Somemarkkinoinnin avulla asiakkaat takaisin

Lounasravintola Ajassa oli hiiren hiljaista. Yhtä ainoatakaan asiakasta ei ollut paikalla, vaikka ravintola oli auki. Ravintoloitsijalle hiljaisuus nosti pintaan kylmänhien.

Inkilänmäen huipulla sijaitsevassa ravintolassa oli tapahtunut keväällä 2017 vesivahinko ja ravintola oli suljettuna usean kuukauden ajan. Asiakkaat olivat sillä aikaa siirtyneet lounastamaan kuka minnekin.

Ravintolan avatessa jälleen ovensa, haasteena oli välittää tieto asiakkaille ja saada heidät palaamaan takaisin ravintolaan. Tässä vaiheessa Sollertiksen Diginaiset ja Lounasravintola Ajan ravintolapäällikkö Juha Heinonen löysivät toisensa.

Yhteistyö käynnistyi vauhdikkaasti elokuussa. Lounasravintola Ajan Facebook-sivusto uudistettiin kokonaan. Yhdessä asiakkaan kanssa luotiin suunnitelma visuaaliselle ilmeelle sekä strategia asiakkaiden palauttamiseksi lounaspöytiin.

Diginaiset etsivät oikeat seuraajat Facebookista ja kohdensivat markkinoinnin Kuopion alueelle. Someviestinnällä haluttiin kertoa autoileville asiakkaille erityisesti paikan monipuolisista ja herkullisista ruoista.

Juhalla oli myös ajatus teemalounaasta. Yhdessä pohdittiin, kuinka sitä tulisi nostaa esille. Hyvin rakennetun suunnitelman pohjalta markkinointia oli helppo lähteä toteuttamaan Facebookissa.

Marraskuussa ravintolan kaiuttimista soljui pehmeä jazz ja asiakkaat nauttivat lounasta New Orleansin hengessä. Teemalounas onnistui odotusten mukaisesti. Ravintola oli täynnä tyytyväisiä asiakkaita ja he toivoivat saman tyylisiä lounaita lisää.

”Yhteistyö Diginaisten kanssa on ollut sujuvaa ja somepäivityksiä on saatu tarvittaessa nopeallakin aikataululla. Meitä on kuunneltu ja meidän ajatukset ja ideat ovat jalostuneet yhteisissä palavereissa meidän näköiseksi tuotteeksi”, kertoo Juha Heinonen.

Tiina Kuiri

Lehtori, YAMK, AmO
Savonia ammattikorkeakoulu

Tiina Kuiri on digitaalisen markkinoinnin ja myynnin asiantuntija. Hän valmentaa ja opettaa opiskelijoita sekä yrityksiä hyödyntämään dataa käytännönläheisesti digitaalisen markkinoinnin toteutuksessa.

VIIMEISIN ARTIKKELI

7 Vinkkiä tietoturvaan etätöissä

27.08.2025 |

Etätöistä on tullut monelle arkipäivää. Toiset tekevät sitä vain satunnaisesti, kun taas toisille se on … LUE LISÄÄ…

Miten valita oikea Microsoft 365 lisenssi yrityksellesi?

26.08.2025 |

Microsoft 365 on pilvipohjainen tuottavuus- ja yhteistyöympäristö, joka sisältää työkalut sähköpostiin, tiedostojen hallintaan, tiimityöhön ja … LUE LISÄÄ…

Google Ads -mainonta kilpailijan nimellä: Kannattaako se oikeasti?

13.08.2025 |

Oletko törmännyt hakutuloksissa mainoksiin, jotka nousevat esiin, vaikka olet hakenut toisen yrityksen nimellä? Kyseessä on … LUE LISÄÄ…

Virtuaalipalvelin vai webbihotelli verkkosivujesi kodiksi?

04.08.2025 |

Kun yrityksesi verkkosivut tai verkkokauppa ovat tärkeä osa liiketoimintaasi, niiden sijoituspaikka eli palvelinratkaisu on hyvä … LUE LISÄÄ…

Miten tekoälyä voi hyödyntää sisällöntuotannossa?

29.07.2025 |

Tuntuuko sisällöntuotanto hankalalta? Et saa ideoita, aikataulu on loppumassa ja et tiedä, mitä tehdä. Kokeile … LUE LISÄÄ…

AI optimointi WordPressissä – Huomioi tekoäly verkkosivuillasi

23.07.2025 |

AI eli tekoäly muuttaa miten tietoa etsitään ja miten hakukoneet tarjoavat vastauksia. AI optimointia kannattaakin … LUE LISÄÄ…

WordPress-ylläpito turvaa verkkosivujesi toiminnan

27.05.2025 |

WordPress-ylläpito on tärkeä osa verkkosivujen toimintaa. Moni yrittäjä ajattelee, että verkkosivut tehdään kerran ja sen … LUE LISÄÄ…

Multimediaesitysten luonti Microsoft Sway-työkalulla

26.03.2025 |

Microsoft Sway on selainpohjainen digitaalinen tarinankerrontatyökalu, jonka avulla voit luoda ja jakaa interaktiivisia esityksiä ja … LUE LISÄÄ…