Näin tilaat kotisivut onnistuneesti

Ohjeita onnistuneeseen kotisivujen tilaukseen.

Mahdollisuus päivittää kotisivuja itse

Erilaisia kotisivujen julkaisujärjestelmiä on lukuisia. Niiden käyttö ei yleensä vaadi ohjelmointitaitoja, ja voit muokata kotisivujen tekstejä ja kuvia editorilla. Verkossa on paljon myös hyviä avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmiä, esimerkiksi WordPress ja Joomla. Kun kotisivusi luodaan julkaisujärjestelmän päälle, voit itse varmistaa, että sivusi ovat aina ajan tasalla.

Riippumattomuus palveluntarjoajasta

Varmista, että halutessasi pystyt siirtämään kotisivut toiselle palveluntarjoajalle. Monet yritykset myyvät kotisivuja omiin julkaisujärjestelmiinsä: pystyt itse päivittämään sivuja mutta et saa oikeuksia sivujesi koodiin. Jos palveluntarjoajasi lopettaa toimintansa tai päättää sopimuksesi, joudutaan kotisivusi luomaan uudelleen.

Varmuuskopiointi

Mikäli tilaat operaattorista riippumattomat kotisivut, saat itse varmuuskopioitua ne ottamalla kotisivutilaan FTP-yhteyden ja siirtämällä tiedostot omalle koneellesi sekä hakemalla tietokannasta kopion. Jos tämä on uutta sinulle, pyydä ohjeet oman varmuuskopion ottamiseksi, heti kun sivut valmistuvat. Jatkossa ota varmuuskopio sivuista aina ennen kuin teet niihin isoja muutoksia. On hyvä kysyä myös, millaiset varmuuskopiot palveluntarjoajallasi on, jotta voit tarvittaessa pyytää palautusta myös heidän kauttaan.

Responsiivisuus

Responsiivisuudella tarkoitetaan sitä, että kotisivut skaalautuvat käytettävän laitteen mukaan. Tällöin kotisivut saadaan helppokäyttöisiksi ja hyvin toimiviksi myös kännyköillä ja tableteilla.

Kotisivutila ja verkkotunnus

Kotisivut tarvitsevat aina verkko-osoitteen, joka kirjoitetaan selaimeen kotisivujen avaamiseksi tietystä palvelintilasta. Verkkotunnusten hinnat vaihtelevat sen mukaan minkä päätteen haluat osoitteellesi. Suomessa toimivilla yrityksillä on yleensä aina fi-päätteinen osoite ja usein lisäksi myös ulkomaalaisia päätteitä kuten com ja net. Palvelintilojen hinnat vaihtelevat paljon eri palveluntarjoajien ja ominaisuuksien mukaan.

Tee selkeä tarjouspyyntö

Tee mahdollisimman selväksi jo tarjouspyynnössä, mitä olet tilaamassa. Kerro ainakin seuraavat asiat:

Esittely

Lyhyt kuvaus, mitä yrityksesi tekee ja kenelle sen verkkosivut on suunnattu.

Työn kuvaus

Kerro, sisältyykö sivujen graafisen ilmeen tekeminen tarjouspyyntöön vai onko ilme jo valmiina. Kerro myös, jos haluat käyttää osittain olemassa olevaa materiaalia.

Arvioi, kuinka monta sivua kotisivuille on tulossa.

Ilmoita, haluatko syöttää sivujen sisällön kotisivuille itse vai sisältyykö syöttö tarjouspyyntöön. Jos haluat siirtää vanhoilla sivuillasi olevan materiaalin uusille sivuille, muista mainita siirrettävän materiaalin osoite.

Määrittele toiminnallisuudet: haluatko sivuillesi yhteydenottolomakkeen, kalenterin, kuvagallerian tai jotakin muuta?

Aikataulu: mihin määräpäivään mennessä sivujen tulee olla valmiit?

Tekniikka

Sivujen tulee olla responsiiviset, jotta ne toimivat kaikilla laitteilla.

Kerro, haluatko itse päivitettävät sivut ja tuleeko sivujen olla riippumattomat palveluntarjoajasta.

Mainitse, haluatko käyttää olemassa olevaa kotisivutilaa vai tarvitsetko paikan kotisivuillesi. Kysy, kuinka usein palveluntarjoaja varmuuskopioi sivut ja kauanko varmuuskopioita säilytetään, jos pyydät tarjousta myös kotisivutilasta.

Helpdesk

VIIMEISIN ARTIKKELI

7 Vinkkiä tietoturvaan etätöissä

27.08.2025 |

Etätöistä on tullut monelle arkipäivää. Toiset tekevät sitä vain satunnaisesti, kun taas toisille se on … LUE LISÄÄ…

Miten valita oikea Microsoft 365 lisenssi yrityksellesi?

26.08.2025 |

Microsoft 365 on pilvipohjainen tuottavuus- ja yhteistyöympäristö, joka sisältää työkalut sähköpostiin, tiedostojen hallintaan, tiimityöhön ja … LUE LISÄÄ…

Google Ads -mainonta kilpailijan nimellä: Kannattaako se oikeasti?

13.08.2025 |

Oletko törmännyt hakutuloksissa mainoksiin, jotka nousevat esiin, vaikka olet hakenut toisen yrityksen nimellä? Kyseessä on … LUE LISÄÄ…

Virtuaalipalvelin vai webbihotelli verkkosivujesi kodiksi?

04.08.2025 |

Kun yrityksesi verkkosivut tai verkkokauppa ovat tärkeä osa liiketoimintaasi, niiden sijoituspaikka eli palvelinratkaisu on hyvä … LUE LISÄÄ…

Miten tekoälyä voi hyödyntää sisällöntuotannossa?

29.07.2025 |

Tuntuuko sisällöntuotanto hankalalta? Et saa ideoita, aikataulu on loppumassa ja et tiedä, mitä tehdä. Kokeile … LUE LISÄÄ…

AI optimointi WordPressissä – Huomioi tekoäly verkkosivuillasi

23.07.2025 |

AI eli tekoäly muuttaa miten tietoa etsitään ja miten hakukoneet tarjoavat vastauksia. AI optimointia kannattaakin … LUE LISÄÄ…

WordPress-ylläpito turvaa verkkosivujesi toiminnan

27.05.2025 |

WordPress-ylläpito on tärkeä osa verkkosivujen toimintaa. Moni yrittäjä ajattelee, että verkkosivut tehdään kerran ja sen … LUE LISÄÄ…

Multimediaesitysten luonti Microsoft Sway-työkalulla

26.03.2025 |

Microsoft Sway on selainpohjainen digitaalinen tarinankerrontatyökalu, jonka avulla voit luoda ja jakaa interaktiivisia esityksiä ja … LUE LISÄÄ…