Google Ads -mainonta kilpailijan nimellä: Kannattaako se oikeasti?

Oletko törmännyt hakutuloksissa mainoksiin, jotka nousevat esiin, vaikka olet hakenut toisen yrityksen nimellä? Kyseessä on hakusanamainoskampanja, jonka tavoitteena on näkyä kilpailevan yrityksen nimellä. Vaikka Google sallii tällaisen mainonnan, sen hyödyllisyys on kyseenalainen.

Laatupisteet ja kustannukset

Googlen mainonta perustuu huutokauppaan ja laatupisteisiin. Laatupisteet määräytyvät muun muassa avainsanojen ja mainoksen sisällön yhtäläisyyden perusteella. Kun mainostetaan esimerkiksi Vaatekauppa Bertan avainsanalla Vaatekauppa Mattia, Google rankkaa laatupisteitä alemmaksi. Tämän seurauksena mainos näkyy heikommin ja maksaa mainostajalleen enemmän.

Mainehaitta ja asiakaskokemuksen vaarantaminen

Toinen näkökulma brändisanalla tehtävään mainostamiseen on mainehaitta yritykselle, joka hyödyntää kilpailevan yrityksen brändinimeä. Asiakkaan näkökulmasta tällainen toiminta saattaa vaikuttaa olevan ”vilunkia”-yritykseltä, jolta ei halua ostaa mitään. Onnistunut mainonta rakentaa luottamusta, ei herätä epäilyksiä.

Lainsäädäntö ja tavaramerkkioikeudet

Kolmas ja ehkä tärkein näkökulma on lainsäädäntö. Hakusanamainonta toisen yrityksen nimellä on harmaa alue, jossa EU- ja Suomen lainsäädäntö asettavat rajoituksia. Vaikka Google Adsin säännöt sallivat mainostamisen tietyin ehdoin, Suomen ja EU:n lainsäädäntö on aina etusijalla.

  • Kuluttajansuojalaki (KSL 2 luku 4 §) kieltää harhaanjohtavan markkinoinnin, joka voi vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen. Jos mainos antaa kuluttajalle virheellisen kuvan mainostajan identiteetistä tai yhteydestä kilpailijaan, se on lainvastainen.
  • Tavaramerkkilaki (544/2019) suojaa yrityksen nimeä ja tuotemerkkejä. Sen tavoitteena on estää sekaannus kuluttajan mielessä, eli ettei hän erehtyisi luulemaan, että mainostaja on kilpaileva yritys tai että sillä olisi taloudellinen yhteys kilpailijaan.
  • Euroopan unionin tuomioistuin (EU:n tuomioistuin) on linjannut useissa tapauksissa, että avainsanojen käyttö itsessään ei välttämättä ole tavaramerkkioikeuksia loukkaava teko. Ratkaisevaa on kuitenkin se, miten mainos lopulta esitetään käyttäjälle.

Riskinä on, että kilpailija voi nostaa kanteen tavaramerkkioikeuksien loukkaamisesta tai harhaanjohtavasta markkinoinnista.

Vahvista enemmin omaa brändiä hakusanamainoksilla.

Parhaat tulokset Google Ads -mainonnasta saat, kun keskityt oman yrityksesi brändin vahvistamiseen. Sen sijaan, että mainostaisit kilpailijan nimellä, mainosta tuotteitasi ja palveluitasi, jotka ovat relevantteja omalle kohdeyleisöllesi. Näin varmistat, että mainontasi on lainmukaista ja rakennat omaa brändiäsi pitkäjänteisesti.

Tiina Kuiri

Lehtori, YAMK, AmO
Savonia ammattikorkeakoulu

Tiina Kuiri on digitaalisen markkinoinnin ja myynnin asiantuntija. Hän valmentaa ja opettaa opiskelijoita sekä yrityksiä hyödyntämään dataa käytännönläheisesti digitaalisen markkinoinnin toteutuksessa.

VIIMEISIN ARTIKKELI

Vesikirppu – Palvelut esille ammattimaisilla verkkosivuilla

30.09.2025 |

Liikuntaa veden äärellä Vesikirppu on Pohjois-Savossa toimiva vesiliikunnan asiantuntijayritys. Sen perustajalla, Markku Kilpeläisellä, on yli … LUE LISÄÄ…

Stevenel – Tuloksia nopeasti ja riskittömästi hakukoneoptimoinnilla

24.09.2025 |

Kuka on Stevenel? Stevenel Oy on kansainvälisesti toimiva yritys, joka valmistaa ja toimittaa lastinkäsittelylaitteita satamille, … LUE LISÄÄ…

Kruunupuisto – Sujuvaa digimarkkinointia ja aitoa yhteistyötä

15.09.2025 |

Kruunupuisto on pieni pala paratiisia Punkaharjun mäntymetsän siimeksessä. Sen omistaa Punkaharjun Kuntoutussairaalasäätiö ja liiketoiminnasta vastaa … LUE LISÄÄ…

7 Vinkkiä tietoturvaan etätöissä

27.08.2025 |

Etätöistä on tullut monelle arkipäivää. Toiset tekevät sitä vain satunnaisesti, kun taas toisille se on … LUE LISÄÄ…

Miten valita oikea Microsoft 365 lisenssi yrityksellesi?

26.08.2025 |

Microsoft 365 on pilvipohjainen tuottavuus- ja yhteistyöympäristö, joka sisältää työkalut sähköpostiin, tiedostojen hallintaan, tiimityöhön ja … LUE LISÄÄ…

Google Ads -mainonta kilpailijan nimellä: Kannattaako se oikeasti?

13.08.2025 |

Oletko törmännyt hakutuloksissa mainoksiin, jotka nousevat esiin, vaikka olet hakenut toisen yrityksen nimellä? Kyseessä on … LUE LISÄÄ…

Virtuaalipalvelin vai webbihotelli verkkosivujesi kodiksi?

04.08.2025 |

Kun yrityksesi verkkosivut tai verkkokauppa ovat tärkeä osa liiketoimintaasi, niiden sijoituspaikka eli palvelinratkaisu on hyvä … LUE LISÄÄ…

Miten tekoälyä voi hyödyntää sisällöntuotannossa?

29.07.2025 |

Tuntuuko sisällöntuotanto hankalalta? Et saa ideoita, aikataulu on loppumassa ja et tiedä, mitä tehdä. Kokeile … LUE LISÄÄ…