TikTok – nouseva somealusta

TikTok on tämän vuoden kuumin somealusta! Palvelu on tunnettu aikaisemmin myös nimellä Musica.ly. TikTokin emoyritys osti Musica.lyn vuonna 2017 ja alkoi kehittää alustaa kovaa tahtia. TikTokin perusideana on taltioida erilaisia lyhyitä videoita ja jakaa niitä näppärästi palveluun puhelimella. Videoihin voi lisätä esimerkiksi tehosteita tai musiikkia suoraan jo kuvatessa. Erilaiset haasteet, joita suorittaa, ovat TikTokissa suosittuja. Omaa luovuutta voi käyttää lähes rajattomasti sisällön luomisessa. TikTok on täysin riippumaton Facebookin ja Googlen alustoista, ja kilpailee suosiosta etenkin YouTuben ja Instagramin kanssa.

TikTokissa julkaistaan pääpainoisesti huumoripitoista sisältöä. Alusta on onnistunut tuomaan mukanaan jotain erilaista ja kiinnostavaa somekanavien kentälle. Leikkisyys ja hassuttelu kuuluvat vahvasti TikTokin maailmaan. Videoiden editointi on tehty alustalla helpoksi, eikä sovelluksen lataaja tarvitse tunteja sen opetteluun. Tämä voi olla yksi syy, miksi alusta nousi viime vuoden lopulla globaalisti suureen suosioon.

TikTokin räjähdysmäinen suosio

Kuukausitasolla TikTokilla on yli 500 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Eniten käyttäjiä löytyy Intiasta, Kiinasta ja Yhdysvalloista, mutta myös Suomessa latausten määrä on viimeisen vuoden aikana triplaantunut. Aktiivisten käyttäjien määrässä TikTok on jo ohittanut Snapchatin, Linkedinin ja Twitterin.

TikTokin latausmäärät kaavio
TikTokin latausmäärät 2017-2019

TikTok on myös yksi maailman ladatuimmista mobiiliappeista. Viime marraskuussa sovelluksen lataukset ylittivät 1,5 miljardia. Pelejä lukuunottamatta, TikTok on maailman kolmanneksi ladatuin sovellus. Tällä hetkellä TikTokin yrityskäyttö on vielä suhteellisen pientä, mutta tulee hyvin todennäköisesti kasvamaan kuluvan vuoden aikana.

Ensi viikolla sukelletaan syvemmin tämän somealustan maailmaan ”Miten otan TikTokin käyttöön?” – blogitekstin myötä!

Lähteet: TikTok, SensorTower, Statista

Tiina Kuiri

Lehtori, YAMK, AmO
Savonia ammattikorkeakoulu

Tiina Kuiri on digitaalisen markkinoinnin ja myynnin asiantuntija. Hän valmentaa ja opettaa opiskelijoita sekä yrityksiä hyödyntämään dataa käytännönläheisesti digitaalisen markkinoinnin toteutuksessa.

VIIMEISIN ARTIKKELI

7 Vinkkiä tietoturvaan etätöissä

27.08.2025 |

Etätöistä on tullut monelle arkipäivää. Toiset tekevät sitä vain satunnaisesti, kun taas toisille se on … LUE LISÄÄ…

Miten valita oikea Microsoft 365 lisenssi yrityksellesi?

26.08.2025 |

Microsoft 365 on pilvipohjainen tuottavuus- ja yhteistyöympäristö, joka sisältää työkalut sähköpostiin, tiedostojen hallintaan, tiimityöhön ja … LUE LISÄÄ…

Google Ads -mainonta kilpailijan nimellä: Kannattaako se oikeasti?

13.08.2025 |

Oletko törmännyt hakutuloksissa mainoksiin, jotka nousevat esiin, vaikka olet hakenut toisen yrityksen nimellä? Kyseessä on … LUE LISÄÄ…

Virtuaalipalvelin vai webbihotelli verkkosivujesi kodiksi?

04.08.2025 |

Kun yrityksesi verkkosivut tai verkkokauppa ovat tärkeä osa liiketoimintaasi, niiden sijoituspaikka eli palvelinratkaisu on hyvä … LUE LISÄÄ…

Miten tekoälyä voi hyödyntää sisällöntuotannossa?

29.07.2025 |

Tuntuuko sisällöntuotanto hankalalta? Et saa ideoita, aikataulu on loppumassa ja et tiedä, mitä tehdä. Kokeile … LUE LISÄÄ…

AI optimointi WordPressissä – Huomioi tekoäly verkkosivuillasi

23.07.2025 |

AI eli tekoäly muuttaa miten tietoa etsitään ja miten hakukoneet tarjoavat vastauksia. AI optimointia kannattaakin … LUE LISÄÄ…

WordPress-ylläpito turvaa verkkosivujesi toiminnan

27.05.2025 |

WordPress-ylläpito on tärkeä osa verkkosivujen toimintaa. Moni yrittäjä ajattelee, että verkkosivut tehdään kerran ja sen … LUE LISÄÄ…

Multimediaesitysten luonti Microsoft Sway-työkalulla

26.03.2025 |

Microsoft Sway on selainpohjainen digitaalinen tarinankerrontatyökalu, jonka avulla voit luoda ja jakaa interaktiivisia esityksiä ja … LUE LISÄÄ…