa kuvien koon avaamalla sivun Google Chrome-selaimessa ja klikkaamalla hiiren oikealla painikkeella kuvan päällä inspect-valintaa.
Kuvan reunaan tulee kenttä, jossa näet minkä kokoisena kuva esitetään näytölläsi. Oikeaan reunaan aukeaa koodipaneeli, jossa voit viedä kuvan koodin päälle hiiren nähdäksesi enemmän tietoa.
Lisätiedot kertovat, että tämä kuva on 1024 pikseliä leveä, mutta se esitetään 566 pikseliä leveänä sinun selaimessa. Tätä kuvaa olisi siis mahdollista pienentää ja siten nopeuttaa sen latautumista. Samalla voi huomata, että kuvan nimeämisessä ei ole huomioitu hakukoneoptimointia, mutta puhutaan tästä lisää kohta.
Ennen kuin pienennät kuvan oikeaan kokoon, niin tarkasta näkyykö sivu sinulla normaalikoossa. Jos näkymää on zoomattu pienemmäksi ja tallennat kuvan oman monitorin perusteella, niin se voi näkyä pikselöityneenä sivustoa normaalikokoisena käyttävälle surffaajalle.
Kuvan koon voi pienentää esimerkiksi maksuttomassa Canva– tai Pixlr-ohjelmassa verkkoselaimella. Kun tallennat kuvan, niin valitse png, jos tarvitse läpinäkyvän taustan kuvalle (esimerkiksi logo), muuten yleensä jpg on ok. Jpeg kuvaa voi useimmissa tapauksissa pakata tallennuksen yhteydessä hieman pienemmän tiedostokoon saavuttamiseksi. Kokeile esimerkiksi 80% pakkauskokoa.
Kuvien nimeäminen ja alt-tekstit
Hakukone ei ymmärrä mitä kuva esittää, ellei sitä kerrota sille. Tämä tapahtuu nimeämällä kuva osuvasti vaikkapa ”naisten-punainen-mekko.jpg”. Esimerkin mukaisesti välien sijaan tiedostonimissä on hyvä käyttää väliviivaa.
Alt-teksti eli vaihtoehtoinen teksti tarkoittaa tekstiä, jolla kuvaillaan kuvan sisältöä. Tämä teksti luetaan esimerkiksi ruudunluku ohjelmaa käyttäville selaajille. Alt-tekstien käyttö onkin tärkeä osa tehdessä omaa sivustoa saavutettavaksi kaikille käyttäjäryhmille.
WordPressissä voit asettaa alt-tekstin klikkaamalla kuvaa, jolloin näet oikeassa laidassa paikan vaihtoehtoiselle tekstille (englanniksi alternative text). Vaihtoehtoisesti voit asettaa vaihtoehtoisen tekstin etsimällä kuvan mediakirjastosta, klikkaamalla sitä ja asettamalla tekstin sitä kautta, kuten alla olevassa kuvassa.
5. Käytä SEO-lisäosaa
SEO-lisäosat auttavat asettamaan perusoptimoinnit kuntoon WordPress-sivulle, yleensä ohjatun asennuksen kautta. Voit käyttää esimerkiksi maksutonta Yoast SEO-lisäosaa, jonka käytöstä voit lukea tarkemmin artikkelistamme Yoast SEO-lisäosa hakukoneoptimoinnin suunnannäyttäjä.
Tämän jälkeen löydät jokaisen sivun ja artikkelin alta lisäosan luoman optimointinäkymän, jossa pääset asettamaan sivustosi meta-otsikon ja meta-kuvauksen. Näitä kuvauksia näytetään usein hakukoneissa, kun sivustosi nousee hakutuloksiin. Joskus hakukone voi kuitenkin näyttää myös otteen sivustosi sisällöstä, koska kokee sen vastaavan paremmin käyttäjän hakuun. Meta-otsikon ja -kuvauksen luominen on tärkeä osa hakukoneoptimoinnin prosessia, koska ne kertovat tiivistetysti hakukoneelle ja käyttäjälle mistä sivullasi on kysymys. Aseta lisäosan kautta jokaiselle sivulle ja artikkelille meta-tiedot.
Yoast SEO näyttää liikennevaloin mitkä kohdat sivulla tai artikkelissa on jo hakukoneoptimoitu oikein ja mitä voisi vielä tehdä. Kannattaa huomioida, että lisäosa ei ymmärrä suomenkielen taivutusmuotoja, hakukone ymmärtää niitä paremmin.
6. Url-osoite ja linkit
Käytä avainsanojasi myös url-osoitteessa eli siinä osoitteessa, jolla sivulle pääsee. WordPress luo url-osoitteen oletuksena artikkelin tai sivun nimestä, mutta voit vaihtaa sitä artikkelin editointi tilassa sivun oikean laidan asetuspalkista. Huolehdi, että url-osoite on järkevän mittainen ja sisältää tärkeimmät avainsanat.
WordPressissä tulee olla päällä selkokieliset linkit, jotta linkkien nimeäminen oikein onnistuu. Löydät valinnan Asetukset -> Osoiterakenne kohdan alta. Valitse asetukseksi Artikkelin nimi.
Linkitä uudesta artikkelistasi tai sivustasi muihin sivustosi sisältöihin sopivien avainsanojen kohdalta. Ristiin linkitys kertoo Googlelle, että asiat liittyvät toisiinsa. Mitä enemmän sivulle tulee linkkejä, sitä tärkeämmälle se vaikuttaa. Sivuston ulkopuoliset linkitykset esimerkiksi artikkelissa käytettyihin tietolähteisiin tuovat luotettavuutta sanoihisi.
Toivottavasti pääset näillä vinkeillä eteenpäin WordPress-sivujesi hakukoneoptimoinnissa. Mikäli tarvitset apua, niin ota yhteyttä!
Joanna Hoffren
Sollertiksen toimitusjohtaja ja diginainen. Rakastaa hakukoneoptimointia melkein yhtä paljon kuin yli 200 huonekasvin kokoelmaansa. Bloggaa omassa blogissaan älykodin ratkaisuista.
Lue Joannan viimeisimmät tekstit.