3 tapaa tehostaa sesongin markkinointia
Tärkeimpiin sesonkeihin on hyvä valmistautua hyvissä ajoin. Ensimmäinen askel on päivittää markkinoinnin vuosikello. Merkitse vuosikelloon liiketoimintanne kannalta tärkeimmät kaudet ja suunnittele markkinointi ja toimet niiden ympärille. Verkkokaupan puolella on hyvä varmistaa, että ostaminen toimii moitteettomasti, ja pohtia, miten haluaa sesongin näkyvän visuaalisesti.
Valmistaudu sesonkiin:
- päivitä vuosikello (aikataulu, budjetti, kohdeyleisö, tavoite)
- varmista verkkokaupan toimivuus ja päivitä visuaalinen ilme sesonkiin sopivaksi
- suunnittele tarjoukset ja kampanjat eri kanaviin sopiviksi
- suunnittele segongin kuvamaailma ja muun visuaalisen ilme
1. Hakukoneoptimoi tärkeimmät hakutermit
Hakukoneoptimointi (SEO) on oleellinen osa markkinointia. Etenkin sesonkien aikana haluat varmistaa, että valitsemasi tuotteet näkyvät hakukoneissa mahdollisimman hyvin. Lähes 70 prosenttia kaikista klikkauksista tulee viidestä ensimmäisestä organisesta hakutuloksesta.
Miksi kannattaa optimoida:
- varmista tuotteidesi näkyvyys hakukoneessa,
- pysy mukana sesongissa trendaavien tuotteiden kilpailussa,
- lisää liikennettä verkkosivuillesi
- lisää tuotteidesi myyntiä.
Kun suunnittelet optimointia, huomioi
- trendituotteet: Jouluna saattaa nousta esiin tiettyjä villityksiä, jotka vahvistuvat esimerkiksi TikTok-suositusten kautta.
- avainsanat: Käytä Google Adsin avainsanasuunnittelijaa löytääksesi parhaat hakusanat tuotteillesi. Selkeä kilpailuetu voi löytyä hakusanoista, joilla on riittävä hakuvolyymi, mutta matalampi kilpailu.
Googlen maksuttomat työkalut Search Console ja Analytics, auttavat seuraamaan verkkosivuston liikennettä. Search Consolen kautta näet, mitkä hakusanat tuovat eniten liikennettä verkkosivustollesi ja toimivatko kaikki sivujesi linkit oikein. Analytics on kävijäseuranta, josta saat tietoa mm. mistä kautta verkkosivujesi kävijät tulevat sivuillesi. Voit myös tuoda verkkokauppasi konversiot Analyticsiin, jolloin näet suoraan mitä kautta ostavat kävijät tulevat verkkosivuillesi.
Verkkosivujen ja verkkokaupan optimointiin on saatavilla hyviä maksuttomia työkaluja, esimerkiksi WordPressille Yoast SEO. Jos optimoitavaa on paljon, niin ainakin perusteet on hyvä ymmärtää itse, jotta voi suunnitella ja toteuttaa paremmin hakukoneoptimoitua sisältöä. Blogistamme löydät vinkkejä hakukoneoptimoinnin tekemiseen WordPressissä.
Sisältötekstin lisäksi on hyvä optimoida myös kuvat. Tämä tarkoittaa sitä, että kuvat nimetään osuvasti, niille annetaan vaihtoehtoinen eli alt-kuvaus ja ne pakataan ja skaalataan verkkosivulle järkevän kokoiseksi.
2. Hyödynnä markkinoinnissa mukautettuja kohderyhmiä
Sesongin alkaessa kannattaa muistaa korottaa budjetteja, terävöittää kohderyhmiä ja varmistaa ostopolkujen toimivuus.
Kohderyhmien terävöittämiseen toimii tehokkaasti mukautettujen kohderyhmien käyttö. Voit tavoittaa verkkosivujesi vierailijat, Facebook- ja Instagram-sivujesi seuraajat sekä heidät, jotka ovat olleet vuorovaikutuksessa sisältösi kanssa. Google Adsissa omia datasegmenttejä luomalla voidaan markkinointia kohdentaa niille ihmisille, jotka ovat jo etukäteen osoittaneet kiinnostusta hakemalla tiettyjä termejä, käyneet verkkosivuillasi tai suorittaneet sivuillasi konversion.
Lisävinkkejä markkinoinnin tehostamiseen:
- panosta mainoksen viestiin,
- tee visuaalisesta ilmeestä sesonkiin sopiva,
- tuo tarjoukset selkeästi esille,
- pohdi, mihin ohjaat asiakkaan > tee ostamisesta mahdollisimman suoraviivaista.
3. Tavoita asiakkaasi uutiskirjeillä
Uutiskirjeet ovat mainio tapa muistuttaa asiakkaita olemassaolostasi ja tätä kautta kasvattaa myyntiä. Oleellista on tarjota asiakkaallesi houkuttelevaa ja relevanttia sisältöä. Sähköpostimarkkinoinnin etuna on, että se on erittäin kustannustehokasta ja voit tavoittaa sillä suoraan sinusta kiinnostuneen kohderyhmän.
Hyvä sähköpostimarkkinointi:
- on kohdennettua mainontaa,
- sisältää selkeän ja ytimekkään viestin, kuten tarjouksen tai kutsun tapahtumaan,
- on houkuttelevaa,
- kutsuu toimimaan.
Muista asiakkaitasi uutiskirjeitse myös sesongin ulkopuolla. Kerran pari vuoteen lähtevät uutiskirjeet harvoin sitouttavat asiakkaita. Säännöllinen ja kiinnostava uutiskirje pitää sinut asiakkaidesi mielessä.
Vinkkejä sesongin uutiskirjeisiin:
- lahjaideat ja vinkit,
- käyttöohjeet ja oppaat (ladattavat sisällöt),
- arvonnat,
- tarjoukset,
- suositukset ja asiakaskokemukset.
Joanna Hoffren
Sollertiksen toimitusjohtaja ja diginainen. Rakastaa hakukoneoptimointia melkein yhtä paljon kuin yli 200 huonekasvin kokoelmaansa. Bloggaa omassa blogissaan älykodin ratkaisuista.
Lue Joannan viimeisimmät tekstit.