Google Analytics – yrittäjän työkalu

Google Analytics on suosittu verkkosivuston liikenteen ja kävijöiden seurantaan tarkoitettu työkalu, jonka avulla saat monipuolista tietoa mistä kanavista kävijät tulevat ja mitä he sivustollasi tekevät. Ja mikä parasta, työkalu on maksuton.
Google Analytics on saatavana myös mobiiliversiona, jolloin se kulkee aina mukanasi.
Google Analytics -seuranta
Google Analyticsissa seurattavat tiedot on jaettu kuuteen osaan.
Reaaliaikaisen raportoinnin avulla voit seurata esimerkiksi sitä, kuinka monta henkilöä sivustollasi on juuri sillä hetkellä.
Yleisö-raportti kertoo muun muassa aktiiviset käyttäjät sivuilla, heidän sijaintinsa ja käytössä olevan nettiselaimen, sekä uudet että sivuille palaavat kävijät.
Hankinta-raportti seuraa mitä kautta käyttäjä on päätynyt sivustollesi. Raportista selviää, mikä selain on ollut käytössä ja onko kyse orgaanisesta hakutuloksesta vai maksetusta mainoksesta.
Käyttäytymistä tutkivien raporttien avulla voit selvittää, miten nettisivukävijä liikkuu sivuilla ja kuinka kauan sivuilla on käytetty aikaa.
Tavoitteita seuraavasta raportista näet etukäteen asetettujen tavoitteiden täyttymisen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi uutiskirjeen tilaus.
Verkkokauppa-raporttien avulla voit seurata kehitys- ja tulotavoitteidesi täyttymistä.
Äsken mainittujen tietojen katselmus kertoo paljon sivustosi toimivuudesta ja sisällön laadusta. Kokonaisuudessaan Google Analytics tarjoaa kattavat tiedot kävijöistäsi, joiden avulla pystyt seuraamaan tilastoja ja tekemään muutoksia ja kehityksiä niiden pohjalta.
Esimerkiksi kun tiedät, mitä kautta sivustollesi tulee kävijöitä, osaat kohdentaa markkinointia paremmin. Seuraa kävijämääriä ja sen muutoksia niin lyhyellä kuin myös pitkällä aikavälillä. Tarkkaile mahdollisia laskuja tai nousuja. Jos sellaisia tulee, on hyvä miettiä niiden syitä.
Tavoitteiden asettaminen
Google Analyticsin avulla voit luoda tavoitteita, joilla mitataan, kuinka sivustosi pääsee asettamiisi päämääriin. Tavoitteina voi olla esimerkiksi uutiskirjeen tilaus, yhteydenottojen saaminen tai ostosten tekeminen, kun kyseessä on verkkokauppasivusto.
Tavoitteilla saadaan entistä tarkempaa tietoa omien markkinointitoimien tehokkuudesta. Kun määrität tavoitteet huolellisesti, saat palvelusta paljon tärkeää tietoa, joka mahdollistaa toimintasi kehittämisen.
Kun tavoite täyttyy, Google Analytics kirjaa tiedot konversiodataan, josta ne on aina nähtävissä ja käytettävissä eri raporteissa.
Tavoitetyypit
Google Analyticsin tavoitteet on jaettu neljään eri tyyppiin.
Kohde-tavoite on täyttynyt, kun käyttäjä päätyy tiettyyn määriteltyyn kohteeseen sivustollasi. Kohde voi olla ”Kiitos uutiskirjeen tilaamisesta”-sivuille päätyminen rekisteröitymisen vahvistukseksi.
Tapahtuma-tavoite aktivoituu, kun tapahtumaksi määritelty toiminto käynnistyy. Tämä tapahtuma voi olla esimerkiksi videon toistaminen tai mainosklikkaus.
Kesto-tavoite täyttyy, kun käyttäjä viettää sivuillasi vähintään määrittelemäsi ajan.
Sivuja/näyttöjä istuntoa kohden tavoitteessa käyttäjä katselee tietyn määrän sivuja tai näyttöjä.
Google Analytics antaa arvokasta tietoa, joiden avulla pystyt kehittämään liiketoimintaasi. Siksi se onkin tärkeä työkalu juuri sinulle, joka haluat tehdä digimarkkinointia tehokkaasti seuraten sivustosi liikennettä ja toimivuutta.
Mikäli tarvitset apua Google Analyticsissa, me Diginaiset autamme sinua. Ota siis rohkeasti yhteyttä!
Googlen työkalut -juttusarja
