Näin hyödynnät Google Business Profilea

Suomessa tehdään jopa 30 miljoonaa Google-hakua päivässä, joten miksipä yrityksesi ei olisi löydettävissä maailman suosituimmassa hakukoneessa? Google Business Profile on maksuton työkalu, jonka avulla saat yrityksellesi lisää näkyvyyttä hakukoneissa ja tavoitat enemmän potentiaalisia asiakkaita.

Tämä työkalu on saatavana myös mobiiliversiona, jolloin se kulkee aina mukanasi.

Google Business profilen avulla hallinnoit Googlessa näkyviä tietoja yrityksestäsi

Päivitä Google Business Profilen-tilillesi tärkeät ja ajantasaiset tiedot yrityksestäsi. Näin yritystäsi on helppo lähestyä, etenkin mobiililaitteilla, joissa esimerkiksi puhelinnumero näkyy linkkinä, jota klikkaamalla asiakas voi suoraan ottaa yhteyttä. Tärkeitä tietoja yrityksestäsi ovat muun muassa yritystiedot, sijainti, aukioloajat, verkkosivujen osoite sekä puhelinnumero.

Kuvilla erotut ja luot visuaalisen ilmeen yrityksellesi

Yritystiedoissa on hyvä käyttää kuvia, jotta asiakkaat tunnistavat yrityksesi ja saavat paremman käsityksen yrityksesi toiminnasta. Hyvillä kuvilla erotut Googlessa ja saat herätettyä asiakkaiden huomion heidän tehdessään ostopäätöksiä. Lisää tietoihin ainakin logo ja kansikuva, lisäkuvia unohtamatta. Suosi myös videoita.

Arvosteluilla on merkitystä

Suosittele asiakastasi arvostelemaan yrityksesi Googlessa. Saitpa sitten positiivista tai negatiivista palautetta, on tärkeää aina vastata palautteen antajalle. Hyvin käsitelty palaute sosiaalisessa mediassa näyttäytyy muille välittävänä, rehellisenä ja asiakkaitaan arvostavana toimintana. Hyvät arvostelut sekä arvosteluihin vastaaminen vaikuttavat positiivisesti yrityksesi hakukonenäkyvyyteen.

Postauksilla lisää kiinnostusta

Google Business Profile mahdollistaa monipuolisuudellaan myös postausten ja tapahtumien luomisen. Postauksissa voit kertoa esimerkiksi yrityksen ajankohtaisista asioista tai tuotteista ja palveluista. Jotta katsoja kiinnostuu postauksesta, lisää tekstin yhteyteen mielenkiintoa herättävä valokuva tai YouTube-video. Postaus näkyy hakutulosten yhteydessä maksimissaan 14 vuorokautta, jolloin Google muistuttaa sinua vanhenevasta julkaisusta. Tällöin on hyvä tehdä uusi ja ajankohtainen postaus. Postaukset tulevat nähtäville Google-hakuun sekä Mapsiin, yrityksesi tietojen yhteyteen.

Tilastojen seuraaminen

Työkalun tilastot kertovat, miten asiakkaat löysivät yrityksesi ja millaisilla hakusanoilla yrityksesi nousee hakutuloksissa. Tilastoista käy myös ilmi, kuinka usein sinuun on otettu yhteyttä suoraan yrityskortin puhelinnumeron kautta ja kuinka usein kortista on klikattu verkkosivuille.

 

Googlen työkalut -juttusarja

Annu Rautiainen

VIIMEISIN ARTIKKELI

7 Vinkkiä tietoturvaan etätöissä

27.08.2025 |

Etätöistä on tullut monelle arkipäivää. Toiset tekevät sitä vain satunnaisesti, kun taas toisille se on … LUE LISÄÄ…

Miten valita oikea Microsoft 365 lisenssi yrityksellesi?

26.08.2025 |

Microsoft 365 on pilvipohjainen tuottavuus- ja yhteistyöympäristö, joka sisältää työkalut sähköpostiin, tiedostojen hallintaan, tiimityöhön ja … LUE LISÄÄ…

Google Ads -mainonta kilpailijan nimellä: Kannattaako se oikeasti?

13.08.2025 |

Oletko törmännyt hakutuloksissa mainoksiin, jotka nousevat esiin, vaikka olet hakenut toisen yrityksen nimellä? Kyseessä on … LUE LISÄÄ…

Virtuaalipalvelin vai webbihotelli verkkosivujesi kodiksi?

04.08.2025 |

Kun yrityksesi verkkosivut tai verkkokauppa ovat tärkeä osa liiketoimintaasi, niiden sijoituspaikka eli palvelinratkaisu on hyvä … LUE LISÄÄ…

Miten tekoälyä voi hyödyntää sisällöntuotannossa?

29.07.2025 |

Tuntuuko sisällöntuotanto hankalalta? Et saa ideoita, aikataulu on loppumassa ja et tiedä, mitä tehdä. Kokeile … LUE LISÄÄ…

AI optimointi WordPressissä – Huomioi tekoäly verkkosivuillasi

23.07.2025 |

AI eli tekoäly muuttaa miten tietoa etsitään ja miten hakukoneet tarjoavat vastauksia. AI optimointia kannattaakin … LUE LISÄÄ…

WordPress-ylläpito turvaa verkkosivujesi toiminnan

27.05.2025 |

WordPress-ylläpito on tärkeä osa verkkosivujen toimintaa. Moni yrittäjä ajattelee, että verkkosivut tehdään kerran ja sen … LUE LISÄÄ…

Multimediaesitysten luonti Microsoft Sway-työkalulla

26.03.2025 |

Microsoft Sway on selainpohjainen digitaalinen tarinankerrontatyökalu, jonka avulla voit luoda ja jakaa interaktiivisia esityksiä ja … LUE LISÄÄ…