5 vinkkiä asiakashankintaan digikanavia käyttäen

Digimaailma on muuttanut keskittymistämme. Siirrymme nopeasti kännyköillämme sisällöstä ja palvelusta toiseen. Keskitymme digitaalisissa kanavissa yhteen asiaan muutaman sekunnin kerrallaan. Se on paljon vähemmän kuin mitä esimerkiksi kultakalan yhdeksän sekunnin keskittymiskyky on.
Nopeatempoisuus muuttaa myös markkinointia yhä huomiohakuisemmaksi. Kasasin viisi vinkkiä, joiden avulla tavoitat asiakkaasi nykymaailman hektisessä menossa.
1. Pysäytä lukijasi
Ei riitä enää, että kerrot tuotteidesi olevan alessa. Asiakkaiden huomiosta kilpaillaan sähköpostin, push-viestien ja ystävien somepostauksien seassa. Huomion saaminen vaatii, että viestisi on oikeasti mielenkiintoinen tai pysäyttävä. Tee sisältöä, joka eroaa massasta. Osuvaa ja hyödyllistä sisältöä digikanaviisi saat, kun tuotat materiaalia niistä kysymyksistä, joita asiakkaasi esittävät sinulle usein.
2. Markkinoi
Orgaaninen näkyvyys, eli se kuinka monelle seuraajallesi näyt ilman markkinointirahaa, on koko ajan laskussa somekanavissa. Ei riitä, että teet hyvää sisältöä, jos sitä ei kukaan näe. Esimerkiksi Facebook tarjoaa todella hyvät markkinointityökalut, joissa pystyt valitsemaan tarkasti kohderyhmäsi.
Testaa mainoksesi toimivuutta ensin vaikka kymmenellä eurolla ja lisää budjettia, jos markkinointisi tuottaa tulosta. Normaalisti ei riitä, että kokeilet muutamalla mainoksella. Hyvien myyntitulosten taustalla on usein satoja mainoskokeiluja.
3. Uudelleenmarkkinoi
Vaikka asiakas saataisiin kerran verkkokauppaan tai kotisivuille, ei ostopäätös välttämättä synny ensimmäisellä käynnillä. Moni asia voi viedä huomion toisaalle kesken palveluidesi tutkimisen. Haluamme tavoittaa asiakkaan uudelleen ja muistuttaa kesken jääneestä ostosta.
Olet varmasti huomannut, että jos käyt katsomassa seuraavaa Rooman matkaasi varten hotellia, alat nähdä kaikkialla mainoksia hotelleista ja lennoista. Voit itse muistuttaa asiakastasi samalla tavalla remarketingin eli uudelleenmarkkinoinnin työkaluilla.
Hyödynnä Facebookin ja Googlen remarketing-työkaluja tavoittaaksesi asiakkaan uudeelleen. Markkinoinnin aloittaminen edellyttää lyhyen koodipätkän asennusta sivujesi koodiin.
4. Ole esillä monikanavaisesti
Monikanavaisuus eli se, että näyt eri digitaalisissa kanavissa lisää uskottavuuttasi. Markkinoi esimerkiksi Googlessa, Facebookissa, Youtubessa ja Instagramissa. Jos asiakas näkee sinut jatkuvasti joka puolelta, täytyyhän palveluidesi ja tuotteidesi olla oikeasti hyviä!
Jotta markkinointisi on mielenkiintoista, eikä tunkeilevaa, sinulla täytyy olla oikeasti jotakin merkityksellistä sanottavaa asiakkaallesi. Jos jokaisessa mainoksessa tarjoat mielenkiintoista tietoa hieman eri muodossa, niin mainoksesi eivät tunnu hyökkääville, vaan päinvastoin niitä jäädään seuraamaan mielenkiinnolla. Pelkkä banaanien ja hotellien tuputtaminen joka kanavassa sen sijaan saa asiakkaasi tympääntymään.
5. Luo strategia
Digikanavissa menestyneillä yrityksillä on taustalla strategia, jota ne noudattavat sinnikkäästi. Menestys ei tule hetkessä, vaan vaatii usein vuosien työtä. Strategian ei kuitenkaan tarvitse säilyä samanlaisena vuodesta toiseen, vaan sitä päivitetään havaintojen ja mittausten pohjalta. Määrittele strategiaan miksi, kuka, milloin, miten ja mitä olet tekemässä.
Kirjoittamani kirja Somestrategia – opas yrittäjälle antaa työkirjamaiseen tapaan valmiit kysymykset oman somestrategian hiomiseksi timanttiselle tasolle.
Tutustu kirjaani Somestrategia – opas yrittäjälle.

Joanna Hoffren
Sollertiksen toimitusjohtaja ja diginainen. Rakastaa hakukoneoptimointia melkein yhtä paljon kuin yli 200 huonekasvin kokoelmaansa. Bloggaa omassa blogissaan älykodin ratkaisuista.
Lue Joannan viimeisimmät tekstit.