Vinkkejä hyvään lehdistötiedotteeseen

Lehdistötiedotteen tarkoituksena on saada toimittajat kiinnostumaan tiedotettavasta asiasta niin, että siitä päätetään tehdä uutinen. Joskus kehno tiedote voi jäädä lojumaan toimituksen sähköpostiin sen suurempaa huomiota herättämättä. Näillä vinkeillä pääset hyvin alkuun lehdistötiedotteen kirjoittamisessa.

Panosta tekstin sujuvuuteen ja rakenteeseen

Tiedotteen rakenne kannattaa pitää mahdollisimman yksinkertaisena. Ensimmäisenä tiedotteessa huomion kiinnittää otsikko. Ytimekkäällä ja selkeällä otsikolla herätetään kiinnostusta ja kerrotaan, mistä oikein on kyse. Varsinaisen tekstin alkuun on hyvä kertoa terävällä otteella oleellisimmat tiedot siitä, mitä, missä ja milloin tapahtuu. Loppua kohden voi mennä hieman yksityiskohtaisempiin tietoihin. Useimmiten tiedotteessa on myös lyhyt esittely tiedotteen lähettäneestä tahosta ja sen toiminnasta.

Kielioppivirheet syövät uskottavuutta

Oikeinkirjoitus kannattaa tarkistaa useampaan kertaan koko tekstin osalta ennen tiedotteen lähettämistä. Liiallinen kapulakielisyys ja vaikeasti ymmärrettävät sanat kannattaa unohtaa, sillä mitä ymmärrettävämpää teksti on, sitä varmemmin se kiinnostaa vastaanottajaa.

Lehdistötiedote ei ole mainos

Vaikka lehdistötiedotteen tavoitteena on ikään kuin mainostaa tiedotettavaa asiaa toimituksille, tiedotteen ei kannata olla suoranainen mainos. Mainokset jätetään usein omaan arvoonsa, eikä niistä välttämättä innostuta jutuntekomielessä.

Joko saa julkaista?

Julkaisuajankohta, embargo, kiinnostaa mediaa. Jos lehdistötiedotteessa mainitut tiedot ovat julkisia heti, tiedotteeseen voidaan lisätä teksti ”julkaisuvapaa heti”. Jos lehdistötiedote sisältää tietoa, josta saa uutisoida vasta myöhemmin, on tiedotteeseen syytä lisätä päivämäärä ja kellonaika, jolloin tieto on julkaistavissa. Näin vältytään odottamattomilta yllätyksiltä ja väärinkäsityksiltä.

Kiinnostava tiedote poikii haastattelupyyntöjä

Tiedotteen loppuun on hyvä laittaa asiasta lisätietoja antavan henkilön yhteystiedot ja mahdollisesti ajankohta, jolloin henkilö on parhaiten tavoitettavissa. Henkilöä ei välttämättä kannata valita toimistolla pitkää tikkua vetämällä – ellei valittu henkilö ole tosissaan perehtynyt asiaan ja valmiina antamaan toimittajille haastatteluja.

Emmi Elo

VIIMEISIN ARTIKKELI

Harjoitteluni Sollertiksella – Digimarkkinoinnin oppeja

09.10.2025 |

Nimeni on Milla ja opiskelen tietotekniikkaa Savonia-ammattikorkeakoulussa. Suoritan Sollertiksella 15 viikon mittaista harjoittelua, jonka aikana … LUE LISÄÄ…

Sometrendit 2026

08.10.2025 |

Sosiaalisen median kenttä on monimuotoisempi kuin koskaan  Sosiaalisen median maailma elää jatkuvassa muutoksessa. Käyttäjät kaipaavat … LUE LISÄÄ…

6 syytä miksi yrityksen kannattaa olla sosiaalisessa mediassa

07.10.2025 |

Sosiaalisia medioita ovat muun muassa Facebook, Instagram, TikTok ja LinkedIn, ja jokainen näistä palveluista on … LUE LISÄÄ…

Vesikirppu – Palvelut esille ammattimaisilla verkkosivuilla

30.09.2025 |

Liikuntaa veden äärellä Vesikirppu on Pohjois-Savossa toimiva vesiliikunnan asiantuntijayritys. Sen perustajalla, Markku Kilpeläisellä, on yli … LUE LISÄÄ…

Stevenel – Tuloksia nopeasti ja riskittömästi hakukoneoptimoinnilla

24.09.2025 |

Kuka on Stevenel? Stevenel Oy on kansainvälisesti toimiva yritys, joka valmistaa ja toimittaa lastinkäsittelylaitteita satamille, … LUE LISÄÄ…

Kruunupuisto – Sujuvaa digimarkkinointia ja aitoa yhteistyötä

15.09.2025 |

Kruunupuisto on pieni pala paratiisia Punkaharjun mäntymetsän siimeksessä. Sen omistaa Punkaharjun Kuntoutussairaalasäätiö ja liiketoiminnasta vastaa … LUE LISÄÄ…

7 Vinkkiä tietoturvaan etätöissä

27.08.2025 |

Etätöistä on tullut monelle arkipäivää. Toiset tekevät sitä vain satunnaisesti, kun taas toisille se on … LUE LISÄÄ…

Miten valita oikea Microsoft 365 lisenssi yrityksellesi?

26.08.2025 |

Microsoft 365 on pilvipohjainen tuottavuus- ja yhteistyöympäristö, joka sisältää työkalut sähköpostiin, tiedostojen hallintaan, tiimityöhön ja … LUE LISÄÄ…