Mitä verkkosivuprojektista on hyvä tietää?

Verkkosivuprojekti voi kuulostaa varsin haastavalta. On helppoa upota teknologiajargonin suohon, jos asioihin ei ole perehtynyt. Totuus on kuitenkin se, että kaikki eivät voi olla perillä jokaisesta asiasta. Verkkosivuprojekteissa tärkeintä on löytää sama aaltopituus. Asiakkaalla ei välttämättä ole tietoa mikä on webhotelli, SSL-salaus tai verkkotunnus. Puhumattakaan siitä, kuinka nämä toimivat. Tämän takia sinulla on ammattilaiset käytössäsi.

Kysy rohkeasti verkkosivuprojektin teknisistäkin asioista

Asiallisen toimijan tulee pystyä selvittämään asiakkaalle selkokielisesti teknologian salat. Jos asiakkaalle tulee tunne, että nyt upotaan teknologiajargonin suohon, eikä projektin toteuttaja pysty tätä kurssia kääntämään, täytyy hälytyskellojen soida.

Teknillisten alojen ammattilaiset tuppaavat puhumaan omaa kieltään, mutta se on myös avattava asiakkaalle. On helppoa antaa ”ammattilaisen” viedä näissä tapauksissa ja ulkoistaa se oma harkinta. Tätä ei pidä tapahtua. Kannattaa rohkeasti kysyä mitä tässä tehdään ja miksi. Vastaus näihin kysymyksiin ei saa mennä yli (potentiaalisen) asiakkaan ymmärryksen, vaan sen täytyy olla selkokielinen. Luotettavan toimijan kanssa ei jää kysymyksiä. On ainoastaan selkeitä vastauksia.

Kummalliset ja kryptiset vastaukset tai vähättelevä asenne eivät mairittele palveluntuottajan tai projektipäällikön kykyä tehdä työtään kunnolla. Ammattimainen toimija ymmärtää tilanteen ja pystyy yhteistyöhön asiakkaan kuin asiakkaan kanssa. Ymmärrys siitä, että palveluahan tässä tuotetaan, on erittäin tärkeää. Loppujen lopuksi molemmat, asiakas ja palveluntuottaja, hyötyvät onnistuneesta yhteistyöstä.

Sollertis on IT- ja digimarkkinointiyritys

Mitä? Milloin? Miksi?

Verkkosivuprojektit eivät ole eksaktia tiedettä. Teknisiltä haasteilta ei kuitenkaan aina vältytä. Haasteisiin paras ratkaisu on selkeä, läpinäkyvä ja rehellinen kommunikointi. Asiakkaan on tiedettävä, mitä verkkosivuprojektissa tapahtuu. Pidetään kiinni siitä, mitä on sovittu. Jos jostain syystä tulee mutkia matkaan, näistä kerrotaan rehellisesti ja avoimesti. Suoristetaan mutka ja jatketaan matkaa. Hyvä kommunikointi on kaiken A & O. Asiakkaan on tiedettävä mitä tehdään, milloin tehdään ja miksi tehdään. Tässä pätee myös sama sääntö kuin aikaisemmin, kysyvä ei tieltä eksy eikä vastaaja voi olla hiljainen.

Asiakkaalla on oltava selkeä käsitys verkkosivuprojektin etenemisestä. Projekti ei voi edetä aloituspalaverista maaliin ilman kommunikointia. Verkkosivuprojektin tekijä ei missään vaiheessa häviä maan alle ja ilmoita asiakkaalle, että valmista on – pidit sitten tästä tai et.

Kommunikoidaan, kysellään, muutetaan ja ennen kaikkea kuunnellaan. Suurin luottamusta herättävä tekijä on se, että projektin vetäjä ei vain kuule, vaan kuuntelee asiakasta. Ilman kommunikaatiota ei synny luottamusta.

Hyvä fiilis ja reilu meininki verkkosivuprojektissa

Verkkosivuprojekteissa tärkeään rooliin nousee hyvä tekemisen meininki. Asiakkaalle tulee näkyä aito, hyvä yhteishenki projektin aikana. Tämä ei tarkoita mitään keinohymyä tai opeteltuja spiikkejä, vaan oikeaa ja aitoa hyvää fiilistä. Tätähän ei saa kuntoon pelkkä projektipäällikkö. Verkkosivuprojektin toteutus on tiimityötä. Yhteen hiileen puhaltaa myynti, graafikko, ohjelmoija ja projektipäällikkö. Hyvä yhteishenki on merkki siitä, että homma toimii! Niin erikoiselta kuin se kuulostaakin, se on yksi tärkeimpiä tekijöitä projektin läpiviemisessä.

Sollertiksen työntekijät ratkomassa sinun digi- ja IT-haasteitasi
Kun kaipaat helposti lähestyttävää tiimiä ympärillesi, ota meihin yhteyttä.

Julkaistu ensimmäisen kerran 15.6.2021. Nostettu uudelleen 18.8.2021.

Teemu Suihkonen

VIIMEISIN ARTIKKELI

7 Vinkkiä tietoturvaan etätöissä

27.08.2025 |

Etätöistä on tullut monelle arkipäivää. Toiset tekevät sitä vain satunnaisesti, kun taas toisille se on … LUE LISÄÄ…

Miten valita oikea Microsoft 365 lisenssi yrityksellesi?

26.08.2025 |

Microsoft 365 on pilvipohjainen tuottavuus- ja yhteistyöympäristö, joka sisältää työkalut sähköpostiin, tiedostojen hallintaan, tiimityöhön ja … LUE LISÄÄ…

Google Ads -mainonta kilpailijan nimellä: Kannattaako se oikeasti?

13.08.2025 |

Oletko törmännyt hakutuloksissa mainoksiin, jotka nousevat esiin, vaikka olet hakenut toisen yrityksen nimellä? Kyseessä on … LUE LISÄÄ…

Virtuaalipalvelin vai webbihotelli verkkosivujesi kodiksi?

04.08.2025 |

Kun yrityksesi verkkosivut tai verkkokauppa ovat tärkeä osa liiketoimintaasi, niiden sijoituspaikka eli palvelinratkaisu on hyvä … LUE LISÄÄ…

Miten tekoälyä voi hyödyntää sisällöntuotannossa?

29.07.2025 |

Tuntuuko sisällöntuotanto hankalalta? Et saa ideoita, aikataulu on loppumassa ja et tiedä, mitä tehdä. Kokeile … LUE LISÄÄ…

AI optimointi WordPressissä – Huomioi tekoäly verkkosivuillasi

23.07.2025 |

AI eli tekoäly muuttaa miten tietoa etsitään ja miten hakukoneet tarjoavat vastauksia. AI optimointia kannattaakin … LUE LISÄÄ…

WordPress-ylläpito turvaa verkkosivujesi toiminnan

27.05.2025 |

WordPress-ylläpito on tärkeä osa verkkosivujen toimintaa. Moni yrittäjä ajattelee, että verkkosivut tehdään kerran ja sen … LUE LISÄÄ…

Multimediaesitysten luonti Microsoft Sway-työkalulla

26.03.2025 |

Microsoft Sway on selainpohjainen digitaalinen tarinankerrontatyökalu, jonka avulla voit luoda ja jakaa interaktiivisia esityksiä ja … LUE LISÄÄ…