Valistus toimii mutta kalastelu käy entistä röyhkeämmäksi

Joka viides meistä, eli miljoona suomalaista, on joutunut tietojenkalastelun, sen paljon puhutun phishingin uhriksi. Kansa osaa varoa huijauskirjeitä, mutta silti kaipaisi lisää tietoa tietoturva-asioista, ilmenee YouGov-data-analytiikkafirman tekemästä kyselytutkimuksesta. Otos käsitti tuhat suomalaista.

Ero aikaisempaan tietoon on selvä, vaikka kalastelu lisääntyy ja se käy yhä röyhkeämmäksi, valistustyö puree. Voimme käyttää muutosta kuvaavassa aikajanassa YouGovin keräämää aineistoa.

YouGovin menetelmä perustuu laajaan panelistijoukkoon, josta on mahdollista tehdä suhteellisen edustavia otantoja erilaisiin tarkoituksiin. On kai syytä todeta, että kyseessä on markkinatutkimuksia ja mielipidegallupeja tekevä yritys. Pääkonttoriaan Iso-Britanniassa pitävä firma toimii sujuvasti niin Euroopassa, Pohjois-Amerikassa kuin Lähi-idässä tai Aasiassa. Missään muualla samanlaista kuin suomalainen tietoturvatietoisuus ei tavata. Yritys siis tekee kyselytutkimuksia ja gallupejaan asiakastoimenantoina. Suomessa mittauksen maksaja on Nordea-pankki.

YouGov BrandIndex taas mittaa päivittäin brändien ympärillä tapahtuvaa pöhinää, kuten muotitermi kuuluu. IT-firmat loistavat poissa olollaan kärkikymmenikössä, mutta yksi operaattoreista DNA kuitenkin kasvaa brändinä.

Yhtään tietoturvafirmaa fanituslistoilla ei näy. Rahalaitoksista S-Pankki on sympaattisin. Liekö kannatuksen takana se, että S-Pankki on hoitanut kohtalaisen hyvin tiedotuksen kalasteluvaaroista. Sen nimissä on tehty paljon puhelimitse tyyppihuijausyrityksiä, joissa asiakas saa ensin sähköpostin tai tekstiviestin, jossa siltä pyydetään pankkitunnusten lisäksi myös puhelinnumeroa.

S-pankista kerrotaan, että huijausyrityksistä on tullut pankeille valitettavan yleisiä. Lisätietoja kalastellaan puhelimitse esiintyen esimerkiksi pankin tai jonkin viranomaisen edustajana. Tämä onnistuu enää vanhuksilla, joihin tarkkavainuiset kalastelijat panostavatkin.

Ohessa on yksi taidokkaimmista tavatuista huijauksista, eli huijarien tekemä feikkisivu S-pankin nimissä. Näennäisesti asiallisen näköisen sivuston oikealla puolen näkyy tietojenkeruukaavake tarkkojen tietotojen kalastelemiseksi. Näin tärkeilevästi esiintyvien huijareiden tehtäväksi jäi puhelimessa urkkia avainlukulistojen lukusarjoja.

Poliisin mukaan parhaat näistä kalasteljoista olisivat helposti selvittäneet tiensä teatterikouluun.

Summia emme tiedä, kuinka paljon kalastelu maksaa pankeille, mutta paljon se on. Valistusta on syytä jatkaa.

Tavan mukaan kyberrikolliset kulkevat yhden askeleen hyviä hakkereita edellä. Mikä onkaan heidän rikollisen mielensä seuraava luovuuden ja kekseliäisyyden rieumuvoitto?

Nyt tosin on ollut vähän aikaa hiljaista phishing-rintamalla. Kuopion käräjäoikeudessa tuomiolla oli vasta noin 35 tekijän ryhmä apureita ja päätetekijöitä. Neljä päätekijää saivat petostehtailustaan alioikeudessa neljän vuoden ehdottomat linnatuomiot, jotka tosin eivät vielä ole lainvoimaisia.  Maa polttaa Suomessa.

Tämän saman jengin väitetään nyt kalastelevan Ruotsissa.

Joka viides meistä, eli miljoona suomalaista, on joutunut tietojenkalastelun, sen paljon puhutun phishingin uhriksi.

Reijo Holopainen

VIIMEISIN ARTIKKELI

WordPress-ylläpito turvaa verkkosivujesi toiminnan

27.05.2025 |

WordPress-ylläpito on tärkeä osa verkkosivujen toimintaa. Moni yrittäjä ajattelee, että verkkosivut tehdään kerran ja sen … LUE LISÄÄ…

Multimediaesitysten luonti Microsoft Sway-työkalulla

26.03.2025 |

Microsoft Sway on selainpohjainen digitaalinen tarinankerrontatyökalu, jonka avulla voit luoda ja jakaa interaktiivisia esityksiä ja … LUE LISÄÄ…

Roundcube-webmailin käyttöohje

18.03.2025 |

Roundcube on suosittu webmail-sovellus, joka tarjoaa helppokäyttöisen käyttöliittymän sähköpostien hallintaan. Tässä ohjeessa käymme läpi yleisimmät … LUE LISÄÄ…

Asiakastarina: Lemmikkihoitola Moppe ja Miiru Oy

29.01.2025 |

”Lemmikit ovat ihmisen parhaita ystäviä ja perheenjäseniä.Tiedämme miten tärkeitä tunnesiteitä lemmikin ja omistajan välille syntyy.” … LUE LISÄÄ…

Miksi sähköposti ei lähde – Yleisimmät ongelmat ja SMTP-asetukset

17.01.2025 |

Sähköposti on olennainen osa yritysviestintää. Jos sähköpostit eivät lähde omalta koneelta, on tilanne usein hyvin … LUE LISÄÄ…

Katsaus Sollertiksen vuoteen 2024

10.01.2025 |

Vuosi on vaihtunut ja kaikki ovat palanneet työn ääreen. Halusin tehdä pienen katsauksen vuoteen 2024 … LUE LISÄÄ…

Hakukoneoptimointi – avain asiakkaiden löytämiseen digitaalisessa ostopolussa

03.01.2025 |

Tiesitkö, että tutkimuksien mukaan asiakkaan digitaalinen ostopolku alkaa useimmiten Googlettamalla? Kyllähän sinä sen varmasti tiesit, … LUE LISÄÄ…

Olemme ulkoistaneet laskutuksemme

27.11.2024 |

Olemme ulkoistaneet laskutuksen hoitamisen BRANG Oy:lle 02.12.2024 alkaen. Huomioithan, että laskulla oleva tilinumero on muuttunut ja suoritukset tulee … LUE LISÄÄ…