Voihan saavutettavuusdirektiivi ja WCAG sentään!

Verkkosivujen saavutettavuus on ollut viime aikoina melkoisen kuuma peruna. Tämä johtuu siitä, että 23.9.2020 mennessä kaikkien verkkosivujen tulee olla WCAG 2.1 lain mukaiset. WCAG jaetaan kahteen eri kriteeristöön: A- ja AA-tasoon.

Saavutettavuusdirektiivi säädettiin vuonna 2016 Euroopan parlamentissa. Direktiivin tarkoituksena on edistää kaikkien mahdollisuutta käyttää julkisia palveluita ja parantaa digitaalisten palveluiden laatua.  Direktiivin pohjana on Web Content Accessibility Guidliness eli WGAC-standardi. Standardi sisältää monipuolisen kriteerilistauksen, jonka osat saavutettavan verkkopalvelun tulee täyttää.

Tässä muutama esimerkki saavutettavuudesta verkkosivuilla:

  • Havaittavuus: Tieto ja käyttöliittymä tulee olla esiteltynä, jotta käyttäjä voi havaita ne
  • Tekstivastineet: Kaikelle ei tekstuaaliselle sisällölle pitää olla tekstivastine
  • Erottuva: Helpottaa käyttäjää näkemään ja kuulemaan sisällön lisäämällä kontrastia
  • Hallittava: Käyttöliittymän ja navigoinnin tulee olla hallittavissa ja luettavissa
  • Ymmärrettävä: Sisällön tulee olla luettavaa ja ymmärrettävää

Mitä hyötyä on saavutettavuudella?

Saavutettavuusdirektiivin tiimoilta pystyy kuka tahansa käyttämään ja ymmärtämään verkkopalvelua. Sen käyttäminen onnistuu, vaikka ei näkisi, kuulisi tai pystyisi käyttämään kymmensormijärjestelmää. Direktiivin tarkoituksena on taata verkkopalvelut niille, jotka jäisivät muutoin palveluiden ulkopuolelle.

Keitä direktiivi koskee?

Saavutettavuusdirektiivi koskettaa tällä hetkellä julkishallinnon verkko- ja mobiilipalveluita. Direktiivi koskettaa myös kuntia, virastoja ja kouluja. Näiden yllä mainittujen tahojen lisäksi direktiivi velvoittaa vesi- ja energiahuollon yrityksiä sekä postia huolehtimaan saavutettavuudesta.

Miten saavutettavuusdirektiivin kanssa kannattaa toimia?

Direktiivi asettaa vaatimuksia julkisille verkkopalveluille, jotka pitää täyttää määräajassa. Uudistus voi tuntua siinä hetkessä isolta, kun alkaa kahlaamaan direktiivin vaatimuskriteeristöä läpi, mutta selkeällä työlistauksella hommat luonnistuvat.

Saavutettavuus on meidän kaikkien asia, sillä pelkästään Suomessa yli 1,2 miljoonaa ihmistä tarvitsee saavutettavuutta. Verkkopalveluiden kehitystyöhön kannattaa ottaa asiantuntija mukaan, mikä helpottaa kriteeristöjen läpikäyntiä.

Tiina Kuiri

Lehtori, YAMK, AmO
Savonia ammattikorkeakoulu

Tiina Kuiri on digitaalisen markkinoinnin ja myynnin asiantuntija. Hän valmentaa ja opettaa opiskelijoita sekä yrityksiä hyödyntämään dataa käytännönläheisesti digitaalisen markkinoinnin toteutuksessa.

VIIMEISIN ARTIKKELI

Harjoitteluni Sollertiksella – Digimarkkinoinnin oppeja

09.10.2025 |

Nimeni on Milla ja opiskelen tietotekniikkaa Savonia-ammattikorkeakoulussa. Suoritan Sollertiksella 15 viikon mittaista harjoittelua, jonka aikana … LUE LISÄÄ…

Sometrendit 2026

08.10.2025 |

Sosiaalisen median kenttä on monimuotoisempi kuin koskaan  Sosiaalisen median maailma elää jatkuvassa muutoksessa. Käyttäjät kaipaavat … LUE LISÄÄ…

6 syytä miksi yrityksen kannattaa olla sosiaalisessa mediassa

07.10.2025 |

Sosiaalisia medioita ovat muun muassa Facebook, Instagram, TikTok ja LinkedIn, ja jokainen näistä palveluista on … LUE LISÄÄ…

Vesikirppu – Palvelut esille ammattimaisilla verkkosivuilla

30.09.2025 |

Liikuntaa veden äärellä Vesikirppu on Pohjois-Savossa toimiva vesiliikunnan asiantuntijayritys. Sen perustajalla, Markku Kilpeläisellä, on yli … LUE LISÄÄ…

Stevenel – Tuloksia nopeasti ja riskittömästi hakukoneoptimoinnilla

24.09.2025 |

Kuka on Stevenel? Stevenel Oy on kansainvälisesti toimiva yritys, joka valmistaa ja toimittaa lastinkäsittelylaitteita satamille, … LUE LISÄÄ…

Kruunupuisto – Sujuvaa digimarkkinointia ja aitoa yhteistyötä

15.09.2025 |

Kruunupuisto on pieni pala paratiisia Punkaharjun mäntymetsän siimeksessä. Sen omistaa Punkaharjun Kuntoutussairaalasäätiö ja liiketoiminnasta vastaa … LUE LISÄÄ…

7 Vinkkiä tietoturvaan etätöissä

27.08.2025 |

Etätöistä on tullut monelle arkipäivää. Toiset tekevät sitä vain satunnaisesti, kun taas toisille se on … LUE LISÄÄ…

Miten valita oikea Microsoft 365 lisenssi yrityksellesi?

26.08.2025 |

Microsoft 365 on pilvipohjainen tuottavuus- ja yhteistyöympäristö, joka sisältää työkalut sähköpostiin, tiedostojen hallintaan, tiimityöhön ja … LUE LISÄÄ…