Kannattaako jälkimarkkinointi?
Mitä on jälkimarkkinointi? Jälki- tai uudelleenmarkkinoinnilla tarkoitetaan asiakkuuden hoitoa, kun ostaminen on jo tapahtunut tai asiakas on vaikkapa vain käynyt yrityksesi kotisivuilla. Sen tarkoituksena on vahvistaa asiakastyytyväisyyttä ja saada aikaan lisää myyntiä. Jälkimarkkinointi vanhoille asiakkaille on aina helpompaa ja edullisempaa kuin uusien asiakkaiden hankkiminen. Pienelläkin budjetilla mainosten näyttökertojen määrä netissä voi nousta kymmeniin tuhansiin.
Kuinka Googlen jälkimarkkinointi toimii?
Googlen jälkimarkkinoinnin ideana on aktivoida vanhoja asiakkaita palaamaan uudelleen sivuillesi näyttämällä heille haluamiasi ilmoituksia. Muistutetaan siis yhä uudestaan yrityksesi olemassaolosta ja pyritään näin saamaan asiakas jälleen valitsemaan tuotteesi tai palvelusi. Uudelleenmarkkinointi lisää myös brändisi tunnettuvuutta. Mikäli aiemmasta ostotapahtuma on ollut asiakkaalle positiivinen kokemus, hän ostaa helpommin uudestaan samalta hyväksi havaitulta taholta.
Miten Googlen jälkimarkkinointi toteutetaan?
Jos mainostat jo Google AdWordsissä, sinun tarvitsee vain lisätä nettisivuillesi Googlen uudelleenmarkkinointitagi eli seurantatunniste. Näin sivuillasi vierailevat lisätään jälkimarkkinointisi katsojiksi evästeiden (Cookies) avulla. Voit räätälöidä tagin eri sivuille vastaamaan tarkemmin määriteltyjä kategorioita.
Missä jälkimarkkinointimainokset näkyvät?
Jälkimarkkinointimainokset näkyvät sivuillasi käyneille heidän selatessaan Googlen mainoksia sisältäviä muita sivustoja. Nämä sivustot muodostavat Google Display -verkoston (Google Display Network). Jälkimarkkinointina voidaan näyttää banneria kampanjoista, tarjouksista tai vaikka vain yrityksen brändistä. Display-verkostossa on mahdollista näyttää mainoksia teksti-, kuva-, video- ja multimediamuodoissa. Eri vaihtoehdot kannattaa pitää mielessä, sillä väri ja liike herättävät aina ihmisen huomion. Animaatiolla tai videolla voit kertoa tarinan joka jää mieleen.
Miten jälkimarkkinointi kohdennetaan?
Google suosittelee, että kohdennat ensimmäisen jälkimarkkinointikampanjasi kaikkiin, jotka ovat käyneet verkkosivuillasi. Kohdentamisessa voi hyödyntää esimerkiksi Google Analytics -seurantatyökalua. Kävijäseurantaan tarkoitetun työkalun avulla voit seurata, mitkä mainokset tuovat kävijät uudelleen sivustollesi ja saavat heidät toimimaan halutulla tavalla. Voit myös luoda erilaisia jälkimarkkinointilistoja. Voit vaikkapa tarjota sivuiltasi aiemmin ostaneille tuotteistasi -30% alennusta, kun taas sivuillasi ostamatta vierailleet saavat erilaisen tarjouksen.
Googlen jälkimarkkinointi on tehokas verkkomarkkinoinnin väline koska se pitää sinut ”kytkettynä” kohderyhmääsi vaikka he poistuvatkin sivultasi.