Vinkkejä hyvään lehdistötiedotteeseen

Lehdistötiedotteen tarkoituksena on saada toimittajat kiinnostumaan tiedotettavasta asiasta niin, että siitä päätetään tehdä uutinen. Joskus kehno tiedote voi jäädä lojumaan toimituksen sähköpostiin sen suurempaa huomiota herättämättä. Näillä vinkeillä pääset hyvin alkuun lehdistötiedotteen kirjoittamisessa.
Panosta tekstin sujuvuuteen ja rakenteeseen
Tiedotteen rakenne kannattaa pitää mahdollisimman yksinkertaisena. Ensimmäisenä tiedotteessa huomion kiinnittää otsikko. Ytimekkäällä ja selkeällä otsikolla herätetään kiinnostusta ja kerrotaan, mistä oikein on kyse. Varsinaisen tekstin alkuun on hyvä kertoa terävällä otteella oleellisimmat tiedot siitä, mitä, missä ja milloin tapahtuu. Loppua kohden voi mennä hieman yksityiskohtaisempiin tietoihin. Useimmiten tiedotteessa on myös lyhyt esittely tiedotteen lähettäneestä tahosta ja sen toiminnasta.
Kielioppivirheet syövät uskottavuutta
Oikeinkirjoitus kannattaa tarkistaa useampaan kertaan koko tekstin osalta ennen tiedotteen lähettämistä. Liiallinen kapulakielisyys ja vaikeasti ymmärrettävät sanat kannattaa unohtaa, sillä mitä ymmärrettävämpää teksti on, sitä varmemmin se kiinnostaa vastaanottajaa.
Lehdistötiedote ei ole mainos
Vaikka lehdistötiedotteen tavoitteena on ikään kuin mainostaa tiedotettavaa asiaa toimituksille, tiedotteen ei kannata olla suoranainen mainos. Mainokset jätetään usein omaan arvoonsa, eikä niistä välttämättä innostuta jutuntekomielessä.
Joko saa julkaista?
Julkaisuajankohta, embargo, kiinnostaa mediaa. Jos lehdistötiedotteessa mainitut tiedot ovat julkisia heti, tiedotteeseen voidaan lisätä teksti ”julkaisuvapaa heti”. Jos lehdistötiedote sisältää tietoa, josta saa uutisoida vasta myöhemmin, on tiedotteeseen syytä lisätä päivämäärä ja kellonaika, jolloin tieto on julkaistavissa. Näin vältytään odottamattomilta yllätyksiltä ja väärinkäsityksiltä.
Kiinnostava tiedote poikii haastattelupyyntöjä
Tiedotteen loppuun on hyvä laittaa asiasta lisätietoja antavan henkilön yhteystiedot ja mahdollisesti ajankohta, jolloin henkilö on parhaiten tavoitettavissa. Henkilöä ei välttämättä kannata valita toimistolla pitkää tikkua vetämällä – ellei valittu henkilö ole tosissaan perehtynyt asiaan ja valmiina antamaan toimittajille haastatteluja.
