Vinkkejä hyvään lehdistötiedotteeseen

Lehdistötiedotteen tarkoituksena on saada toimittajat kiinnostumaan tiedotettavasta asiasta niin, että siitä päätetään tehdä uutinen. Joskus kehno tiedote voi jäädä lojumaan toimituksen sähköpostiin sen suurempaa huomiota herättämättä. Näillä vinkeillä pääset hyvin alkuun lehdistötiedotteen kirjoittamisessa.

Panosta tekstin sujuvuuteen ja rakenteeseen

Tiedotteen rakenne kannattaa pitää mahdollisimman yksinkertaisena. Ensimmäisenä tiedotteessa huomion kiinnittää otsikko. Ytimekkäällä ja selkeällä otsikolla herätetään kiinnostusta ja kerrotaan, mistä oikein on kyse. Varsinaisen tekstin alkuun on hyvä kertoa terävällä otteella oleellisimmat tiedot siitä, mitä, missä ja milloin tapahtuu. Loppua kohden voi mennä hieman yksityiskohtaisempiin tietoihin. Useimmiten tiedotteessa on myös lyhyt esittely tiedotteen lähettäneestä tahosta ja sen toiminnasta.

Kielioppivirheet syövät uskottavuutta

Oikeinkirjoitus kannattaa tarkistaa useampaan kertaan koko tekstin osalta ennen tiedotteen lähettämistä. Liiallinen kapulakielisyys ja vaikeasti ymmärrettävät sanat kannattaa unohtaa, sillä mitä ymmärrettävämpää teksti on, sitä varmemmin se kiinnostaa vastaanottajaa.

Lehdistötiedote ei ole mainos

Vaikka lehdistötiedotteen tavoitteena on ikään kuin mainostaa tiedotettavaa asiaa toimituksille, tiedotteen ei kannata olla suoranainen mainos. Mainokset jätetään usein omaan arvoonsa, eikä niistä välttämättä innostuta jutuntekomielessä.

Joko saa julkaista?

Julkaisuajankohta, embargo, kiinnostaa mediaa. Jos lehdistötiedotteessa mainitut tiedot ovat julkisia heti, tiedotteeseen voidaan lisätä teksti ”julkaisuvapaa heti”. Jos lehdistötiedote sisältää tietoa, josta saa uutisoida vasta myöhemmin, on tiedotteeseen syytä lisätä päivämäärä ja kellonaika, jolloin tieto on julkaistavissa. Näin vältytään odottamattomilta yllätyksiltä ja väärinkäsityksiltä.

Kiinnostava tiedote poikii haastattelupyyntöjä

Tiedotteen loppuun on hyvä laittaa asiasta lisätietoja antavan henkilön yhteystiedot ja mahdollisesti ajankohta, jolloin henkilö on parhaiten tavoitettavissa. Henkilöä ei välttämättä kannata valita toimistolla pitkää tikkua vetämällä – ellei valittu henkilö ole tosissaan perehtynyt asiaan ja valmiina antamaan toimittajille haastatteluja.

Emmi Elo

VIIMEISIN ARTIKKELI

Virtuaalipalvelin vai webbihotelli verkkosivujesi kodiksi?

04.08.2025 |

Kun yrityksesi verkkosivut tai verkkokauppa ovat tärkeä osa liiketoimintaasi, niiden sijoituspaikka eli palvelinratkaisu on hyvä … LUE LISÄÄ…

Miten tekoälyä voi hyödyntää sisällöntuotannossa?

29.07.2025 |

Tuntuuko sisällöntuotanto hankalalta? Et saa ideoita, aikataulu on loppumassa ja et tiedä, mitä tehdä. Kokeile … LUE LISÄÄ…

AI optimointi WordPressissä – Huomioi tekoäly verkkosivuillasi

23.07.2025 |

AI eli tekoäly muuttaa miten tietoa etsitään ja miten hakukoneet tarjoavat vastauksia. AI optimointia kannattaakin … LUE LISÄÄ…

WordPress-ylläpito turvaa verkkosivujesi toiminnan

27.05.2025 |

WordPress-ylläpito on tärkeä osa verkkosivujen toimintaa. Moni yrittäjä ajattelee, että verkkosivut tehdään kerran ja sen … LUE LISÄÄ…

Multimediaesitysten luonti Microsoft Sway-työkalulla

26.03.2025 |

Microsoft Sway on selainpohjainen digitaalinen tarinankerrontatyökalu, jonka avulla voit luoda ja jakaa interaktiivisia esityksiä ja … LUE LISÄÄ…

Roundcube-webmailin käyttöohje

18.03.2025 |

Roundcube on suosittu webmail-sovellus, joka tarjoaa helppokäyttöisen käyttöliittymän sähköpostien hallintaan. Tässä ohjeessa käymme läpi yleisimmät … LUE LISÄÄ…

Asiakastarina: Lemmikkihoitola Moppe ja Miiru Oy

29.01.2025 |

”Lemmikit ovat ihmisen parhaita ystäviä ja perheenjäseniä.Tiedämme miten tärkeitä tunnesiteitä lemmikin ja omistajan välille syntyy.” … LUE LISÄÄ…

Miksi sähköposti ei lähde – Yleisimmät ongelmat ja SMTP-asetukset

17.01.2025 |

Sähköposti on olennainen osa yritysviestintää. Jos sähköpostit eivät lähde omalta koneelta, on tilanne usein hyvin … LUE LISÄÄ…