Markkinointi sosiaalisessa mediassa – pakollinen paha?

Kello soi, sataa vettä. Kerttu raottaa silmiä ja laittaa puhelimen torkulle, vielä viisi minuuttia. Puhelimen piristessä hetken päästä itsepintaisesti Kerttu nappaa puhelimen. Ulkona sataa vettä, mutta ystävä Australiasta on laittanut Facebookiin aurinkoisen kuvan, jossa hän hymyilee kengurun hypätessä taustalla. Kerttu tykkää ja selaa eteenpäin. Serkun lapsi hymyilee rippikuvassaan, naapuri on käynyt kalassa.

Kuulostaako tutulle? Todennäköisesti, koska yli 80 % meistä suomalaisista on Facebookissa. Sosiaalista mediaa käytetään vuorokauden ympäri. Sinne tullaan tarkastamaan ystävien ja tuttavien kuulumisia. Keskimäärin Suomessa käytetään aikaa 4,5 tuntia somessa joka viikko. Jos sinun mainoksesi näkyy päivitysvirrassa keskimäärin 3 sekunnin ajan yhdelle katsojalle, niin saatko mainonnalla oikeasti hyötyä? Some-markkinointi vaatiikin suunnitelmallisuutta.

Kahvia hörppiessään Kerttu etsii syntymäpäivälahjaa tyttärelleen. Kaisa on aina ollut kova lukemaan, joten Kerttu on mennyt hakukoneen kautta verkkokirjakaupan sivulle. Aika loppuu kuitenkin kesken, joten Kerttu nappaa laukkunsa ja astuu ulos sateeseen.

Remarketing tavoittaa uudelleen asiakkaan

Remarketingilla tarkoitetaan markkinointia, jolla pystyt tavoittamaan kotisivuillasi käyneet kävijät uudelleen. Facebookissa toiminnallisuus otetaan käyttöön asentamalla kotisivuille Facebook-pikselikoodi.

Lounaalla Kerttu selaa taas Facebookia. Ruudulle tulee mainos, jossa mainostetaan kirjaa yhdysvaltalaisesta sijoittajasta Mark Cubanista. Täydellinen lahja tyttärelle, joka rakastaa Leijonan luola -ohjelmaa! Kerttu klikkaa mainosta ja päätyy samaan kirjakauppaan, jota hän selaili jo aamulla. Toimitus luvataan muutamassa päivässä, ja Kerttu tilaa kirjan suoraan tyttärensä kotiovelle.

Asiakkaan ostopäätös ei synny aina ensimmäisellä eikä välttämättä toisellakaan kertaa. Ostotapahtuma voi keskeytyä kiireen vuoksi, tai huomio voi siirtyä toiseen asiaan. Muistuttamalla asiakasta yrityksen olemassaolosta uudelleen ostotapahtuma saadaan todennäköisemmin loppuun asti.

Johtoryhmän kokous, palavereita ja läjä sähköpostia. Iltapäivällä Kertun puhti on poissa, mutta olisi kiva saada aikaa hieman itselle. Kirjoitettuaan viimeisen sähköpostin Kerttu avaa vielä Facebookin. Ruudulle hyppäävät videossa aurinkoisesti hymyilevät naiset. Kerttu tajuaa, että hän on nähnyt kyseisen yrityksen logon joka aamu ajaessaan töihin. Tällä kertaa hän pysähtyy kotimatkalla katsomaan uutta kuntosalia, josko sieltä saisi lisää puhtia päivään…  

Some haltuun

  1. Markkinointi sosiaalisessa mediassa – pakollinen paha?
  2. Viisi vinkkiä menestykseen sosiaalisessa mediassa
  3. Järjestä menestyvä Facebook-kilpailu
  4. Kuinka nopeasti näkyvyytesi voi kasvaa? Asiakastarina – Digiapua LadyLine Kuopiolle
  5. Räjäytä näkyvyytesi Facebookissa – 5 päivän haaste yrityksesi näkyvyyden kasvattamiseksi
Joanna Hoffren

Joanna Hoffren

Sollertiksen toimitusjohtaja ja diginainen. Rakastaa hakukoneoptimointia melkein yhtä paljon kuin yli 200 huonekasvin kokoelmaansa. Bloggaa omassa blogissaan älykodin ratkaisuista.

Lue Joannan viimeisimmät tekstit.

VIIMEISIN ARTIKKELI

7 Vinkkiä tietoturvaan etätöissä

27.08.2025 |

Etätöistä on tullut monelle arkipäivää. Toiset tekevät sitä vain satunnaisesti, kun taas toisille se on … LUE LISÄÄ…

Miten valita oikea Microsoft 365 lisenssi yrityksellesi?

26.08.2025 |

Microsoft 365 on pilvipohjainen tuottavuus- ja yhteistyöympäristö, joka sisältää työkalut sähköpostiin, tiedostojen hallintaan, tiimityöhön ja … LUE LISÄÄ…

Google Ads -mainonta kilpailijan nimellä: Kannattaako se oikeasti?

13.08.2025 |

Oletko törmännyt hakutuloksissa mainoksiin, jotka nousevat esiin, vaikka olet hakenut toisen yrityksen nimellä? Kyseessä on … LUE LISÄÄ…

Virtuaalipalvelin vai webbihotelli verkkosivujesi kodiksi?

04.08.2025 |

Kun yrityksesi verkkosivut tai verkkokauppa ovat tärkeä osa liiketoimintaasi, niiden sijoituspaikka eli palvelinratkaisu on hyvä … LUE LISÄÄ…

Miten tekoälyä voi hyödyntää sisällöntuotannossa?

29.07.2025 |

Tuntuuko sisällöntuotanto hankalalta? Et saa ideoita, aikataulu on loppumassa ja et tiedä, mitä tehdä. Kokeile … LUE LISÄÄ…

AI optimointi WordPressissä – Huomioi tekoäly verkkosivuillasi

23.07.2025 |

AI eli tekoäly muuttaa miten tietoa etsitään ja miten hakukoneet tarjoavat vastauksia. AI optimointia kannattaakin … LUE LISÄÄ…

WordPress-ylläpito turvaa verkkosivujesi toiminnan

27.05.2025 |

WordPress-ylläpito on tärkeä osa verkkosivujen toimintaa. Moni yrittäjä ajattelee, että verkkosivut tehdään kerran ja sen … LUE LISÄÄ…

Multimediaesitysten luonti Microsoft Sway-työkalulla

26.03.2025 |

Microsoft Sway on selainpohjainen digitaalinen tarinankerrontatyökalu, jonka avulla voit luoda ja jakaa interaktiivisia esityksiä ja … LUE LISÄÄ…