Luo positiivista näkyvyyttä vaikuttajamarkkinointia hyödyntäen

Vaikuttajamarkkinointi on yksi markkinoinnin osa-alue, jota hyödynnetään sosiaalisen median kanavissa päivittäin. Ennen vaikuttajamarkkinoinniksi riitti epäsuora tuotesijoittelu, mutta trendit ja tavat ovat muuttuneet paljon.

Vaikuttajamarkkinointi tarkoittaa käytännössä yhteistyötä jonkun esimerkiksi somessa tai julkisuudessa paljon esillä olevan henkilön kanssa. Yhteistyön avulla yritys ja tuote saavat näkyvyyttä kuten myös itse vaikuttaja. Esimerkiksi Instagramissa ja Youtubessa törmää tämän tästä kaupallisessa yhteistyössä tehtyihin materiaaleihin.

 

Valitse vaikuttajasi viisaasti

Vaikuttajamarkkinoinnin ei tarvitse olla suuren yrityksen suuri kampanja onnistuakseen. Jos haluat kokeilla vaikuttajamarkkinointia, avaa rohkeasti keskusteluyhteys instagrammaajan, youtubettajan tai vaikkapa paikallisen urheilutähden kanssa.

Valitse vaikuttajasi niin, että tuotteesi tai palvelusi löytää kohderyhmänsä. Jos tuotteesi on esimerkiksi nuorille suunnattu vaatemerkki, vaikuttajasi seuraajaryhmän tulisi koostua nuorista, joille haluat tuoda esiin vaatemerkkiäsi. Jos tuotteesi on suunnattu vaikkapa odottaville äideille, valitse vaikuttaja, jonka kohderyhmään kuuluu odottavia äitejä. Näin kysyntä ja tarjonta kohtaavat, ja vaikuttajasi seuraajat kiinnostuvat todennäköisimmin tuotteestasi.

 

Myy tuotteen sijasta ideaa

Nykypäivän vaikuttajamarkkinoinnissa on tärkeää luoda someseuraajia kiinnostavaa sisältöä pelkän mainoksen sijaan.

Jotta vaikuttajamarkkinointi ei muuttuisi pelkäksi mainokseksi, kannattaa luoda sisältöä, joka herättää someseuraajien mielenkiinnon koko ajan päivittyvässä postausvirrassa. Mielenkiintoinen tarina, ajankohtainen aihe tai hyödyllinen vinkki jäävät paremmin vaikuttajasi seuraajien mieleen kuin täysin tyylipuhdas mainos.

Jos tuotteesi on esimerkiksi elintarvike, vaikuttajasi voi tehdä esimerkiksi ruokavinkkipostauksen, jossa käytetään juuri sinun tuotettasi. Varsinkin nuorille somettajille vaikuttajat saattavat tuntua jopa ystäviltä, vaikka he eivät oikeasti tuntisikaan toisiaan. Vinkkipostaukset voivat toimia positiivisesti oikean ystävän suosituksen tavoin.

 

Aitous ja luonnollisuus näkyvät positiivisesti

Sisällöllinen rehellisyys puree paremmin kuin piilomainonta. Someseuraajat ovat hyvin valveutuneita sen suhteen, sisältääkö postaus mainontaa. Useimmiten somepersoonat ilmoittavat postauksissaan hyvin rehellisesti ”Tehty kaupallisessa yhteistyössä x kanssa”. Rehellisyys saa aikaan luottamusta niin yrityksen, vaikuttajan kuin seuraajien välille. Visuaalisissa somekanavissa on lisäksi hyvä muistaa materiaalin laatu. Mitä parempi laatu postauksen kuvassa tai videossa on, sitä parempi.

Jos henkilö on oikeasti kiinnostunut tuotteestasi tai palvelustasi, vaikuttajamarkkinointi voi tuottaa hyviä tuloksia. Teennäisyys ja teeskentely eivät kanna pitkälle, jos henkilö ja markkinoitava tuote eivät kohtaakaan. Oikean vaikuttajakumppanin löytäminen ja valinta on tärkeä tekijä markkinoinnin onnistumisen kannalta.

 

Inspiroidu muiden tekemisestä

Seuraa vaikuttajia ja erilaisia vaikuttajamarkkinointikampanjoita. Muiden tekemiä kampanjoita ei kannata matkia, mutta seuraamalla muiden tekemistä omat idearattaat saattavat lähteä paremmin pyörimään.

Sosiaalinen media on pullollaan esimerkkejä vaikuttajamarkkinoinnista. Youtubettaja mariieveronica osallistui muutaman muun youtubettajan tavoin vastikään Kingis-jäätelökampanjaan.

Lidl Suomi puolestaan värväsi youtubettaja Hermannin omaan kesäkampanjaansa.

 

Jos kaipaat apua digitaalisen markkinoinnin tiimoilta, Diginaiset auttavat sinua mielellään.

 

Myös Diginaiset ovat löytäneet omat vaikuttajakumppaninsa kuopiolaisista urheilijoista.
Myös Diginaiset ovat löytäneet omat vaikuttajakumppaninsa kuopiolaisista urheilijoista.

 

Emmi Elo

VIIMEISIN ARTIKKELI

Harjoitteluni Sollertiksella – Digimarkkinoinnin oppeja

09.10.2025 |

Nimeni on Milla ja opiskelen tietotekniikkaa Savonia-ammattikorkeakoulussa. Suoritan Sollertiksella 15 viikon mittaista harjoittelua, jonka aikana … LUE LISÄÄ…

Sometrendit 2026

08.10.2025 |

Sosiaalisen median kenttä on monimuotoisempi kuin koskaan  Sosiaalisen median maailma elää jatkuvassa muutoksessa. Käyttäjät kaipaavat … LUE LISÄÄ…

6 syytä miksi yrityksen kannattaa olla sosiaalisessa mediassa

07.10.2025 |

Sosiaalisia medioita ovat muun muassa Facebook, Instagram, TikTok ja LinkedIn, ja jokainen näistä palveluista on … LUE LISÄÄ…

Vesikirppu – Palvelut esille ammattimaisilla verkkosivuilla

30.09.2025 |

Liikuntaa veden äärellä Vesikirppu on Pohjois-Savossa toimiva vesiliikunnan asiantuntijayritys. Sen perustajalla, Markku Kilpeläisellä, on yli … LUE LISÄÄ…

Stevenel – Tuloksia nopeasti ja riskittömästi hakukoneoptimoinnilla

24.09.2025 |

Kuka on Stevenel? Stevenel Oy on kansainvälisesti toimiva yritys, joka valmistaa ja toimittaa lastinkäsittelylaitteita satamille, … LUE LISÄÄ…

Kruunupuisto – Sujuvaa digimarkkinointia ja aitoa yhteistyötä

15.09.2025 |

Kruunupuisto on pieni pala paratiisia Punkaharjun mäntymetsän siimeksessä. Sen omistaa Punkaharjun Kuntoutussairaalasäätiö ja liiketoiminnasta vastaa … LUE LISÄÄ…

7 Vinkkiä tietoturvaan etätöissä

27.08.2025 |

Etätöistä on tullut monelle arkipäivää. Toiset tekevät sitä vain satunnaisesti, kun taas toisille se on … LUE LISÄÄ…

Miten valita oikea Microsoft 365 lisenssi yrityksellesi?

26.08.2025 |

Microsoft 365 on pilvipohjainen tuottavuus- ja yhteistyöympäristö, joka sisältää työkalut sähköpostiin, tiedostojen hallintaan, tiimityöhön ja … LUE LISÄÄ…