3 tapaa tehostaa sesongin markkinointia

Tärkeimpiin sesonkeihin on hyvä valmistautua hyvissä ajoin. Ensimmäinen askel on päivittää markkinoinnin vuosikello. Merkitse vuosikelloon liiketoimintanne kannalta tärkeimmät kaudet ja suunnittele markkinointi ja toimet niiden ympärille. Verkkokaupan puolella on hyvä varmistaa, että ostaminen toimii moitteettomasti, ja pohtia, miten haluaa sesongin näkyvän visuaalisesti.

Valmistaudu sesonkiin:

  • päivitä vuosikello (aikataulu, budjetti, kohdeyleisö, tavoite)
  • varmista verkkokaupan toimivuus ja päivitä visuaalinen ilme sesonkiin sopivaksi
  • suunnittele tarjoukset ja kampanjat eri kanaviin sopiviksi
  • suunnittele segongin kuvamaailma ja muun visuaalisen ilme

1. Hakukoneoptimoi tärkeimmät hakutermit

Hakukoneoptimointi (SEO) on oleellinen osa markkinointia. Etenkin sesonkien aikana haluat varmistaa, että valitsemasi tuotteet näkyvät hakukoneissa mahdollisimman hyvin. Lähes 70 prosenttia kaikista klikkauksista tulee viidestä ensimmäisestä organisesta hakutuloksesta.

Miksi kannattaa optimoida:

  • varmista tuotteidesi näkyvyys hakukoneessa,
  • pysy mukana sesongissa trendaavien tuotteiden kilpailussa,
  • lisää liikennettä verkkosivuillesi
  • lisää tuotteidesi myyntiä.

Kun suunnittelet optimointia, huomioi

  • trendituotteet: Jouluna saattaa nousta esiin tiettyjä villityksiä, jotka vahvistuvat esimerkiksi TikTok-suositusten kautta.
  • avainsanat: Käytä Google Adsin avainsanasuunnittelijaa löytääksesi parhaat hakusanat tuotteillesi. Selkeä kilpailuetu voi löytyä hakusanoista, joilla on riittävä hakuvolyymi, mutta matalampi kilpailu.

Googlen maksuttomat työkalut Search Console ja Analytics, auttavat seuraamaan verkkosivuston liikennettä. Search Consolen kautta näet, mitkä hakusanat tuovat eniten liikennettä verkkosivustollesi ja toimivatko kaikki sivujesi linkit oikein. Analytics on kävijäseuranta, josta saat tietoa mm. mistä kautta verkkosivujesi kävijät tulevat sivuillesi. Voit myös tuoda verkkokauppasi konversiot Analyticsiin, jolloin näet suoraan mitä kautta ostavat kävijät tulevat verkkosivuillesi.

Verkkosivujen ja verkkokaupan optimointiin on saatavilla hyviä maksuttomia työkaluja, esimerkiksi WordPressille Yoast SEO. Jos optimoitavaa on paljon, niin ainakin perusteet on hyvä ymmärtää itse, jotta voi suunnitella ja toteuttaa paremmin hakukoneoptimoitua sisältöä. Blogistamme löydät vinkkejä hakukoneoptimoinnin tekemiseen WordPressissä.

Sisältötekstin lisäksi on hyvä optimoida myös kuvat. Tämä tarkoittaa sitä, että kuvat nimetään osuvasti, niille annetaan vaihtoehtoinen eli alt-kuvaus ja ne pakataan ja skaalataan verkkosivulle järkevän kokoiseksi.

2. Hyödynnä markkinoinnissa mukautettuja kohderyhmiä

Sesongin alkaessa kannattaa muistaa korottaa budjetteja, terävöittää kohderyhmiä ja varmistaa ostopolkujen toimivuus.

Kohderyhmien terävöittämiseen toimii tehokkaasti mukautettujen kohderyhmien käyttö. Voit tavoittaa verkkosivujesi vierailijat, Facebook- ja Instagram-sivujesi seuraajat sekä heidät, jotka ovat olleet vuorovaikutuksessa sisältösi kanssa. Google Adsissa omia datasegmenttejä luomalla voidaan markkinointia kohdentaa niille ihmisille, jotka ovat jo etukäteen osoittaneet kiinnostusta hakemalla tiettyjä termejä, käyneet verkkosivuillasi tai suorittaneet sivuillasi konversion.

Lisävinkkejä markkinoinnin tehostamiseen:

  • panosta mainoksen viestiin,
  • tee visuaalisesta ilmeestä sesonkiin sopiva,
  • tuo tarjoukset selkeästi esille,
  • pohdi, mihin ohjaat asiakkaan > tee ostamisesta mahdollisimman suoraviivaista.

3. Tavoita asiakkaasi uutiskirjeillä

Uutiskirjeet ovat mainio tapa muistuttaa asiakkaita olemassaolostasi ja tätä kautta kasvattaa myyntiä. Oleellista on tarjota asiakkaallesi houkuttelevaa ja relevanttia sisältöä. Sähköpostimarkkinoinnin etuna on, että se on erittäin kustannustehokasta ja voit tavoittaa sillä suoraan sinusta kiinnostuneen kohderyhmän.

Sähköpostimarkkinoinnin edut

Hyvä sähköpostimarkkinointi:

  • on kohdennettua mainontaa,
  • sisältää selkeän ja ytimekkään viestin, kuten tarjouksen tai kutsun tapahtumaan,
  • on houkuttelevaa,
  • kutsuu toimimaan.

Muista asiakkaitasi uutiskirjeitse myös sesongin ulkopuolla. Kerran pari vuoteen lähtevät uutiskirjeet harvoin sitouttavat asiakkaita. Säännöllinen ja kiinnostava uutiskirje pitää sinut asiakkaidesi mielessä.

Vinkkejä sesongin uutiskirjeisiin:

  • lahjaideat ja vinkit,
  • käyttöohjeet ja oppaat (ladattavat sisällöt),
  • arvonnat,
  • tarjoukset,
  • suositukset ja asiakaskokemukset.
Joanna Hoffren

Joanna Hoffren

Sollertiksen toimitusjohtaja ja diginainen. Rakastaa hakukoneoptimointia melkein yhtä paljon kuin yli 200 huonekasvin kokoelmaansa. Bloggaa omassa blogissaan älykodin ratkaisuista.

Lue Joannan viimeisimmät tekstit.

VIIMEISIN ARTIKKELI

WordPress-ylläpito turvaa verkkosivujesi toiminnan

27.05.2025 |

WordPress-ylläpito on tärkeä osa verkkosivujen toimintaa. Moni yrittäjä ajattelee, että verkkosivut tehdään kerran ja sen … LUE LISÄÄ…

Multimediaesitysten luonti Microsoft Sway-työkalulla

26.03.2025 |

Microsoft Sway on selainpohjainen digitaalinen tarinankerrontatyökalu, jonka avulla voit luoda ja jakaa interaktiivisia esityksiä ja … LUE LISÄÄ…

Roundcube-webmailin käyttöohje

18.03.2025 |

Roundcube on suosittu webmail-sovellus, joka tarjoaa helppokäyttöisen käyttöliittymän sähköpostien hallintaan. Tässä ohjeessa käymme läpi yleisimmät … LUE LISÄÄ…

Asiakastarina: Lemmikkihoitola Moppe ja Miiru Oy

29.01.2025 |

”Lemmikit ovat ihmisen parhaita ystäviä ja perheenjäseniä.Tiedämme miten tärkeitä tunnesiteitä lemmikin ja omistajan välille syntyy.” … LUE LISÄÄ…

Miksi sähköposti ei lähde – Yleisimmät ongelmat ja SMTP-asetukset

17.01.2025 |

Sähköposti on olennainen osa yritysviestintää. Jos sähköpostit eivät lähde omalta koneelta, on tilanne usein hyvin … LUE LISÄÄ…

Katsaus Sollertiksen vuoteen 2024

10.01.2025 |

Vuosi on vaihtunut ja kaikki ovat palanneet työn ääreen. Halusin tehdä pienen katsauksen vuoteen 2024 … LUE LISÄÄ…

Hakukoneoptimointi – avain asiakkaiden löytämiseen digitaalisessa ostopolussa

03.01.2025 |

Tiesitkö, että tutkimuksien mukaan asiakkaan digitaalinen ostopolku alkaa useimmiten Googlettamalla? Kyllähän sinä sen varmasti tiesit, … LUE LISÄÄ…

Olemme ulkoistaneet laskutuksemme

27.11.2024 |

Olemme ulkoistaneet laskutuksen hoitamisen BRANG Oy:lle 02.12.2024 alkaen. Huomioithan, että laskulla oleva tilinumero on muuttunut ja suoritukset tulee … LUE LISÄÄ…