Mitä yrityksen tulee huomioida Facebookin uudistuessa?

Facebookin perustaja ja nykyinen toimitusjohtaja Mark Zuckerberg julkisti vastikään uudistuksia, jotka tulevat koskemaan Facebookia ja sitä, minkälaiset julkaisut tulevat jatkossa menestymään. Viime vuosi oli Facebookille vaikea tekaistuihin uutisiin liittyvien oikeusjuttujen ja negatiivisuutta herättäneiden ”tägää kaveri” – julkaisuiden takia.

Nyt vuonna 2018 Facebook haluaa parantaa ihmisten keskinäistä vuorovaikutusta. Tarkoituksena on saada ihmiset keskustelemaan ja jakamaan asioita lähipiirin kanssa. Ystävien ja perheen julkaisut tulevat näkymään uutisvirrassa entistä paremmin. Entä miten tämä liittyy yrityksiin? Yritysten on hyvä alkaa pohtia, millaista mielenkiintoista sisältöä kannattaa tehdä, jotta asiakkaat kiinnostuvat julkaisuista. Tarinat ja tarinallisuus tulevat jatkossa toimimaan postauksissa, ja lisäksi paikallisia uutisia tullaan nostamaan paremmin esille.

Vaikuttajamarkkinointi ryhmissä kannattaa

Syksyn aikana Suomessa on ollut havaittavissa Facebook-ryhmien suosion kasvua, ja ryhmien rooli Facebookissa nousee edelleen. Omassa digimarkkinoinnissa tämä asia kannattaa huomioida ja harkita vaikuttajamarkkinointia tiettyjen ryhmien sisällä. Keskustelu ryhmien sisällä on noussut suureen rooliin, ja kohderyhmän ollessa oikea, yrityksen tuotteita ja palveluita kannattaa tuoda ryhmässä esille. Tulevaisuudessa voi olla mahdollista, että markkinointikampanjoita voidaan kohdentaa suoraan tiettyjen ryhmien jäsenille.

Videot vetoavat somessa

Mark Zuckerbergin mukaan videosisällöt tulevat olemaan sosiaalisessa mediassa seuraavan kolmen vuoden trendi. Facebookin tilastojen mukaan Facebookin, Instagramin ja WhatsAppin stories-osiot ovat nousseet suureen suosioon. Yritysten on hyvä tarttua tähän ja viimeistään nyt alkaa harjoitella videosisällön tekemistä stories-osioon. Liikkuva kuva vangitsee some-käyttäjän huomion paremmin kuin perinteinen teksti- tai kuvapostaus.

Uudistuksia pikaviestinpalveluihin

Facebookin omistama pikaviestinpalvelu WhatsApp on tärkeä sovellus monelle älylaitteita käyttävälle – WhatsAppissa lähetetään kuukausitasolla noin 60 miljardia viestiä. Nyt Facebook on julkistanut pienille ja keskisuurille yrityksille WhatsApp Business –sovelluksen, jonka ideana on toimia yritysten asiakaskommunikoinnin välineenä. Sovellus saadaan todennäköisesti Suomessa käyttöön kevään aikana. Sillä välin on hyvää aikaa pohtia, kuinka sovellusta voi jatkossa hyödyntää omassa digimarkkinoinnissa. WhatsAppissa on myös käytössä edellä mainittu stories-osio, joka kannattaa ehdottomasti ottaa haltuun.

Lisäksi Messenger on lähitulevaisuudessa mahdollista integroida yrityksen kotisivuille. Nyt kyseisestä lisäosasta on julkaistu beta-versio. Zuckerbergin mukaan asiakkaat voivat keskustella yritysten kanssa paremmin reaaliajassa Messengerin avulla. Tämä uudistus on samassa linjassa muiden uudistusten kanssa – vuorovaikutusta ja keskustelevuutta halutaan lisätä some-käyttäjien keskuudessa entisestään.

Miksi Facebookin uudistuksiin on syytä reagoida yrityksen omassa digimarkkinoinnissa?

Mark Zuckerbergin julkaisemat uudistukset kertovat hiljaisia viestejä siitä, mihin suuntaan sosiaalinen media on kuluvana vuonna menossa. Jotta oman yrityksen digimarkkinointi onnistuu, on hyvä tietää, mikä somessa toimii ja mitkä ovat sen trendit. Oma kohderyhmä täytyy tuntea, jotta digimarkkinoinnista saadaan kaikki hyöty irti. Jos digimarkkinoinnissa ei sopeuduta sosiaalisen median uudistuksiin ripeästi, on todennäköistä, että kilpailija hyödyntää tämän mahdollisuuden ja poimii asiakkaat omaan koriinsa.

Varaa maksuton strategiapalaveri diginaisille

Emmi Elo

VIIMEISIN ARTIKKELI

WordPress-ylläpito turvaa verkkosivujesi toiminnan

27.05.2025 |

WordPress-ylläpito on tärkeä osa verkkosivujen toimintaa. Moni yrittäjä ajattelee, että verkkosivut tehdään kerran ja sen … LUE LISÄÄ…

Multimediaesitysten luonti Microsoft Sway-työkalulla

26.03.2025 |

Microsoft Sway on selainpohjainen digitaalinen tarinankerrontatyökalu, jonka avulla voit luoda ja jakaa interaktiivisia esityksiä ja … LUE LISÄÄ…

Roundcube-webmailin käyttöohje

18.03.2025 |

Roundcube on suosittu webmail-sovellus, joka tarjoaa helppokäyttöisen käyttöliittymän sähköpostien hallintaan. Tässä ohjeessa käymme läpi yleisimmät … LUE LISÄÄ…

Asiakastarina: Lemmikkihoitola Moppe ja Miiru Oy

29.01.2025 |

”Lemmikit ovat ihmisen parhaita ystäviä ja perheenjäseniä.Tiedämme miten tärkeitä tunnesiteitä lemmikin ja omistajan välille syntyy.” … LUE LISÄÄ…

Miksi sähköposti ei lähde – Yleisimmät ongelmat ja SMTP-asetukset

17.01.2025 |

Sähköposti on olennainen osa yritysviestintää. Jos sähköpostit eivät lähde omalta koneelta, on tilanne usein hyvin … LUE LISÄÄ…

Katsaus Sollertiksen vuoteen 2024

10.01.2025 |

Vuosi on vaihtunut ja kaikki ovat palanneet työn ääreen. Halusin tehdä pienen katsauksen vuoteen 2024 … LUE LISÄÄ…

Hakukoneoptimointi – avain asiakkaiden löytämiseen digitaalisessa ostopolussa

03.01.2025 |

Tiesitkö, että tutkimuksien mukaan asiakkaan digitaalinen ostopolku alkaa useimmiten Googlettamalla? Kyllähän sinä sen varmasti tiesit, … LUE LISÄÄ…

Olemme ulkoistaneet laskutuksemme

27.11.2024 |

Olemme ulkoistaneet laskutuksen hoitamisen BRANG Oy:lle 02.12.2024 alkaen. Huomioithan, että laskulla oleva tilinumero on muuttunut ja suoritukset tulee … LUE LISÄÄ…